خبرهای داغ:
آیت الله اعرافی:

آموزش ستون فعالیت‌های المصطفی است

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: آموزش ستون فعالیت‌های المصطفی است و سایر بخش‌ها باید به آن متصل شوند
کد خبر: ۸۹۷۵۰۷۵
|
۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت الله علیرضا اعرافی در نشست صمیمی با  مسئولان و کارکنان معاونت آموزش جامعه المصطفی که در سالن جلسات سازمان مرکزی المصطفی برگزار شد گفت: افقی که در پیش روی المصطفی قرار دارد، بسیار گسترده تر از جایگاهی است که امروز در آن قرار داریم و دارای دامنه وسیع و لایه‌های متعددی است. هر لحظه و هر روز، فرصتی بی بدیل و نعمتی بزرگ است که خداوند به ما اعطا فرموده است و در آینده از این نعمت بازخواست خواهد شد.

آیت الله اعرافی با اشاره به این مطلب که هم اکنون المصطفی به دلایل مختلف در جایگاه حساسی قرار دارد، تصریح کرد: تنها یک سازمان هوشمند، چابک، پویا و خطرشناس می‌تواند از این گردنه‌ها و موانع عبور نماید و به سمت مقصد حرکت کند.

وی با برشمردن برخی موانع و چالش‌های چند سال اخیر پیش روی جامعه المصطفی، اذعان داشت: المصطفی در کنار اینکه بسیاری از موانع را با موفقیت پشت سر گذاشت و با نگاهی بلند و راهبردی، بر اساس اصول و اسناد طراحی شده حرکت کرده و در مقایسه با سایر مراکز پیشگام بوده است؛ قطعاً دارای اشکالاتی نیز است و بسیاری از موارد، مانع از محقق شدن برخی از اهداف آن شده است.

رئیس المصطفی، آموزش را پیشران همه حرکت‌ها و موتور محرکه المصطفی نامید و یادآور شد: آموزش ستون فعالیت‌های المصطفی است و سایر بخش‌ها باید به آن متصل شوند. اصل طلبگی، کسب دانش است و اخلاق و تربیت نیز باید به وسیله آن منتقل شود. آموزش باید با تاکید بر مأموریت‌های ذاتی خود، نگاهی فرابخشی نیز داشته باشد.

وی تصریح کرد: بخش آموزش المصطفی باید با نگاهی نتیجه گرا و اثربخش، اقداماتی را صورت دهد تا خروجی المصطفی دانش آموختگانی توانمند و اثرگذار باشند.

آیت الله اعرافی با تاکید بر لزوم آسیب شناسی مستمر و ارتقای مداوم در کنار استفاده از ظرفیت سایر بخش‌ها، گفت: برای رسیدن به اهداف ترسیم شده در افق 1414، باید از همه ظرفیت‌ها و امکانات موجود بهره برد و در این زمینه می‌توان از امکانات سایر بخش‌های همسو نیز استفاده کرد، ضمن اینکه تاکنون نیز اقدامات خوبی در این مسیر صورت گرفته است.

وی، صیانت از ارزش‌های معنوی و حوزوی را از راهبردهای اصلی المصطفی خواند و یادآور شد: طرح تحول نظام آموزشی المصطفی دارای ابعاد مختلفی است که با همیاری همه بخش‌ها باید پیگیری شود. در بخش سنجش و پذیرش، کارهای بزرگی صورت گرفته است؛ اما در این بخش نیز دستاورد پذیرش طلبه از همه کشورهای جهان باید محقق گشته و تنوع جنسیتی، ملیتی، جغرافیایی و مذهبی مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

رئیس المصطفی با تاکید بر اتخاذ رویکرد عمیق تر در ارزیابی‌ها، ابراز داشت: گروه‌های علمی و تربیتی المصطفی باید دائماً رصد  و صیانت گردند تا دچار آسیب‌های متداول مراکز دانشگاهی نشده و نقش مؤثر خود را ایفا نمایند.

آیت الله اعرافی، طرح تحول آموزشی المصطفی را یک گام بزرگ، عمیق و اساسی دانست و خاطرنشان کرد: در مسیر تحقق این طرح، باید حرکت گسترده ای در زمینه طراحی سرفصل‌های آموزشی، تدوین متون، تربیت استاد، بازنویسی مقررات آموزشی و پذیرشی و ... با مشارکت همه بخش‌ها صورت گیرد.

رئیس المصطفی در پایان ابراز داشت: در بخش صف خارج از کشور، اقدامات جدیدی رقم خورده است و شاهد ارتقای خوبی در این بخش هستیم، اما نباید به این مقدار قانع بود و در زمینه‌های مختلف باید کار بیشتری صورت گیرد و لازم است همه کارشناسان برای ساماندهی و ارتقای این واحدها تلاش نمایند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار