مشاور كمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا كه اخیراً به تهران سفر كرده‌، گفته كه اعتراضات ایران بزرگنمایی شده و با واقعیت‌های روی زمین، «ناهمخوانی غلط‌انداز‌» دارد.
کد خبر: ۸۹۷۴۲۶۳
|
۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲
به گزارش سرویس بسیج مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج،  ناتالی تاچی،رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی مستقر در ایتالیا كه همزمان مشاور فدریكا موگرینی كمیسیونر سیاست خارجی و امنیت بین‌المللی اتحادیه اروپا است، در حساب توئیتر خود نوشته كه بین «واقعیت‌های میدانی» و پوشش بین‌المللی اعتراضات ایران «یك ناهمخوانی غلط انداز» (Disturbing Mismatch) وجود دارد‌. او نوشته است كه حوادثی كه از روز 26 دسامبر در ایران شروع شد «قطعاً درخور توجهی نبود كه در رسانه‌های بین‌المللی‌‌‌ می‌شد و این تلقی را ایجاد می‌كرد كه این كشور در آستانه یك انقلاب سیاسی بزرگ است.»‌روزنامه فایننشال‌تایمز در توضیح دیدگاه خانم تاچی كه به گفته خودش به تازگی از تهران برگشته، نوشته است:‌« نتیجه‌گیری تاچی از سفر اخیرش به ایران نشانه خوبی از طرز فکر در بروکسل و پایتخت‌های اروپایی در خصوص تحولات ایران است. »‌در جریان نشست شورای امنیت سازمان  در روز 16 دی‌ماه 1396 نیز از مجموع چهار كشور اروپایی حاضر در جلسه (انگلیس، فرانسه، سوئد و لهستان) هیچ كدام از موضع امریكا در برخورد با اغتشاشات ایران حمایت نكردند. 
 
در روزهای منتهی به نیمه نخست دی ماه، در حالی كه دونالد ترامپ دستور كار «هر روز یك توئیت» را در برخورد با اغتشاشات ایران در پیش گرفته بود و سیاستمداران امریكایی از دو حزب جمهوریخواه و دموكرات برای موضع‌گیری علیه تهران، پشت سر رئیس‌جمهور امریكا صف كشیده بودند، فدریكا موگرینی، كمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یك موضع‌گیری محتاطانه و البته كوتاه به گفتن این جمله بسنده كرد:« ما انتظار داریم حق اعتراضات مسالمت‌‌آمیز و آزادی بیان محفوظ باشد. ما به رصد تحولات ادامه خواهیم داد.»‌پیش از این، منابع اسرائیلی گزارش كرده بودند كه برآورد‌های اطلاعاتی در تل‌آویو  این است كه هرچند اعتراضات اخیر در ایران، برای حكومت ایران یك تهدید است ولی در حال حاضر یك تهدید موجودیتی برای حكومت ایران نیست. همچنین «یوسی کوهن» رئیس سرویس اطلاعاتی اسرائیل (موساد) در نشستی در قدس اشغالی به تازگی گفته است:«اعتراضات اخیر لطمه‌ای به ایران وارد نکرد و حتی منجر به بی‌ثباتی در این کشور هم نشد و چنین اقداماتی نمی‌تواند نظام کنونی را سرنگون کند.» ‌او گفته است:« من از رخ دادن یک کودتای اجتماعی در ایران بسیار خوشحال خواهم شد و معتقدم این چیزی است که می‌تواند در آینده اتفاق بیفتد. » وی ادعا کرد ایران برنامه راهبردی درازمدتی دارد که هدفش تحقق رویای گسترش سلطه بر خاورمیانه است.
  
رد پای امریکا دراغتشاشات اخیر ایران 
 
رئیس کمیته امور بین‌الملل سنای روسیه گفته كه قطعاً امریکا از هر فرصتی برای بی‌ثبات کردن اوضاع داخلی در ایران استفاده می‌کند و در تحریک و حمایت از اغتشاشات اخیر مؤثر بوده است.  به گزارش تسنیم، «کنستانتین کاساچف‌» رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری «نووستی‌» یادآور شده است که عامل خارجی در اعتراضات چند روز اخیر در ایران مؤثر بوده است. این سناتور روس گفت: «در خصوص این حوادث قطعاً نفوذ خارجی بی‌تأثیر نبوده است. من نمی‌خواهم بگویم واشنگتن نفوذ زیادی بر روند اوضاع داخلی در ایران دارد، ولی در حال حاضر جمهوری اسلامی «‌نامزد‌» مناسبی برای دخالت خارجی است». کاساچف یادآور شد: واکنش مقامات واشنگتن و سخنان مستقیم «‌دونالد ترامپ‌» رئیس‌جمهوری امریکا درباره اعتراضات خیابانی در ایران، «تحریک آشکار‌» معترضین است. ترامپ سعی دارد به این افراد نشان دهد که آنها از سوی امریکا مورد حمایت قرار دارند. به‌عقیده این مقام پارلمانی روس، کوچک‌ترین تردیدی وجود ندارد که امریکا از هر فرصتی برای بی‌ثبات کردن اوضاع داخلی در ایران که «دشمن شماره یک» امنیت ملی امریکا معرفی شده است، استفاده می‌کند. کاساچف با اشاره به خبر چند روز قبل امضای توافقنامه همکاری امریکا و اسرائیل علیه ایران افزود: «به همین دلیل مسلماً عامل خارجی در راه‌اندازی اعتراضات در داخل ایران نقش دارد، هرچند این مسئله فعلاً به‌طور کامل نمایان نباشد». وی در عین حال بعید دانست که چنین اعتراضاتی بتواند امنیت و ثبات در ایران را در معرض خطر جدی قرار دهد. 
 
ارسال نظرات