مقامات آمریکایی به شروط رئیس جمهور این کشور برای تمدید تعلیق تحریم‌های ذیل برجام، واکنش نشان دادند.
کد خبر: ۸۹۷۴۲۴۹
|
۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱

به گزارش سرویس بسیج مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج، بیانیه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره تمدید تعلیق تحریم‌های ایران و 4 شرطی که برای آن گذاشته با استقبال مقامات مختلف آمریکایی روبه‌رو شد.

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای گفت واشنگتن انتظار دارد دیگر کشورها نیز برای عقب راندن «رفتار ثبات‌زدا و خطرناک ایران» به او بپیوندند.

هیلی در این بیانیه نوشت: ترامپ این اقدام را انجام داد تا نشان دهد آمریکا به پایبندی به مفاد توافق هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد اما رفتار ثبات‌زدا و خطرناک ایران را تحمل نمی‌کند.

وی در ادامه از تلاش آمریکا در سازمان ملل برای جذب همکاری بین‌المللی جهت تقویت اقدامات علیه «فعالیت‌های موشکی موشکی ایران، اعمال ممنوعیت تسلیحاتی بر ایران و مقابله با حمایت از دولتی ایران از تروریسم» خبر داد.

هیلی همچنین افزود که می‌توانند تمام آن اقدامات را خارج از موضوع برجام پیگیری کنند اما اگر اجماع بین‌المللی برای آن حاصل نشود، آنگاه آمریکا توافق هسته‌ای را مانعی برای صلح در نظر می‌گیرد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد که نباید به ایران اجازه داد تا از توافق هسته‌ای به عنوان پوششی جهت نقض استانداردهای بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل استفاده کند.

«استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای با ادعای اینکه ایران حقوق بشر را نقض می‌کند، گفت ایالات متحده نمی‌تواند کناری بایستد و این مسئله را تماشا کند.

منوشین در ادامه ادعاهایش افزود: «ما برنامه موشکی باستیک و فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران را هدف می‌گیریم چون (ایران) آن را به رفاه اقتصادی مردمش ترجیح می‌دهد.»

سناتور «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا درباره بیانیه ترامپ گفت: کسانی که با اجرای برجام مخالف هستند، از جمله من و رئیس‌جمهور، معتقدیم توافق بدی است. اکنون فرصتی برای بهبود آن وجود دارد.

«برد شرمن» عضو مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت کالیفرنیا با اشاره به پاسخی که «جان کری» وزیر خارجه دولت پیشین این کشور در سال 2015 به او داده بود، نوشت: تحریم‌های جدید ایران، که به خاطر اشتباهات غیرمرتبط با برنامه هسته‌ای است، کاملا با برجام سازگار است.

«نانسی پلوسی» رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا گفت: شروط رئیس‌جمهور (درباره تمدید تعلیق تحریم‌های ایران) محرک ایران و بیشتر متحدان ما در 5+1 نیست.

پلوسی با بیان اینکه شرایط جدید هدیه ای به تندروهاست، افزود: شروط ترامپ به به ایران راهی برای خروج از توافق می‌دهد و آن را به مسیر به سوی سلاح هسته‌ای بازمی‌گرداند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات