خبرهای داغ:
عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره):
عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: اصل حفظ عزت مسلمین براساس آیه عزت در قرآن از دیگر اصول قرآنی در حوزه اقتصاد مقاومتی است.
کد خبر: ۸۹۷۵۰۰۴
|
۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت الاسلام محمد ابوطالبی در کرسی ترویجی «اقتصاد مقاومتی در اندیشه و سیره علمای شیعه در تاریخ معاصر ایران» که به همت گروه اقتصاد اسلامی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: اساس این پژوهش پیرامون بیانات و مواضع علمای دوران قاجار بوده است، زیرا در این دوره بیشترین مواضع در این حوزه اتخاذ شد؛ این پژوهش کمتر به مواضع علما در دوران پهلوی پرداخته است.

وی سپس به بیان مؤلفه‌های ارائه شده از سوی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: مؤلفه‌ها و الزامات اقتصاد مقاومتی از منظر مقام معظم رهبری شامل استفاده از کالای داخلی و پرهیز از کالای خارجی، کارآفرینی و حمایت از تولید داخلی، مردمی کردن اقتصاد، قناعت و پرهیز از تجمل گرایی و ممانعت از خروج سرمایه ملی و افزایش ثروت و سرمایه داخلی هستند.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه با اشاره به قواعد قرآنی در بحث اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: قاعده نفی سبیل براساس آیه مشهور نفی سبیل یکی از مهم‌ترین اصولی است که پایه اقتصاد مقاومتی را نهاده است؛ اصل حفظ عزت مسلمین براساس آیه عزت در قرآن از دیگر اصول قرآنی در حوزه اقتصاد مقاومتی است.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: حرمت دوستی و مودت با کفار از دیگر اصول قرآنی است؛ غالباً ولایت مستلزم تصرف یک دوست در امور دوست دیگر است؛ در نتیجه اگر ما کفار را اولیای خود بدانیم خواه و یا ناخواه بر ما مسلط خواهند شد. حرمت عدم تشبه به کفار از دیگر اصول قرآنی است که آن را نیز می‌توانیم به عنوان یکی از الگوهای اقتصاد مقاومتی بدانیم.

حجت‎الاسلام ابوطالبی اظهارکرد: هر کدام از این مؤلفه‌ها مصادیق خاصی در تاریخ داشته است؛ پرهیز از کالای خارجی در مصادیقی چون صدور فتاوی متعدد در حمایت از تولید داخل و حمایت از استقلال داخل و پرهیز از کالای خارجی به چشم می‌خورد.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: علمای ما در طول تاریخ معاصر به شکل عملی با رفتار خود به حمایت از کالای داخلی دست زده‌اند؛ در زمینه حمایت از تولید داخلی و حمایت از استقلال داخلی از صاحب عروه بیان شده است،‌ در این زمان که خارجه با انواع حیل رشته تجارت و کسب و صنایع و.. را به دست گرفته و... کار مسلمین نیز دلالی کالای آن‌ها شده است، باید مسلمین بیدار شده و با تائیدات ربانیه از تحمل عملی کفار و تشتت در بلاد کفر برهند.

ارسال نظرات