تبعیض سازمان آب و فاضلاب در جیره بندی آب؛

قطعی مکرر آب محلات حاشیه نشین و برخورداری بالانشین ها از آب شهری!

محلات حاشیه نشین بندرعباس که صدای مظلومیتشان همه جا نمایان می شود در طول شبانه روز فقط چند ساعت از آب آشامیدنی بهره مند هستند و از صبح تا غروب باید منتظر بمانند تا آب آشامیدنی آنها وصل شود.
کد خبر: ۸۹۷۵۵۳۹
|
۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان ؛آب مایه حیات و یکی از فراوان ترین ماده مرکب بر روی سطح کره زمین است که تنها ۳ درصد از آن شیرین و قابل شرب است.

با افزایش و رشد صعودی جمعیت منابع طبیعی آب در حال تمام شدن است و این مسئله سبب نگرانی بسیاری از دولتها در سراسر دنیا شده است؛گاهی به دلیل مشکلات کمبود آب، این ماده را جیره بندی می کنند تا مصرف آب را مدیریت کنند.

در مرکز استان پایتخت اقتصادی کشور یعنی شهر بندرعباس محلاتی هستند که با افت فشار و قطعی مکرر آب دست و پنجه نرم می کنند و از شهر نشینی فقط نامش را به یدک می کشند.

محلات حاشیه نشین بندرعباس که صدای مظلومیتشان همیشه همه جا نمایان می شود در طول شبانه روز فقط چند ساعت از آب آشامیدنی بهره مند هستند و از صبح تا غروب باید منتظر بمانند تا آب شرب آنها وصل شود.

آب جیره بندی شده است

معصومه محبی ساکن محله کمربندی بندرعباس در گفتگو با خبرنگار هرمز، اظهار کرد: در این محله به طور مکرر آب شهری قطع می شود به طوری که کارهای روزمره زندگیمان را باید به آخر شب محول کنیم.

این شهروند ادامه داد: منبع های آبی که بر روی خانه ها نصب شده، بیانگر این است که روزها در این محله آب نیست و ما مجبور به ذخیره سازی آب در شب برای استفاده آن در طول روز هستیم.

محبی با بیان اینکه این محله یکی از محلات فقیر نشین بندرعباس است، تصریح کرد: همه اهالی این محله دارای منبع ذخیره سازی آب نیستند و مجبور به ذخیره سازی آب در شرایط غیربهداشتی هستند که این امر به سلامت افراد جامعه ضرر می رساند.

وی خاطر نشان کرد:  آب در این منطقه جیره بندی شده  که انتظار می رود مسئولان برای قطعی مکرر آب چاره ای بیندیشند و اهالی این محله را از بی آبی و افت فشار آب نجات دهند.

 

اختلالات بهداشتی نتیجه قطعی مکرر آب

لیلا ذاکری ، شهروند بندرعباسی ساکن محله نخل پیرمرد بندرعباس اظهار کرد: افت فشار آب دراین منطقه سبب اختلالات بهداشتی روی افراد این محله شده  به طوری که ما باید کارهای شخصی و حمام رفتن را به آخر شب محول کنیم.

این ساکن محله نخل پیرمرد با بیان اینکه حاشیه نشینان شهر با مشکل افت فشار و قطعی مکررآب مواجهه هستند،تصریح کرد: با پرس وجو از ساکنان محلات بالاشهر بندرعباس دریافتیم که آب آن منطقه ها به ندرت و خیلی کم قطع می شود این در صورتی است که محله ما به طور مکرر آب قطع می شود که این تبعیض قابل تامل است.

آب به صورت عادلانه در بندرعباس قطع می شود

جواد منصوری قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: استان هرمزگان قریب به ۱۰ سال با بحران و کمبود آب مواجه است و  کمبود آب آشامیدنی در سال ۱۳۹۴ در استان هرمزگان به اوج رسید و سد استقلال میناب به حجم غیر مفید آن دست یافت.

منصوری با بیان اینکه بارش باران در سال گذشته سبب بهبود وضع آب محلات شده است، عنوان کرد: با فراوانی باران سال گذشته  در سال جاری کمتر شاهد قطعی و افت فشارآب در محلات بوده ایم.

وی افزود: در اسفند ماه سال جاری فاز اول آب شیرین کن برای بهره برداری ازآب دریا راه اندازی می شود که مسئله کمبود آب محلات را حل می نماید.

قائم مقام آب و فاضلاب هرمزگان با اشاره به اینکه آب به صورت عادلانه در شهر بندرعباس قطع می شود، خاطر نشان کرد: در محلاتی که بافت شهری آن جدید است به دلیل تعبیه منبع های ذخیره سازی آب، مدت کوتاهی که آب قطع می شود آگاه نمی شوند در صورتی که در محلات حاشیه نشین با بافت فرسوده زودتر از قطعی آب آگاه می شوند.

منبع:هرمز

ارسال نظرات