رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای ضمن تکرار ادعاهای بی‌پایه و اثبات‌نشده علیه ایران، چهار شرط را برای نگاه داشتن کشورش در برجام اعلام کرد.
کد خبر: ۸۹۷۴۲۲۱
|
۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵

به گزارش سرویس بسیج مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج،  «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌اش با یادآوری اینکه دولت آمریکا چهار فرد و سازمان مرتبط با ایران را هدف تحریم‌های جدید غیرهسته‌ای قرار داده نوشت: «ترامپ: ما (تا کنون) نزدیک به 100 نفر از افراد و شرکت‌های دخیل در برنامه موشکی ایران و سایر فعالیت‌های غیرقانونی ایران را تحریم کرده‌ایم.»

ترامپ در این بیانیه بار دیگر به حمایت از آشوب‌گران در ایران پرداخته و از «تمام ملت‌ها» خواسته روال مشابهی پیش بگیرند.

وی گفت: « من نظرم درباره برجام را به صراحت اعلام کرده‌ام. این توافق در ازای امتیازهای اندک برای ما به ایران امتیازهای زیادی اعطا کرده است. علی‌رغم تمایل قوی‌ که به خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای ایران هنوز این کار را انجام نداده‌ام.»

ترامپ تصریح کرد: «من دو مسیر را برای ادامه ترسیم کرده‌ام: یا نقائص فاجعه‌بار برجام را اصلاح کنید یا آمریکا از آن خارج می‌شود. آماده همکاری با کنگره برای تهیه یک طرح فراحزبی درباره ایران هستم.»

وی سپس به شرح شرایط چهارگانه‌ای پرداخت که طرح قانونی احتمالی کنگره درباره برجام بایستی داشته باشد.

وی گفت: «هر طرح قانونی که من درباره برجام امضا می‌کنم بایستی شامل چهار مولفه باشد: اولاً، بایستی از ایران بخواهد اجازه بازرسی‌های نظامی در تمامی سایت‌های مورد درخواست بازرسان بین‌المللی را بدهد.»
«دوم، بایستی ضمانت کند ایران هرگز حتی به تملک سلاح هسته‌ای نزدیک هم نمی‌شود.  سوم، بر خلاف این توافق هسته‌ای مفاد آن طرح نبایستی تاریخ انقضا داشته باشند. سیاست من این است که تمامی مسیرهای ایران برای دستیابی به بمب، نه برای ده سال بلکه برای همیشه بسته شوند. چهارم، این طرح بایستی به صراحت - برای اولین بار- در قوانین آمریکا ذکر کند که موشک‌های دوربرد و برنامه‌های تسلیحات اتمی، جدانشدنی هستند و ساخت و آزمایش موشک‌ توسط ایران بایستی مشمول تحریم‌های شدید شود.»

ترامپ همچنین تصریح کرد با کشورهای اروپایی برای رسیدن به توافقی که به گفته وی «مکمل برجام» است تعامل کرده است.

او گفت: «بر خلاف دولت اوباما، دولت من وارد تعامل با متحدان اروپایی‌مان شده تا بتوانیم به یک توافق مکمل دست پیدا کنیم که ایران را در صورت اقدام برای ساخت یا آزمایش موشک‌های دوربرد، ممانعت از بازرسی‌ها یا حرکت به سمت سلاح‌های هسته‌ای هدف تحریم‌های جدید قرار دهد. همانند طرحی که از کنگره انتظار دارم، مفاد این توافق مکمل هم هرگز نباید منقضی شوند.»

رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از این بیانیه با لحنی آمرانه کشورهای اروپایی را به اتحاذ مواضع ضد ایرانی شدید دعوت کرد.

او نوشت: « متحدان ما بایستی علاوه بر اقدامات دیگر، منابع تأمین مالی سپاه و نائبان آن را قطع کنند.  آنها بایستی حزب‌الله لبنان را - به صورت کامل- در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند.  آنها بایستی با ما برای مهار توسعه موشکی ایران و متوقف کردن اقدامات آن در اشاعه موشک‌ها به ویژه برای یمن همراه شوند. باید برای مهار اقدامات تهاجمی ایران در زمینه کشتی‌رانی بین‌المللی به ما بپیوندند.باید رژیم ایران را برای متوقف کردن نقض حقوق شهروندانش تحت فشار قرار دهند. و آنها نباید وارد تجارت با گروه‌هایی شوند که حکومت ایران را ثروتمند می‌کنند یا سپاه و نائبانش را تأمین مالی می‌کنند.»

ترامپ در این بیانیه همچنین اروپا را تهدید کرد در صورتی که نتواند درباره «اصلاح برجام» با آمریکا به توافق برسد، او آمریکا را از این توافق خارج خواهد کرد.

وی گفت: «امروز اعمال برخی تحریم‌های معین هسته‌ای را متوقف می‌کنم، اما تنها برای اینکه توافق متحدان اروپایی‌مان برای اصلاح نقائص فاحش توافق هسته‌ای ایران را محفوظ نگاه دارم. این آخرین فرصت است. بدون وجود چنین توافقی، ایالات متحده از تعلیق مجدد تحریم‌ها برای باقی ماندن در توافق هسته‌ای ایران خودداری خواهد کرد.»

او تأکید کرد: «اگر در هر زمان قضاوت من این باشد که چنین توافقی قابل دستیابی نیست، فوراً از توافق هسته‌ای خارج می‌شوم. هیچ‌کس نباید به کلام من شک داشته باشد. گفتم توافق هسته‌ای را تأیید نخواهم کرد و این کار را انجام ندادم. به این تعهد هم پایبند می‌مانم.»

وی اضافه کرد: «بدین‌وسیله از کشورهای اروپایی می‌خواهم با ایالات متحده برای اصلاح نقائص عمده در توافق هسته‌ای و حمایت از مردم ایران همراه شوند. اگر سایر کشورها در خلال این زمان اقدام نکنند، من به توافقمان با ایران خاتمه خواهم داد.»

ترامپ در پایان گفت: «کسانی که به هر دلیل انتخابشان این باشد که با همکاری نکنند جانب بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران را گرفته‌اند و به مخالفت با مردم ایران و ملل صلح‌دوست جهان برخاسته‌اند.»

 

 

 

انتهای پیام//
 
منبع : فارس

 

ارسال نظرات