خبرهای داغ:
مدیر جامعه الزهرا قم گفت: امروزه بیش از 12 هزار نفر طلبه ایرانی و غیر ایرانی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در حال تحصیل هستند.
کد خبر: ۸۹۷۳۶۷۵
|
۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی ظهر امروز در نشست خبری پذیرش جامعه الزهرا در سال تحصیلی 97-98 که در سالن جلسات جامعه الزهرا برگزار شد، با اشاره به اینکه جامعه الزهرا بزرگترین حوزه علمیه خواهران در جهان اسلام است، اظهار کرد: شفاف سازی در همه عرصه‌های جامعه تاثیر بسیار زیادی در آرامش فکری مردم جامعه دارد و تمام ارگان‌ها باید این شفاف سازی را با صداقت کامل انجام دهند.

وی با بیان اینکه تاثیرگذاری بانوان بیش از تعداد آن‌ها در جامعه است، عنوان کرد: بسیاری از مسائل تربیتی اگرچه به صورت مشترک میان پدر و مادر آموزش داده می‌شود ولی سهم خانم‌ها در این آموزش بسیار بیشتر است و در انقلاب اسلامی نیز این نقش را به صورت واضح‌تر در سطوح مختلف جامعه تجربه کرده‌ایم.

مدیر جامعه الزهرا با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) اعتقاد داشتند خانم‌ها تاثیر بسیاری در انقلاب داشتند، مطرح کرد: حضور موثر و گسترده بانوان در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، علمی و اجتماعی موجب شده فعالیت‌های بسیاری در راستای آموزش بانوان انجام شود و جامعه الزهرا این رسالت مهم را پیش گرفته است.

وی با بیان اینکه کتاب صحیفه الزهرا در زمانی نگارش شده که نوشتن حدیث ممنوع بوده است، خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب تلاش‌های بسیاری برای تشکیل یک مکان آموزشی برای بانوان شده است و سپس به دستور امام خمینی(ره) پس از انتخاب هیئت امنا دستور تاسیس جامعه الزهرا داده شد.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی ادامه داد: بعد از تاسیس جامعه الزهرا بیش از 50 هزار نفر از این مجموعه فارغ التحصیل شده‌اند و امروزه در عرصه‌های مختلف جامعه در حال فعالیت هستند و امروزه نیز بیش از 12 هزار نفر طلبه ایرانی و غیر ایرانی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در حال تحصیل هستند.

وی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی و تبلیغی جامعه الزهرا، یادآور شد: جامعه الزهرا یک فعالیت سه بعدی پژوهشی، تبلیغی و آموزشی دارد و در کنار این سه بعد دانشکده هدی را نیز تاسیس کرده است.

مدیر جامعه الزهرا با بیان اینکه مقام معظم رهبری تاکید بسیاری بر کرسی‌های آزاد اندیشی دارند، تصریح کرد: سال گذشته در جامعه الزهرا 10 کرسی علمی ترویجی را برگزار کردیم و امسال نیز ضمن برگزاری کرسی‌های علمی تخصصی برای برگزاری 10 کرسی علمی ترویجی ثبت نام کرده‌ایم و در نظر داریم این کرسی‌ها را به سمت کرسی‌های نظریه پردازی همراه با ضوابط علمی هدایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه بخش بین الملل یکی از بخش‌های مهم جامعه الزهرا است، خوشبختانه امسال از تمام قاره‌ها به جز قاره استرالیا طلبه داشته‌ایم که تعداد آن‌ها به بیش از 300 نفر می‌رسد.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی با بیان اینکه جامعه الزهرا هیچ دفتر و امکاناتی در خارج از کشور ندارد، اظهار کرد: برای ثبت نام طلبه‌های غیر یرانی خارج از کشور باید از دفاتر جامعه المصطفی استفاده کنیم که خوشبختانه توانسته‌ایم رابطه مطلوبی با این مجموعه برقرار کنیم.

وی افزود: در ماه محرم امسال حدود 900 نفر از طلبه‌های خواهر را به مناطق مختلف برای تبلیغ اعزام کرده‌ایم که بخش قابل توجهی از آن‌ها از طلبه‌های بین المللی بوده‌اند.

مدیر جامعه الزهرا با اشاره به اینکه جامعه الزهرا از هیچ بودجه ارزی استفاده نمی‌کند، مطرح کرد: تمام فعالیت‌های این مجموعه با بهره‌گیری از خیرین که توسط خود طلبه‌ها ارتباط برقرار کرده‌‌اند اداره می‌شوند.

وی با بیان اینکه ظرفیت آموزش عالی در کشور از شرایط مطلوبی برخوردار نیست، عنوان کرد: در سال گذشته بیش از 8 هزار نفر را در جامعه الزهرا پذیرش کردیم و حدود دو هزار نفر را نیز موفق به قبولی نشدند که این آمار نشان‌گر این است مردم برای شرکت در حوزه‌های علمیه اشتیاق بیشتری دارند.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی با اشاره به حاشیه‌های بودجه مراکز حوزوی، خاطرنشان کرد: امسال تحقق بودجه ما باتوجه به اینکه در ماه دهم سال هستیم ولی به 40 درصد هم نرسیده است و درنظرداریم با کمک خیرین که به این مراکز اعتقاد دارند به سمت استقلال از بودجه دولتی برویم.

وی با بیان اینکه در مواردی طلبه‌ها ادامه تحصیل خود را در دانشگاه‌ها می‌گذرانند، یادآور شد: برخی پس از اتمام دوره تحصیلی در آموزش و پرورش مشغول شده و برخی دیگر نیز به فعالیت‌های تحقیقی و پژوهشی می‌پردازند و بخش دیگر جذب مدیریت‌های حوزه‌های علمیه نقاط مختلف کشور می‌شوند.

مدیر جامعه الزهرا با اشاره به اینکه مدرک جامعه الزهرا در تمام مراکز آموزشی قابل قبول و معتبر است، بیان کرد: مبلغین نیز بخش دیگر فارغ التحصیلان جامعه الزهرا را تشکیل می‌دهند که از اهمیت و تاثیر بسیاری برخوردار هستند و در نظریم داریم جلسات خانگی بانوان را به سمت مباحث علمی پیش ببریم.

وی با بیان اینکه سال گذشته دوره عالی فقه را آغاز کردیم، تصریح کرد: دوره عالی فقه یک دوره هشت ساله است که به صورت دو بخش چهار ساله همراه با تحقیق و پژوهش‌های مختلف انجام می‌شود و کسانی که در این دوره شرکت می‌کنند پس از اتمام دوره می‌توانند بخش قابل توجهی از منابع علمی و فقهی بانوان را تکمیل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی از حوزه آزاد یاد کرد و گفت: در حوزه آزاد جامعه الزهرا طلبه به صورت آزاد حق انتخاب متون درسی مختلف، اساتید مختلف و رشته‌های مختلف را دارد و در این حوزه طلبه‌هایی که از طلاب فقه اصول ما نیستند هم می‌توانند با انتخاب کتاب و استاد مورد نظر خود در کلاس‌های فقه اصول شرکت کنند.

وی ادامه داد: دوره تربیت پژوهشگر نیز که در راستای افزایش فعالیت‌های پژوهشی در جامعه الزهرا برگزار شد از دیگر فعالیت‌هایی است که در آینده آثار مطلوب آن را خواهیم دید.

ارسال نظرات