یک روان‌شناس با تشریح اثرات اخبار خوب و بد منتشر شده در رسانه‌ها بر روح و روان افراد جامعه گفت: شنیدن اخبار مثبت در رسانه‌ها باعث افزایش حس امید به زندگی می‌شود.
کد خبر: ۸۹۷۳۵۵۲
|
۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱

به گزارش بسیج رسانه،سهیل رضایی روان‌شناس   در خصوص تأثیر اخبار خوب و بد منتشرشده در رسانه‌ها بر روح و روان انسان‌ها اظهار داشت: مطمئناً هر یک از اخبار منتشرشده در رسانه و شبکه‌های اجتماعی باعث ایجاد انعکاس روانی در ذهن مخاطب خواهد شد که این اثر می‌تواند در طول روز خود را به صورت مثبت یا منفی نشان دهد.

وی افزود: مخاطب در زمان مطالعه اخبار به حجم خبر، محتوای خبر و جذابیت خبر اعتماد و توجه می‌کند که این موارد یک چارچوب ذهنی و روانی را برای فرد می‌سازد.

این روان‌شناس افزود: به طور کلی خبرها نشان‌دهنده وضعیت روز جامعه هستند و افراد با مطالعه این اخبار نسبت خود را با جامعه می‌سنجند.

رضایی بابیان اینکه انعکاس اخبار خوب باعث به وجود آمدن احساس امید در افراد می‌شود، توضیح داد: به طور مثال وقتی یک فرد بازنشسته خبر افزایش حقوق خود را می‌خواند حس امیدواری به وی دست می‌دهد یا در روزهای اخیر اخبار کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان کرمانشاه باعث حس امید به زندگی در این افراد شد، به‌طورکلی خواندن خبرهای مثبت و خوب افراد را نسبت به آینده خود امیدوار می‌کند و اعتماد افراد را نسبت به جامعه بیشتر خواهد کرد.

این روان‌شناس تصریح کرد: شنیدن اخبار منفی، حس عدم اعتماد و ناآرامی در افراد به وجود می‌آورد که لازم است رسانه‌ها به انعکاس اخبار خود توجه بیشتری داشته باشند.

رضایی بابیان اینکه شاید اخبار منفی از نظر رسانه‌ها جذابیت داشته باشد و بتواند مخاطبان بیشتری را جذب کند، گفت: این اخبار باعث آسیب‌های منفی بر روح و روان افراد می‌شود.

وی تصریح کرد: جذابیت خبر مهم است، اما باید به موضوع اثرات آن به جامعه توجه ویژه داشت.

این روان‌شناس ادامه داد: به‌طورمثال وقتی که فردی به طور مکرر اخبار حوادث منفی را می‌خواند، حس بی‌اعتمادی و بی‌اعتنایی به جامعه در فرد بیشتر می‌شود و در هر زمان احساس می‌کند که باید بیشتر خبرهای حوادث را بخواند تا از حوادث احتمالی که ممکن است در طول روز برایش اتفاق بیفتد، آگاهی داشته باشد.

رضایی در پایان خاطرنشان کرد: شنیدن اخبار مثبت می‌تواند بر عملکرد روزانه افراد اثرات مثبت داشته باشد و چشم‌انداز مثبتی را در ذهن افراد ایجاد کرده و میل به زندگی را برای مخاطب افزایش دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات