خبرهای داغ:
مدیرکل بهسازی تولید سازمان امور عشایر کشور گفت: ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی با بهره کم به منظور جبران خسارت ناشی از خشکسالی در کل کشور توزیع شده که سهم استان فارس ۱۲ میلیارد تومان بوده است.
کد خبر: ۸۹۷۴۱۲۰
|
۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷

داریوش نعمت‌الهی در جلسه شورای عشایری استان فارس با بیان اینکه سه نوع تسهیلات برای عشایر در نظر گرفته شده که تاکنون دو نوع آن رائه شده است، اظهار داشت: 150 میلیارد تومان تسهیلات بانکی با سود 4 درصد به منظور جبران خسارت ناشی از خشکسالی در کل کشور توزیع شده که سهم استان فارس 12 میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی ما در ارائه این تسهیلات تامین وثیقه بود که با ضمانت زنجیره‌ای این مشکل برطرف شد، خاطرنشان کرد: تسهیلات بعدی از محل صنوق توسعه ملی تامین می‌شود که سهم استان فارس 5 میلیارد تومان است که ظاهرا بیش از 2 برابر این مبلغ به بانک عامل معرفی شده اما متاسفانه استان فارس از ین اعتبار تاکنون جذبی نداشته است.

نعمت الهی با بیان اینکه این اعتبارات به دلیل بروکراسی اداری تاکنون در فارس جذب نشده است، افزود: تسهیلات صندوق توسعه ملی اگر در یک استان جذب نشود به استان‌های دیگر تعلق می‌گیرد بنابراین اگر مسئولان استان برای جذب این اعتبار سرعت عمل نداشته باشند این تسهیلات از استان خارج خواهد شد.

وی با بیان اینکه در تسهیلات 1.5 میلیارد دلاری که توسعه اشتغال روستایی و عشایر در نظر گرفته شده 7 رسته برای امور عشایر در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: باید تمهیدات لازم برای افزوده شدن رسته دامپروری به این رسته‌ها اندیشیده شود.

احداث شهرک نمونه اسکان عشایری در فیروزآباد فارس

یدالله رحمانی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار فارس، نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه شهرداری شیراز هر چه سریع‌تر احداث 6 کیلومتر ایل‌راه غرب شیراز را تعیین تکلیف کند، اظهار داشت: با توجه به تامین بودجه بازسازی دبیرستان عشایری شیراز عملیات اجرایی این پروژه ظرف یک ماه آینده باید آغاز شود.

وی بیان کرد: قرار است کانون اسکان عشایر مهکویه فیروزآباد به عنوان یک شهرک اسکان نمونه در زمینه توسعه اشتغال، توسعه صنایع دستی و حفظ آداب و رسوم عشایری مطرح شود و منابع اعتباری مناسبی برای آن در نظر گرفته شده و انتظار داریم که اعتبارات ملی نیز به این طرح اختصاص یابد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار فارس با بیان اینکه دامپروی جز جدانشدنی جامعه عشایری و روستایی و استان فارس نیز در زمینه دامپروری رتبه 4 کشور را دارد، خاطرنشان کرد: باید رسته دامپروری جز رسته‌های اولویت‌دار در اشتغال روستایی و عشایری قرار گیرد.

وی عنوان کرد: طرح تکاپو از سال 94 مطرح است و ظاهرا یک غفلت سبب شده که بحث دام و دام‌پروری در رسته‌های اولویت دار اشتغال استان فارس مطرح نشود.

رحمانی گفت: هرچند که مهلت جذب تسهیلات تا پایان سال مالی است اما باید اعتبارات صندوق توسعه ملی هر چه سریع‌تر جذب شود چون از استان بیرون می‌رود و علاوه بر این باید از منابع استان‌هایی که این اعتبار را جذب نکرده‌اند نیز بهره برد.

عدم تکمیل مجتمع عشایری جنت شهر به دلیل کمبود اعتبار

علی عسگر نجفی، رئیس آموزش و پرورش عشایری فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه برای بازسازی دبیرستان عشایری شهید بهشتی شیراز 35 میلیارد ریال اعتبار تامین شده است، اظهار داشت: در حال حاضر نقشه ساختمان جدید تهیه شده و برای اجرا باید مصوب شود.

وی افزود: ساختمان روبه‌رویی این دبیرستان برای انتقال کلاس‌های درس در نظر گرفته شده  که کارهای مرمت این ساختمان با اعتبار 300 میلیون تومان در حال انجام است و تا 25 روز آینده کار مرمت این ساختمان پایان می‌یابد و عملیات اجرایی ساختمان جدید نیز آغاز می‌شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش عشایری استان فارس با بیان اینکه در سال 86 زمینی به مساحت 5 هکتار در جنت شهر داراب برای احداث مجتمع آموزشی عشایر واگذار شده که به دلیل عدم تامین اعتبار اجرا نشده است، افزود: این زمین در حال حاضر معارض پیدا کرده و گفته‌اند قرار است در این زمین بیمارستان احداث شود.

وی افزود: قرار است در ازای آن زمینی سمت بندرعباس برای احداث این مجتمع عشایری اختصاص یابد که این امر به صلاح نیست و ما درخواست داریم که اگر قرار است زمین دیگری برای این امر اختصاص یابد سمت شهر داراب باشد.

کمبود ضمانت کارمندی در بین عشایر مانعی برای دریافت تسهیلات

مسئول تسهیلات سازمان امور عشایر استان فارس نیز در این جلسه اظهار داشت: در سال 96،  12 میلیارد و 250 میلیون تومان تسهیلات خشکسالی، 5 میلیارد تومان تسهیلات توسعه زنجیره تولید گوشت قرمر و 25 میلیارد تومان تسهیلات توسعه روستایی و عشایری به استان فارس اختصاص یافته است.

پارسانیا با بیان اینکه تا پایان آذرماه 87 درصد تسهیلات خشکسالی سهم عشایر، 85 درصد تسهیلات خشکسالی سهم تشکل‌های عشایری جذب شده است، افزود: تسهیلات خشکسالی صندوق خرد زنان عشایر نیز در حال معرفی به بانک عامل است.

وی کمبود ضمانت کارمندی در بین عشایر، عدم پذیرش اسناد و املاک عشایری و روستایی از سوی سیستم بانکی را از جمله مشکلات عشایر در دریافت این تسهیلات عنوان کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها