خبرهای داغ:
هرگاه یک خواسته و نیاز اجتماعی به مطالبه عمومی تبدیل شود، دولت نیز همراه با مردم برای اجرای آن از هیچ اقدامی فروگذار نمی کند و به نظر می رسد زمان آن شده که حمایت از شبکه های اجتماعی داخلی به صورت مطالبه مطرح شود.
کد خبر: ۸۹۷۵۲۰۰
|
۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،  اغتشاشات اخیر در کشور هرچند که تاثیری بر امنیت و اوضاع سیاسی نداشت، اما در برخی مواضع تاثیرگذار بود که مهمترین و پر رنگ ترین وجه آن، فضای مجازی بود. در واقع محدود کردن فضای مجازی برای خنثی کردن فتنه و خواباندن غائله ی این اغتشاشات، موافقان و مخالفان فراوانی را رو به روی هم قرار داد که یکی از اثربخش ترین موضوعات، حمایت از شبکه های اجتماعی مجازی داخلی و به اصطلاح بومی است.

بر کسی پوشیده نیست که شبکه های اجتماعی امروزه راه استفاده از تکنولوژی برای گسترش روابط اجتماعی است و از طرف دیگر میکروفون عمومی مردم برای رساندن نظرات، انتقادات، قدردانی ها و پیشنهادات به مسئولین است.

در حال حاضر انواع پیام رسان ها ایجاد شده اند که به سرویس دهی در اشتراک عکس، متن و ویدئو می پردازند و همگی باعث می شوند که این روابط گسترش پیدا کند و از یک روستا به یک شهر، به یک استان، به یک کشور، به یک قاره و در نهایت به همه دنیا مخابره شود.

شبکه های اجتماعی زیادی نظیر تلگرام، اینستاگرام، فیس بوک، توئیتر و… وجود دارد که هر کدوم سبک و سیاق خاص خود را در سرویس دهی تعریف کرده اند و از ابتدای راه اندازی این شبکه ها و اپلیکیشن های موبایلی، کاربران ایرانی با هدف سرگرمی با آن مواجهه کردند ولی کم کم ایجاد کسب و کار در این شبکه ها به صورت امری پذیرفته شده، تبدیل شد، یکی از اهدافی که از ابتدای راه اندازی این شبکه ها، مورد نظر تولیدکنندگان آن بود، فروش محصولات با کمترین هزینه و گسترده ترین تبلیغات، قابلیت غیرقابل انکار این فضاست.

اقبال روز افزون کاربران ایرانی به شبکه های اجتماعی لزوم توجه بیشتر به این فضا را نشان می دهد و از بین شبکه های اجتماعی متنوع، موضوع بومی بودن این شبکه ها مطرح است تا هم بحث امنیت اطلاعات در آن محفوظ بماند و هم اینکه با حمایت از سازندگان این اپلیکیشن ها، شاهد نوآوری در تولید این نوع محصولات باشیم.

موضوع نگهداری اطلاعات در شبکه های اجتماعی به قدری بالاست که در تمام کشورهای پیشرفته برنامه نویسان سعی می کنند شبکه های اجتماعی مناسبی مطابق با نیاز و فرهنگ جامعه تولید و عرضه کنند و البته در ایران هم طی سال های اخیر شبکه های اجتماعی متعددی تولید شده و در اختیار کاربران قرار گرفته است.

اما نخستین عنوانی که در این زمینه به ذهن می رسد و جزو بدیهیات در این زمینه، حمایت دولت از شبکه های اجتماعی یا به اصطلاح اپلیکیشن های داخلی است و جای ابهام برای کسی نیست که کوچکترین و بی هزینه ترین اقدام در این زمینه تبلیغ کانال های مراکز دولتی در شبکه های اجتماعی داخلی مانند سروش و آی گپ بود در حالیکه اکثر تبلیغات دولتی ها در شبکه اجتماعی تلگرام است.

همچنین تاثیر ارسال حتی یک پست در این شبکه ها از طرف مسئولان کشوری، چه بازتاب و تبلیغی در سطح کشور پیدا می کند و کمترین تاثیر آن، اطمینان کاربران به استفاده از این شبکه ها از نظر امنیت و شان اجتماعی در مقابل دیگر کاربران مصرف کننده سایر شبکه های اجتماعی است.

حمایت های مالی از این شبکه ها نیز غیرقابل انکار است، با همین حمایت ها می توانند پشتیبانی شبکه ها را بالا ببرند و به امکانات آن بیافزایند، افزایش سرعت دسترسی و کاهش قیمت سرویس از جمله ویژگیهایی است که با رونق شبکه های اجتماعی داخلی برای کاربران ایرانی اتفاق می افتد و به صاحبان ایده و تولیدکنندگان این اپلیکیشن ها، انگیزه ساخت نرم افزارهای جدید و به نوعی رشد و شکوفایی در این مسیر را القا می کند.

اما هرگاه یک خواسته و نیاز اجتماعی به مطالبه عمومی تبدیل شود، دولت نیز همراه با مردم برای اجرای آن از هیچ اقدامی فروگذار نمی کند و به نظر می رسد زمان آن شده که حمایت از شبکه های اجتماعی داخلی به صورت مطالبه مطرح شود.

مطالبه گری از شاخصه های مهم توسعه سیاسی و از ویژگی جوامع حق مدار محسوب می شود و جامعه ای که فرهنگ مطالبه و پرسش را در خود نهادینه کند، مسیر پیشرفت و تعالی را به سرعت سپری می کند زیرا این مهم سبب پیروی همگان از قانون، ایجاد سلامت در عرصه های گوناگون کشور و حضور مردم در جایگاه نظارتی خواهد شد.

در کشور ایران هم مطالبه گری ها هر زمان به صورت عمومی مطرح شده است، پیگیری دولت را در بر داشته، مانند مطالبه گری در حوزه سند 2030 که توانست جلوی یک فاجعه عظیم فرهنگی و تربیتی را بگیرد نمونه موفقی در این عرصه است و یا حضور پر قدرت مردم در حماسه 9 دی، نماد یک مطالبه ی عمومی است و به نظر می رسد نه در عرصه اجتماعی، فرهنگی و یا سیاسی به صورت صریح که اکنون باید در عرصه اقتصادی استفاده از شبکه های اجتماعی داخلی به صورت مطالبه ی عمومی مطرح شود تا در جهت حمایت از تولید داخلی و حفاظت اطلاعات شخصی شاهد برداشتن گام های موثری باشیم.

ارسال نظرات