تولید آلودگی های زیست محیطی هنگام برگزاری مانور رفع آلودگی

خبرگزاری بسیج: آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ و میر در دنیا معرفی شده و براساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران علت ۱۱ درصد مرگ و میرها در جهان در سال ۲۰۱۲ آلودگی هوا بوده است.
کد خبر: ۸۹۷۳۸۸۱
|
۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱

مرگ آرام شهروندان تهرانی زیر چتر آلودگی هوا و پیشگیری از این مرگ خاموش همیشه مورد نظر مسئولان شهری و کشوری بوده است. در زمان سکانداری دکتر قالیباف بر مدیریت شهرداری تهران، وی اعلام کرده بود در صورت کمک دولت، برای رفع مشکل آلودگی هوا برنامه داریم اما طرح های وی به دلیل عدم کمک دولت مسکوت ماند.

محمد علی نجفی شهردار جدید تهران نیز در روزهای گذشته از حذف سهمیه های طرح ترافیک برای کاهش آلودگی هوا خبر داد. این در حالی است که زباله سوزی سهم بالایی در تولید آلودگی هوا دارد که از نظرها غافل مانده است.

متاسفانه بسیاری از شهروندان بدون توجه به آلودگی هایی که از سوزاندن زباله بویژه پسماندهای پلاستیکی و لاستیکی تولید می شود، کماکان به این کار حتی در محدوده شهری ادامه می دهند و وقتی هم به آنها تذکر می دهید توپ را به زمین خودرو ها و خودروسازان می اندازند. در بحث صرفه جویی در مصرف برق و آب هم هر وقت از آنها می خواهیم در مصرف آب یا برق وسواس داشته باشید با جملات آشنای:« جلوی هدر رفت آب در فلان جوی و نهر توسط سازمان آب و شهرداری یا صادرات آب به دبی و امارات را بگیرید. »

سال گذشته عده ای معتاد در بیابان های منطقه حسن آباد شبانه اقدام به آتش زدن لاستیک فرسوده کامیون ها می کردند تا سیم های وسط تایر ها را خارج کرده و از محل فروش آن مواد مخدر تهیه کنند اما بر این افراد حرجی نیست، چون بیمار هستند و توانایی کار کردن ندارند؛ اما هفته گذشته در محله کیانشهر یک مکانیک خودروهای سواری، با اینکه درآمد خوبی بابت تعمیر خودروهای گاز سوز دارد، باقی مانده سیم های حاصل از تعمیر خودروها را با ریختن بنزین بر روی آن در محل آتش زده بود تا مس های آن را جدا کند؛ اعتراض نگارنده هم نزدیک بود به قیمت جانم تمام شود.

بحث آلودگی هوا و مشکلات تنفسی و مرگ و میر ناشی از آن تمامی ندارد و هر کس راهکار و برنامه ای ارائه می کند. در آخرین روزهای هفته جاری که هنوز بحث آلودگی هوا نقل مجالس و مسئولان است و چند روزی هم از تعطیلی مدارس نمی گذرد، مانور زیست محیطی با رویکرد مدیریت بحران آلودگی های زیست محیطی ناشی از زلزله و حوادث غیرمترقبه و پیشگیری از شیوع بیماری های عفونی و آلودگی های زیست محیطی از سوی شهرداری منطقه 20 برگزار شد.

 در این مانور ماموران سازمان آتش نشانی برای تمرین مانور، با آتش زدن تعدادی لاستیک خودرو، اقدام به اطفای حریق کردند. اما آیا اجرای مانور با آتش زدن لاستیک، شکل جدی و رسمی تری به خود می گیرد؟ الان در شرایطی نیستیم که برای برگزاری مانور پیشگیری از شیوع بیماری های عفونی و آلودگی های زیست محیطی، خودمان آلودگی تولید کنیم. همانطور که قطره قطره دریا می شود، شعله شعله هم آلودگی در حد اضطرار و بحران می شود.

  علی اشرف خانلری

ارسال نظرات