سرویس های خبری
‌استان ها
‌اقشار
سایر خدمات
r_marquee
پيش‌بيني تاريخي رهبر انقلاب: حتي با قبول ديكته‌هاي دشمن در مساله هسته‌اي، باز هم تحريمها را برنخواهند داشت! - 1393/11/29      
l_marquee
bolet_tele
bolet_tele
کد خبر: ۸۹۷۵۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶- ۵۸: ۱۲
جغرافیای محرومیت در استان سیستان و بلوچستان دانش‌آموزان را نیز بی‌نصیب نگذاشته است و در جنوب استان، با وجود تلاش‌های انجام‌شده، عدالت آموزشی اوضاع مناسبی ندارد.

به گزارش خبرگزاری بسیج، سال‌هاست که سیستان و بلوچستان به‌عنوان محروم‌ترین استان کشور در بحث فضای آموزشی شناخته می‌شود. مسئولان مربوطه نیز به این مسئله اعتراف دارند و آن گونه که محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اذعان می‌کند: در کل کشور حدود 120 هزار کلاس درس نیاز به تعمیر، بازسازی و تخریب دارد و بیشترین مدارس کپری در جنوب استان کرمان و سیستان‌وبلوچستان قرار دارد، از 120 هزار کلاس درس در کشور بیشترین مدارس تخریبی در استان سیستان و بلوچستان قرار دارند به‌گونه‌ای که حدود 18 هزار کلاس درس در این استان وجود دارد که 6 هزار کلاس درس تخریبی است.

سهم دختران این مناطق از روزهای تحصیل، چند کلاس سواد است و در خوشبینانه‌ترین حالت تا پایان دوره ابتدایی به مدرسه می‌روند و پس از آن به‌دلیل نبود دبیرستان در حوالی روستا یا مسائل فرهنگی که تحصیل را برای دختران ضروری نمی‌داند، درس و کتاب را برای همیشه کنار می‌گذارند.

اگرچه محرومیت‌های آموزشی در استان سیستان و بلوچستان، باعث شد شورای رسیدگی به مناطق محروم در وزارت آموزش‌وپرورش تشکیل شود تا با همراهی معاونت توسعه روستایی برای رفع محرومیت از چهار استان کشور از جمله سیستان‌وبلوچستان گام بردارد اما با تمام تلاش‌های انجام‌شده این شورا راه به جایی نبرد و طبق گفته‌های حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی این شورا به‌دلیل عدم تخصیص بودجه کافی راه به جایی نبرد و تعطیل شد.

محمدنعیم امینی‌فرد، نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی که اخیراً فیلم بازدید او از مدارس محروم جنوب استان سیستان و بلوچستان در فضای مجازی منتشر شده است، نسبت به وضعیت فضاهای آموزشی سیستان و بلوچستان در مرکز و جنوب استان گلایه‌های بسیاری را دارد و در این رابطه می‌گوید: دهها بار به وزرای مختلف آموزش و پرورش تذکر دادیم اما سازمان برنامه و بودجه توجهی ندارد و سازمان نوسازی, توسعه و تجهیز مدارس نیز عدالت را در توزیع اعتبارات رعایت نمی‌کند. مدارس در جنوب استان سیستان و بلوچستان وضعیت غیراستانداردی دارند و پایین‌ترین شاخص‌های آموزشی را شاهد هستیم که با رویه فعلی اصلاح نمی‌شود و امیدی هم به اصلاح این رویه نداریم. تلاش کردیم از سازمان برنامه و بودجه ردیفی را برای عدالت آموزشی در بودجه دریافت کنیم اما تخصیص اعتبار به آن بسیار اندک بود و همین میزان اندک هم براساس سلیقه مدیران تخصیص می‌یابد.

در همین رابطه کمپینی با عنوان "تو آرزو کن سقف مدرسه‌ات با من" به‌منظور ساخت مدرسه برای دانش‌آموزان روستای سیدآباد استان سیستان‌وبلوچستان تشکیل شده است.

ماجرا از این قرار است که دانش‌آموزان دو کلاس درس (پنجم و ششم) مدرسه‌ روستای سیدآباد، به‌دلیل نبود فضای کافی خارج از محیط مدرسه و زیر آلاچیق تحصیل می‌کنند همچنین آب و سرویس بهداشتی برای آنها وجود ندارد و حالا این کمپین در تلاش است که با استفاده از ظرفیت فضای مجازی این بار مشارکت دانشجویان و جوانان را برای ساخت مدرسه شش‌کلاسه روستای سید‌آباد جلب کند.

وضعیت نامناسب مدارس علاوه بر مناطق محروم کشور در کلان‌شهری همچون تهران نیز به‌عنوان یک معضل وجود دارد و طبق گفته‌های مدیرکل آموزش و پرورش تهران، 700 مدرسه در پایتخت وجود دارد که با یک طوفان دچار ریزش می‌شوند و تحصیل دانش‌آموزان زیر سقف این مدارس می‌تواند تهدیدی جدی باشد.

در شرایطی که طبق گفته‌های مسئولان آموزش و پرورش 30 درصد مدارس کشور امنیت کافی را ندارند، بودجه سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در لایحه بودجه سال 97 کاهش چشمگیری داشته است به‌گونه‌ای که اعتبارات در حوزه نوسازی و تجهیز مدارس بین 30 تا 50 درصد کاهش یافته است در چنین شرایطی مشخص نیست که وضعیت، یک‌هزار کلاس خشت‌وگلی و حدود دوهزار کلاس درس کانکسی که قرار بود تا پایان سال 97 حذف شوند، چه خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
عضویت در خبرنامه
گزارش خطا
نظر ‌بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar
آخرین اخبار
tc_sar
tl_sar
tr_sar
پر بیننده ها
tc_sar
tl_sar