کاهش شدید میزان بارشها، طرح خاک خورده سال ۹۳ برای برخورد با مشترکان پرمصرف تهرانی را از روی قفسه طرح‌های شرکت آب و فاضلاب تهران دوباره به جریان انداخته و جریمه مشترکان پرمصرف تهرانی در دستور کار قرار گرفته است.
کد خبر: ۸۹۷۳۹۷۷
|
۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، "از فردا شنبه 18 مرداد آب آشامیدنی 3000 مشترک که بالاتر از 50 متر مکعب در یک دوره مصرف دارند از ساعت 10 تا 17 قطع می‌شود." این خبری بود که محمد پرورش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران سه سال پیش در میانه مردادماه سال 93 اعلام کرد. شنبه 18 مردادماه 93 از راه رسید اما در کمتر از 24 ساعت اجرای این طرح منتفی شد. طرح برخورد با مشترکان پرمصرف آب در کلانشهر تهران به‌دلایل نامعلومی ادامه نیافت و مسئولان نیاز به مجوز قانونی دولت برای برخورد با مشترکان پرمصرف را دلیل آن دانستند، اما پس از آن بود که معاون اول رئیس جمهور و وزیر نیروی وقت در صحبت‌های جداگانه‌ای از عزم دولت برای برخورد با مشترکانی خبر دادند که بسیار بیشتر از دیگران به مصرف آب شرب می‌پردازند و عملاً آب تصفیه شده شرب را برای مصارفی چون استخر و آبیاری فضای سبز مصرف می‌کنند.

در روزهای پیک مصرف آب در سال 93 بود که وزیر نیروی وقت از ارائه طرح برخورد با مشترکان پرمصرف با جریمه و قطع انشعاب آنها به هیئت دولت خبر داد. پیگیری خبرنگار تسنیم حاکی از این بود که پس از طرح این موضوع در هیئت وزیران، بررسی بیشتر آن به کمیسیون‌های تخصصی اقتصادی دولت محول شد و چند مرتبه طرح این موضوع در مجلس در دستور کار قرار گرفت؛ اما با گذشت 3 سال از این تاریخ، هیچ اقدام قاطعی برای برخورد با مشترکان پرمصرف آب شرب در تهران انجام نشد.

در حالی که حدود 4 ماه از سال آبی 96 - 97 گذشته، این سال یکی از بدترین و خشک ترین سالها در میزان بارندگی ها اعلام شده و این امر، نگرانی بسیاری برای تأمین آب شرب تابستان 97 به دنبال داشته است.

علیرضا نوذری‌پور قائم‌مقام آبفای استان تهران با اشاره به کاهش شدید میزان بارش ها گفت: در صورت ادامه روند کاهش بارندگی مشترکان پر مصرف آب جریمه می‌شوند.

وی افزود: بر اساس آمار از شروع سال آبی جدید تا 13 دی‌ماه میزان بارندگی استان تهران 30.7 میلی‌متر بوده که این عدد نسبت به سال گذشته 70 درصد کاهش داشته است.

نوذری‌پور گفت: میزان بارش‌های امسال نسبت به میانگین بلندمدت نیز 66 درصد کاهش داشته است که این امر بحرانی‌بودن شرایط منابع آب را نشان می‌دهد؛ از این رو شرکت آب و فاضلاب استان تهران از هم‌اکنون برنامه‌ها و تدابیر متعددی را در نظر گرفته است.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب تهران اصلی‌ترین سیاست شرکت آب و فاضلاب را جیره‌بندی‌نکردن و تامین منابع آبی پایدار دانست و افزود: برای تامین منابع آب از روش‌هایی چون مدیریت مصرف و برخورد با مشترکان پرمصرف استفاده خواهیم کرد تا کار به جیره‌بندی آب نرسد.

نوذری‌پور با بیان این‌که سهم عمده مدیریت بحران در بخش آب در دست مردم است، اظهار کرد: معمولا در تهران در پایان خردادماه و اردیبهشت‌ماه می‌توانیم وضعیت بارندگی‌ها را به صورت دقیق ارزیابی کنیم، اما با توجه به این‌که در این مقطع زمانی ذخیره برف نداریم می‌توان گفت که ممکن است در زمان اوج مصرف آب با مشکلاتی مواجه شویم.

از اینرو، کاهش شدید میزان بارشها، طرح خاک خورده سال 93 برای برخورد با مشترکان پرمصرف تهرانی را از روی قفسه طرح های شرکت آب و فاضلاب تهران دوباره به جریان انداخته و جریمه مشترکان پرمصرف تهرانی در دستور کار قرار گرفته است؛ اما باید دید در مقام عمل، تا چه میزان شاهد عزم جدی مسئولان مربوطه برای برخورد با پرمصرف ها خواهیم بود.

ارسال نظرات