خبرهای داغ:
ریاض در آستانه انتخابات پارلمانی در لبنان کمک‌های مالی خود به سعد حریری را با برخی پیش‌شرط‌ها در خصوص ائتلاف‌های انتخاباتی وی مرتبط کرده است.
کد خبر: ۸۹۷۳۶۴۹
|
۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، عربستان سعودی توجه گسترده به انتخابات پارلمانی آینده در لبنان دارد و آن را نقطه عطفی در حیات سیاسی خود می‌داند که مستقیماً به نفوذ عربستان و قدرت محور مقاومت و متحدانش در این کشور مرتبط می‌شود. این اولویت اخیراً در جهت تلاش برای وارد کردن شکست انتخاباتی به حزب‌الله و متحدانش و جلوگیری از پیروزی انتخاباتی و رأی بالای تیم 8 مارس متمرکز شده تا نفوذ عربستان در مجلس نمایندگان و نظام سیاسی لبنان را تضمین کند.

براساس اطلاعاتی که منابع مذکور در بیروت دریافت کردند ، عربستان سعودی در حال حاضر برای مداخله در انتخابات پارلمانی برنامه‌ریزی می‌کند تا بتواند در رأی بالا و تقویت جریان 14 مارس نقش داشته باشد و قدرت لازم برای ادامه درگیری‌های آینده را به دست آورد و و بعد از شکست‌ها و ضرباتی که طی سال‌های اخیر و به ویژه پس از بحران مربوط به استعفای حریری نخست وزیر لبنان دریافت کرده، نفوذ خود در این کشور را بازیابی کند.

بدون شک بحران ربایش حریری و مجبور کردن وی به استعفا و مواضع متحد لبنانی‌ها در پی این اتفاقات، آرمان‌گرایی های عربستان را تحت بوته آزمایش قرار داد. آن هم در شرایطی که حریری به دنبال دوری کردن از ائتلاف سنتی خود با بقایای جریان 14 مارس و نزدیک شدن به جریان آزاد ملی است که با حزب‌الله ائتلاف دارد.

عمق مناسبات متزلزل حریری با عربستان همچنان به آن حد نرسیده که نخست وزیر لبنان از سیاست‌های عربستان جدا شود و حاشیه مانوری را برای خود ایجاد کند که بتواند در برابر گزینه‌های عربستان در انتخابات سرنوشت ساز آینده بایستد.

بنابر اطلاعات مربوط به یکی از منابع لبنانی، عربستان مجموعه شرایطی را برای ائتلاف حریری تعیین کرده که اگر وی می‌خواهد به حمایت عربستان به ‌ویژه در ابعاد مالی دست پیدا کند ، باید آنها را رعایت کند. منابع برجسته وزارتی لبنان اعلام می‌کنند که عربستان بین کمک مالی خود به حریری و بهبود مناسبات وی با ائتلافش در جریان انتخابات ارتباط ایجاد کرده و بر ضرورت تعهد وی به ائتلاف با متحدان عربستان در لبنان تأکید کرده است. ریاض اعلام کرده که حریری باید از ائتلاف با حزب‌الله یا جریان‌های نزدیک به این حزب در هر بخشی از لبنان خودداری کند.  

این منابع تأکید کردند که عربستان از حریری خواسته است که با حزب نیروهای لبنانی و تعدادی از افراد مستقل نزدیک به عربستان و برخی شخصیت‌های اهل تسنن از جمله نجیب میقاتی نخست وزیر سابق لبنان به صورت اساسی ائتلاف کند. بنابراین گزارش، عربستان با ائتلاف جریان المستقبل با جریان آزاد ملی به تنهایی مخالف است و معتقد است که باید ائتلافی فراگیر شامل جریان المستقبل و حزب نیروهای لبنانی و جریان آزاد ملی به علاوه شخصیت‌های دیگر نزدیک به عربستان شکل گیرد.

این منابع می‌افزایند که حریری با وجود نیازی که به دستیابی به حمایت مالی عربستان دارد و از سوی دیگر بی میلی که به ائتلاف با حزب نیروهای لبنانی دارد، در یک بحران گرفتار شده است. این در حالی است که منابع وزارتی برجسته در جریان المستقبل به روزنامه الاخبار اعلام می‌کنند که مناقشات بین عربستان و حریری درباره ائتلاف‌های انتخاباتی هنوز به مرحله جزئیات وارد نشده است.

این منبع وزارتی المستقبل اصرار دارند که بررسی‌ها با عربستان هنوز وارد بحث ائتلاف ها نشده و بعد از بحران اخیر بوجود آمده، موضوعات در مراحل اولیه قرار دارد، اما ما احتمال می‌دهیم که عربستان از حریری بخواهد که با متحدانش بویژه حزب نیروهای لبنانی ائتلاف کند.

این منبع همچنین احتمال داد که عربستان سعودی کمک‌های مالی خود را به این ائتلاف‌ها مرتبط سازد. او بعید دانست که عربستان بخواهد در صورت ائتلاف حریری با متحدان حزب‌الله به حمایت و پشتیبانی خود از المستقبل ادامه دهد. با این وجود منابع داخل جریان المستقبل به شدت در خواست‌ها و تمایلات عربستان در مورد ائتلاف حریری با میقاتی را رد و تأکید کردند که مواضع عربستان نسبت به میقاتی بسیار تند است و عربستان ملاحظات زیادی در رابطه با عملکرد وی طی سال‌های گذشته دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها