رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات وفناوری مجلس:
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تصریح کرد: مهارتهای حرفه ای جایی در میان جامعه دانشگاهی ندارد و وقت آن رسیده تا دانشگاه ها تغییر ریل داده و مسیر خود را به سوی مهارت آموزی و کارآفرینی تغییر دهند.
کد خبر: ۸۹۷۴۱۷۷
|
۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر محمد مهدی زاهدی در سالن غدیر سپاه امام سجاد، اظهارکرد: کاهش شدید بودجه های پژوهشی توسط دولت نشان می دهد که دولتمردان فقط شعار میدهند و پژوهش را باور ندارند .

وی افزود:بزرگترین مشکل ریشه ای پیش روی آموزش عالی کشور عدم هماهنگی با نیازهای کشور و جزیره ای عمل کردن و خود را از مستقل از جامعه دانستن است،این مراکز در خدمت مردم و جامعه نیستند.

دانشگاه ها تغییر ریل دهند

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تصریح کرد: مهارت های حرفه ای جایی در میان جامعه دانشگاهی ندارد و وقت آن رسیده تا دانشگاه ها تغییر ریل داده و مسیر خود را به سوی مهارت آموزی و کارآفرینی تغییر دهند.

وی گفت:دانشگاه ها باید خود را با نیاز منطقه وفق داده و متناسب با بازار کارموجود در هر استان و بنا به نیاز آن منطقه نیروی متخصص تربیت کند نه آنکه صرفا افراد مدرک بدست از دانشگاه ها خارج شوند. 

زاهدی در ادامه با اشاره به عدم درآمدزایی دانشگاه ها گفت: متاسفانه مراکز آموزش عالی بشدت به دولت وابسته اند و این وابستگی اجازه نمی دهد که به سمت صنایع رفته و با انعقاد قراردادهای پژوهشی به سوی درامدزایی گام بردارند .

کاهش بودجه پژوهشی

نماینده مردم راور در مجلس افزود: متاسفانه دولت هر ساله بودجه پژوهشی کشور را کاهش می دهد و این یعنی آسیب جدی به بدنه
دانشگاه ها و پیشرفت کشور، هر کشوری که بخواهد پیشرفت واقعی داشته باشد باید با پژوهش عجین بشود .

این مقام مسؤول گفت: با قاطعیت می گویم که امور جاری کشور با پژوهش عجین نشده و دولت پژوهش و تحقیقات علمی را باور ندارد که در غیراینصورت باید بودجه پژوهش را افزایش می داد .

ورود دیوان محاسبات 

وی گفت: بنا به اطلاعات موثق دولت بودجه پژوهش را کاهش داده و یا درجایی دیگر هزینه می کند و از آن مقدار هم که اختصاص می دهد بازهم سروته آن را به بهانه های مختلف می زند و درنهایت آنچه که برای وزارت علوم می ماند بسیار ناچیز و اندک است که باید دیوان محاسبات ورود کرده وبا این تخلف دولت برخورد قاطعی نماید.

زاهدی تاکید کرد: کاهش بودجه در تمامی زمینه های علمی تاثیرگذار بوده و بیشترین ضربه را استان های دورافتاده از مرکز می خورند کمااینکه در هرمزگان دانشگاه علوم پزشکی در سرانه فضای آموزشی و کمبود استاد بیشترین مشکل را دارد. سرانه فضای آموزشی هر دانشجو در کشور ۸متر و در هرمزگان ۲/۵متر است و این موضوع منطقی و قابل پذیرش نیست.

این نماینده مجلس در پایان به سفر دو روزه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به هرمزگان اشاره کرد و گفت: اعضای کمیسیون به شرق و غرب و مرکز استان سفرکرده و درحال بررسی مشکلات و موانع پیش روی آموزش عالی و آموزش و پرورش هستند که امیدواریم با جمع بندی این مشکلات در کمیسیون آموزش مجلس بتوانیم قوانینی در جهت رفع تبعیض های آموزشی تصویب نماییم.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

ارسال نظرات