خبرهای داغ:
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: ائمه معصومین(ع) قابل نقد نیستند و سخنان رئیس جمهور در خصوص قابل نقد بودن ائمه معصومین(ع) و رسول اکرم(ص) براساس ظاهر کلام، یک مطلب ناصحیح و غلط است.
کد خبر: ۸۹۷۵۰۷۷
|
۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی عصر امروز در درس خارج از اصول خود با اشاره به سخنان رئیس جمهور در خصوص قابل نقد بودن ائمه معصومین(ع) و رسول اکرم(ص) اظهار کرد: ممکن است مقصود اصلی رئیس جمهور معنای دیگری باشد، اما ظاهر کلام یک مطلب ناصحیح و غلط است.

وی ادامه داد: عصمت انبیا و ائمه معصومین(ع) براساس آیات متعددی از قرآن کریم قابل اثبات است، بالاترین درجه عصمت در میان انبیا نیز متعلق به رسول اکرم(ص) است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: مساله نقد در مورد خداوند متصور نیست، اگر خدا قابل نقد باشد، آن خدا دیگر خدا نیست، بر همین اساس رسول اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) که باید از آن‌ها به صورت مطلق اطاعت صورت بگیرد، قابل نقد نیستند، چون این حجت‌های الهی امکان خطا و اشتباه ندارند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به علم ائمه معصومین(ع) اظهار کرد: براساس آیات قرآن، اهل بیت(ع) علم وسیع فوق بشری دارند و علم ائمه معصومین(ع) یکی از دلایل روشن برای عصمت آن‌ها است، به همین دلیل نقد و انتقاد نسبت به ائمه معصومین(ع) براساس مبانی اعتقادی شیعه معنی ندارد.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد که امام معصوم نقد شود، دیگر لزوم اطاعت مطلقه ندارد، چون منتقد به امام معصوم می‌گوید تو اشتباه می‌کنی و به این دلیل من نباید از تو اطاعت کنم، در این صورت شاهد از بین رفتن اطاعت مطلقه امام معصوم خواهیم بود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: مومنین در طول تاریخ هیچ گاه در مقام نقد انبیا و ائمه معصومین(ع) نبودند، البته اهل بیت(ع) میدان را برای اظهارنظر افراد باز گذاشتند، اما این به معنای گشودن باب انتقاد نبود.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به نکات ضروری در زمینه بیان مسائل دین اظهار کرد: نباید ملاحظه افراد را در بیان این مسائل کنیم، همچنین نباید در بیان مسائل دین به دنیال زمین زدن افراد باشیم، اشکالات وارده به خود ما زیاد است، نباید اهداف جناحی و سیاسی در بیان انتقادات دنبال شود.

وی ادامه داد: تا زمانی که یک دولت مورد تائید رهبر معظم انقلاب و نهادهای قانونی کشور است، نباید کسی به فکر زمین زدن و تخطئه آن باشد، این اقدام برخلاف مبانی مقام معظم رهبری است، اما می‌توانیم از گفتار و رفتار مسئولین دولتی انتقاد کنیم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: در مسائل اقتصادی اگر انتقادی وجود دارد، باید آن را به صورت صریحانه مطرح کرد، ولی نباید به دنبال اهداف جناحی و سیاسی در این انتقاد باشیم، باید حوزه در زمینه مسائل اعتقادی خالصانه حرف بزند، باید سخنان مطرح شده از حوزه براساس قرآن، روایات و ادله باشد و سخنان محکمی از حوزه صادر شود.

آیت‌الله فاضل لنکرانی در پایان با اشاره به شبهه پراکنی ها در فضای مجازی خاطرنشان کرد: فردی در این فضا گفته بود که دلالت قرآن فقط نسبت به عصمت انبیا و ائمه معصومین(ع) از خطا است و آن‌ها عصمت از  خطا ندارند، بیان چنین حرف‌هایی موجب ایجاد تزلزل در افکار اعتقادی مردم خواهد شد، حوزه وظیفه دارد کلام دین را برای مردم بیان کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها