خبرهای داغ:
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه انسان برای تشخیص حق در حوزه اعتقادات باید به سراغ فطرتش برود چرا که اعتقادات قابل تقلید نیست گفت: سیاستی که موجب وابستگی ما به خارج شود، یک سیاست غلط است.
کد خبر: ۸۹۷۴۲۰۵
|
۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲
سیاست برمبنای وابستگی به غرب غلط است
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی شامگاه جمعه در جلسه سخنرانی که در مسجد چهارمردان برگزار شد، با اشاره به سیره امام علی (ع) اظهار کرد: این امام معصوم پس از خلافت سعی می‌کرد که آغازگر جنگ‌هایی همچون جنگ جمل نباشد، اما مخالفین امام علی (ع) به این تلاش‌ها توجهی نداشتند و اصرار می‌کردند که جنگ را شروع کنند.

وی ادامه داد: جنگ جمل زمان زیادی طول کشید، البته این جنگ با پیروزی امام علی (ع) تمام شد، این امام معصوم نمی‌خواست که افرادی همچون زبیر در جنگ جمل کشته شوند، زبیر یکی از کسانی بود که در تشییع حضرت زهرا (س) حضور داشت.

استاد حوزه علمیه قم افزود: در جنگ جمل تعدادی از اصحاب رسول اکرم (ص) در برابر امام علی (ع) قرار گرفتند، همین مساله موجب شک و تردید در برخی از افراد برای شرکت در این جنگ شد، البته اصحابی همچون عمار و اویس قرنی برای حضور در جنگ جمل در صف سپاه امام علی (ع) شکی نداشتند.

رفیعی، شخصیت زدگی را یک اشتباه دانست و تصریح کرد: باید انسان‌ها را با حق سنجید تا حق و باطل مشخص شود، نه اینکه شخصیت‌ها را ملاک حق و باطل بودن قرار بدهیم، به عنوان مثال در جنگ جمل، همسر رسول اکرم (ص) در برابر امام علی (ع) قرار گرفت، اما حق با این امام معصوم بود.

وی ادامه داد: امام علی (ع) به احترام رسول اکرم (ص) برخوردی با عایشه نکرد و او را با احترام و محافظان زن به مدینه فرستاد، رهبر معظم انقلاب فرمودند که امام علی (ع) اهل تسامح نبود مگر در جایی که بحث احترام رسول اکرم (ص) مطرح می‌شد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: ما باید فکر کنیم که برای انقلاب اسلامی چه کار کردیم، نه اینکه بگوییم که انقلاب برای ما چه کار کرده است، انسان باید در زندگی پرکار باشد، ولی باری بر روی دوش دیگران نگذارد.

رفیعی با اشاره به اهمیت تشخیص حق از باطل اظهار کرد: برخی در تشخیص این مساله مشکل دارند، مهم‌ترین مساله در زندگی این است که چگونه حق را از باطل تشخیص بدهیم، البته در حوزه اخلاق تشخیص حق از باطل کار سختی نیست، به عنوان مثال همه می‌دانند که دروغ بد است.

وی ادامه داد: در حوزه‌های اعتقادات و سیاست، تشخیص حق از باطل سخت است، همه ادیان و مذاهب و مکاتب حتی بت پرستان می‌گویند که حق با ما است، انسان برای تشخیص حق در حوزه اعتقادات باید به سراغ فطرتش برود چرا که اعتقادات قابل تقلید نیست.

استاد حوزه علمیه قم افزود: سیاستی که موجب وابستگی ما به خارج شود، یک سیاست غلط است.

رفیعی قبول حق را ضروری دانست و تصریح کرد: برخی حق را می‌شناسند، اما آن را قبول نمی‌کنند، ابوجهل می‌دانست که رسول اکرم (ص) حقیقت را می‌گوید، اما زیر بار حق نمی‌رفت و مسلمان نمی‌شد.

وی ادامه داد: براساس روایات انسان باید حق را بگوید، حتی اگر علیه خودش باشد، همچنین اگر کسی به انسان بدی کرد، باید به او احسان کند.

استاد حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: امام سجاد در روایتی فرمود: خلاصه دین، گفتن حق و عادلانه حکم کردن است، البته انسان باید به موقع حق را بگوید و گرنه قبول حق توسط فرعون در هنگام غرق شدن فایده‌ای نداشت، انسان پس از قبول حق، باید از آن دفاع کند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها