با وجود فرهنگ غنی پوشش بندرعباسی روز به روز میل به استفاده از آن در میان زنان بندری کمرنگ تر می شود و جای خود را به مانتوهای بی هویت ارزانکده ها می دهد که این مسئله زنگ هشداری برای پیشینه دور و دراز بندرعباس است.
کد خبر: ۸۹۷۴۶۲۲
|
۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان؛فرهنگ ، پیشینه هر جامعه به شمار می رود زندگی روزانه، نوع پوشاک و غذای هر منطقه فرهنگ غنی آن را نشان می دهد و به عبارت ساده تر فرهنگ آن چیزی است که مردم با آن زندگی می کنند.

شهر بندعباس که در جنوبی ترین نقطه ایران قرار دارد مانند سایر شهر های کشور دارای پیشینه ای با صلابت و پر محتواست.

جرون، گمبرون، گامبرون از نام های قدیمی بندرعباس است که با غلبه شاه عباس بر پرتقالی ها نام این شهر به بندرعباس تغییر کرد.

بندرعباس به دلیل موقعیت استراتژیک آن، با ورود پزشکان و تجار از کشور های مختلف به خصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس باعث شده که فرهنگ های مختلف وارد بندرعباس شود به طوری که در گویش و طرز لباس پوشیدن مردم ساحل نشین بندرعباس می توان نشانه های از هندی ها و اعراب پیدا کرد.

پوشاک بارزترین سمبل فرهنگی و مهمترین مظهر تمدن هر قوم و ریشه دار بودن آن فرهنگ است.

پوشش زنان بندرعباسی متشکل شده است از جومه (پیراهن)، تُنبَن (شلوار )،  لچک، جلبیل و لیسی(انواع روسری ها) ، پاپوش جوتی یا کوش(انواع کفش ها)، برکه یا برقع(نقاب) و چادر که با پوشیدن آن حجاب کامل که در قرآن و روایات به آن اشاره شده  به دست می آید.

با گذشت زمان تحریف هایی درنوع پوشش لباس زنان بندری صورت گرفته که از پوشش کامل و اسلامی آن فاصله گرفته و بیشتر به سمت مد گرایی و چشم و هم چشمی رفته است؛ البته در این میان کسانی وجود دارند که همچنان اصالت خود را حفظ کرده و با پوشش کامل در جامعه حضور می یابند.

لباس های بندری که همگی کار دست و با ذوق و سلیقه بانوان هرمزگانی، قیمت های گزاف و سرسام آوری دارد و شاید همین موضوع دختران خوش ذوق بندری را مسمم به یادگیری این هنرها کرده است.

بندرعباس در بیشترین روزهای سال دارای هوای گرم وخشک است و همین امر باعث شده در لباس و پوشش زنان این منطقه از رنگ های روشن و شاد استفاده شود.

 

لباس های بندری از اصالت خود فاصله گرفته است

فهیمه خورشید زاده، شهروند بندرعباسی که برای گردش به ساحل آمده بود در گفتگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: پوشش بانوان بندرعباسی لباس هایی با رنگ های شاد و منحصر به فرد که در انسان تاثیر بسزایی دارد و باعث تقویت روحیه شاد می شود.

این شهروند بندرعباسی عنوان کرد: در گذشته زنان هرمزگانی لباس های اصیل خود را در جامعه می پوشیدند اما با ورود مانتوهای با قیمت پایین و بنجل در ارزنسراها که بویی از اصالت و فرهنگ غنی بندرعباس در آن نیست متاسفانه پوشش بندرعباسی بیشتر به سمت مانتوپوشی رفته است.

خورشید زاده با بیان اینکه لباس های اصیل بندرعباس با حجاب کامل است، خاطر نشان کرد: لباس های بندری که برخی از دختران این منطقه می پوشند از اصالت خود فاصله گرفته است به طوریکه در گذشته زیر چادرهای بندری لیسی (شال) پوشیده می شد در صورتی که در حال حاضر چادر ها نازک تر و بدون شال می پوشند.

پوشش سنتی شناسنامه شهر بندرعباس

اسما دهقانی یکی دیگر از شهروندان در گفتگو با خبرنگار هرمز با اشاره به اینکه طرح لباس های بندری در سال های اخیر تنوع زیادی پیدا کرده ، اظهار کرد: لباس های بندری با حجاب گذشته در جامعه وجود ندارد و آن اصالت و حجاب بندری ها که در همه جای دنیا شناخته می شد گرد غباری بر آن نشسته است.

این شهروند بندرعباسی با بیان اینکه طراحان لباس باید وقت بیشتری برای لباس های بومی بندری قرار دهند، عنوان کرد: طراحان با قرار دادن نقش های بومی و محلی در لباس و مانتوها  باعث اقبال جوانان برای انتخاب این پوشش حتی در فضاهای مدرن امروزی می شود.

دهقانی تصریح کرد: پوشش سنتی شناسنامه ای برای شهر بندرعباس بود که متاسفانه در سال های اخیر کمرنگ شده است.

وی خاطر نشان کرد: طرح های سنتی با پیشینه و تنوع رنگ ظرفیت بالایی برای کار طراحان و خیاطان دارد اما تاکنون کارگاهی که تخصصی بر روی تلفیق سنت و مدرنیته کار کند نداشته یا کم داشته ایم.

منبع:هرمز

ارسال نظرات