سالانه 2و نیم میلیون تن مرکبات از باغات مازندران برداشت می شود

محمد اسلامی استاندار مازندران با اشاره به اینکه سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرکبات در ۱۱۰ هزار باغات استان برداشت می‌شود ،گفت: مازندران تامین کننده ۶۰ درصد مرکبات مورد نیاز کشور است.
کد خبر: ۸۹۷۳۵۸۲
|
۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، محمد اسلامی از ذخیره سازی ۶۰۰ هزار تن مرکبات تاکنون در استان برای ایجاد تعادل  بازار در سردخانه‌ها خبرداد و افزود: هدف از این ذخیره سازی را  حفظ توازن  میان عرضه و تقاضا در بازار  و جلوگیری از کاهش یا  افزایش ناگهانی قیمت  بویژه در شب عید اعلام کرد.

وی گفت: کار خرید و ذخیره سازی مرکبات مازندران برای حفظ تعادل بازار از اواخر ماه آبان همزمان با پیک برداشت محصول و ورود دلالان به بازار آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

استاندار مازندران از تشکیل کارگروه ویژه برای ذخیره سازی مرکبات اشاره کرد افزود: به هیچ وجه دلالان نباید وارد عرصه خرید و ذخیره سازی مرکبات شوند و تنها محصولاتی که از سوی مباشران تعیین شده خریداری و ذخیره سازی شود ومورد حمایت قرار می‌گیرد.

اسلامی گفت: سازمان تعاون روستائی به عنوان مباشر، کار خرید و ذخیره سازی مرکبات مازندران را بر عهده دارد. این سازمان از طریق مجموعه‌های تحت پوشش خود از جمله شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌های مرتبط خرید پرتقال را در سر باغ از کیلویی هزار و ۱۰۰ تومان آغاز کرد.

وی افزود: دلالان هر کیلو پرتقال درجه یک را حداکثر کیلوئی ۷۵۰ تا ۸۰۰ تومان از باغداران خریداری می‌کردند تا در زمان به هم خوردن تعادل بازار آن را با قیمت بیش از سه هزار تومان عرضه کنند.

استاندار مازندران گفت : هم اکنون قیمت تعیین شده برای هرکیلوگرم پرتقال در صورتی که کار ذخیره سازی و نگهداری را سازمان تعاون روستائی انجام دهد ۲ هزار تومان و در صورتی که باغدار خودش اقدام به این کار کند، ۲ هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شده است.

وی همچنین روند تنظیم بازار محصولات کشاورزی برای جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان را نیازمند همکاری بیشتر خود کشاورزان و باغداران دانست و تاکید کرد: دست اندرکاران حوزه کشاورزی باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که محصولات کشاورزی بدون حضور دلالان وارد بازار مصرف شود.

وی افزود: امسال با پیشنهاد استان و تصویب هیات وزیران، مشوق‌های صادراتی برای صدور مرکبات مصوب شد که می‌تواند رونق صادرات این محصولات را به دنبال داشته باشد.

استاندار مازندران یکی از مشکلات بازار مرکبات استان را تعطیلی کارخانه‌های فراوری دانست و گفت: هم اکنون تعدادی از واحد فراوری مرکبات در غرب مازندران به علت تغییر در نوع محصول تولیدی از پرتقال محلی (شهسواری) به تامسون رو به تعطیلی نهاد.

هم اکنون ۱۱۹ سردخانه دارای مجوز با ۴۷۳ هزار تن ظرفیت، ۱۴۸ واحد خدمات انبارداری با ۳۸۱ هزار تن و ۱۱۰ واحد سورتینگ با ۵۵ هزار تن ظرفیت نگهداری میوه در مازندران فعال است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار