واسطه گری امری است که در گذشته بسیار رونق داشت اما امروزه با روی کار آمدن فضای مجازی و سایت های همسریابی، این سنت قدیمی در جامعه کم رنگ شد.
کد خبر: ۸۹۷۳۷۹۷
|
۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۲

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان به نقل از هرمز پرس؛ امر واسطه گری ازدواج  از دیرباز در فرهنگ ایرانی جا داشته و  عموما افراد بزرگ فامیل و مورد اعتماد با اعلام آمادگی خانواده پسر برای ازدواج فرزندشان در فامیل، بدون دریافت هزینه ،برای پیدا کردن دختری که هم کفو پسر باشد اقدام می کردند.

نحوه آشنایی افراد برای ازدواج و انتخاب صحیح همواره  دغدغه پدران ومادرانی است که آرزوی تشکیل خانواده دادن فرزند خود را دارند. واسطه گری یکی از راه هایی است که در آیات و روایات به آن بسیاراشاره شده، و برای آن پاداش های اخروی درنظر گرفته شده است.

با کم رنگ شدن نقش واسطه گران در خانواده ها امروزه شاهد گسترش واسطه گری به وسیله سایت های همسریابی و کانال های واسطه گری در فضای مجازی هستیم.

با ورود شبکه های اجتماعی در جامعه امر واسطه گری در فضای مجازی گسترش بیشتری یافت. و افرادی به بهانه همسریابی و واسطه گری ازدواج، از جوانان هزینه های زیادی را دریافت می کردند.

کم رنگ شدن نقش واسطه ها و ورود به دنیای مجازی خود دلیلی برای افزایش طلاق در جامعه و بالاتر رفتن سن ازدواج شد.

گسترش فضای مجازی آستانه تحمل افراد را پایین آورده است

مریم تهرانی، کارشناس علوم تربیتی و مشاوره در گفت وگو با خبرنگار هرمزپرس؛ با اشاره به اینکه در اسلام ازدواج دارای اصول است، اظهار کرد: از نگاه دینی ازدواج بر پایه قانون کفویت است.

کارشناس علوم تربیتی و مشاوره با اشاره به آیات قرآن در ادامه گفت: کفویت در واقع هم ترازی از لحاظ مادی، معنوی و ظاهر است.

تهرانی با اشاره به خصوصیات بارز یک همسر خوب در کتاب” آیین زندگی از دیدگاه امام رضا(ع)، افزود: ایمان، اخلاق خوب، سلامتی جسم وروح و اصالت خانوادگی که شامل فرهنگ و سیره و آداب مشترک است، از شاخصه های اصلی همسر مناسب می باشد.

وی بیان کرد: دلیل اینکه جوانان برای انتخاب همسر به واسطه گران در سایت های همسریابی و کانال های تلگرامی مراجعه می کنند به این دلیل است که، این افراد از حقیقت قرآن و اهل بیت(ع) دور شدند و به دنیای مجازی روی آوردند.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه هرمزگان گفت: در واقع گسترش فضای مجازی در جامعه واستفاده بیش از حد از آن آستانه تحمل افراد را پایین آورده و باعث افزایش طلاق های توافقی در جامعه شده است.

تهرانی با اشاره به اینکه ۱۸۰مورد واسطه گری ازدواج انجام داده است، افزود: واسطه گران باید مورد اعتماد مردم باشند و اکنون نیز در حال آموزش ۲۰ جوان برای برای واسطه گری ازدواج است.

وی خاطر نشان کرد: اگر مسئولان از نظر مالی حمایت کنند می توان دوره های آموزشی برای واسطه گران ازدواج برگزار کرد تا با افزایش تعداد واسطه گران، ازدواج های سالم در جامعه بیشتر شود.

ارسال نظرات