در بازدید استاندار آذربایجان‌شرقی و شهردار تبریز تاکید شد؛
استاندار آذربایجان‌شرقی به همراه شهردار تبریز از محل بازآفرینی و احیای مسجد سیدالساجدین علیه‌السلام(میلّی سابق) بازدید و در این بازدید، ضمن آشنایی با پیشینه تاریخی این مسجد، بر لزوم بازسازی آن مطابق اصالت تاریخی مسجد تاکید کرد.
کد خبر: ۸۹۷۴۰۹۶
|
۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰

به گزارش  خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، مجید خدابخش استاندار آذربایجان‌شرقی و شهین‌باهر شهردار تبریز در این بازدید، ضمن آشنایی با پیشینه تاریخی این مسجد، بر لزوم بازسازی آن مطابق اصالت تاریخی مسجد تاکید کرد.

در این بازدید که مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و مدیرکل سازمان اوقاف و امور خیریه استان نیز حضور داشت، مقرر شد طرح‌‌های به جا مانده از مسجد، استخراج، مطالعه و بنای تاریخی آن مطابق طرح معماری و نقشه‌های موجود در سازمان اوقاف بازآفرینی شود.

 مسجد سیدالساجدین علیه‌السلام با مساحت ۲۷۶ مترمربع، در خیابان دارایی دوم و نزدیک مسجد صاحب‌الامر(عج) واقع شده است. این مسجد، از مساجد مهم تبریز، مربوط به دوره افشار است که با توجه به واقع‌شدن تبریز در مسیر جاده ابریشم، محل وحدت شیعیان، اهل تسنن و کلیمیان بوده‌است. احتمال می‌رود بنای تاریخی این مسجد، مربوط به سال‌های پس از دوره صفوی و زمان حکومت نادرشاه افشار باشد. نام میلّی (میله‌دار)، به علت وجود گلدسته‌های میل‌مانند آن است.

 این مسجد شاید یکی از مهم‌ترین و در عین حال، منحصربه‌فردترین مساجد ایران و جهان اسلام و نماد اتحاد دو مذهب مکتب اهل‌بیت‌(ع) و اهل تسنن در شهر تبریز بوده‌است. وجود گلدسته‌های بلند به عنوان نماد مساجد مکتب اهل بیت(ع) و گلدسته‌های کوتاه به عنوان نماد مساجد اهل تسنن خود حکایت از این موضوع دارد.

بخشی از مسجد، کِنِشتی بوده برای عبادت کلیمیان. از این رو می‌توان گفت این مسجد در پی ایجاد یک اتحاد و تقریب بین ادیان و مذاهب بوده‌است.

علی‌رغم این پیشینه ارزشمند تاریخی و مذهبی، متاسفانه نامهربانی‌های دو دهه اخیر موجب شده بخش اعظم مسجد از میان برود و  تنها ستون کوتاهی از مسجد باقی بماند.

 

ارسال نظرات