معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: اکنون 18 هزار مدرسه مجری طرح تعالی هستند و سال آینده تمام مدارس متوسطه، این طرح را اجرا خواهند کرد.
کد خبر: ۸۹۷۵۵۶۰
|
۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸

به گزارش سرویس بسیج دانش آموزی خبرگزاری بسیج ،علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش  با بیان اینکه 17 روشِ درون و برون مدرسه‌ای برای رشد استعدادهای دانش‌آموزان با هوش برتر در جهان وجود دارد، اظهار داشت: زحمت این روش‌ها زیاد است اما فایده‌ و ثمره عملی آن از جداسازی دانش‌آموزان بیشتر است البته در مورد دانش‌آموزانی که هوش‌بهر بسیار بالایی دارند می‌توان استثنا قائل شد.

وی افزود: اگر روش‌های برون و درون‌مدرسه‌ای رشد استعدادهای درخشان را بپذیریم می‌توانیم با نوشتن آیین‌نامه در مدارس داخل کشور آنها را اجرا کنیم.  

زرافشان در خصوص حذف مدارس سمپاد از مدارس متوسطه اول، گفت: این مسئله در حد پیشنهاد کارشناسی است که در نهایت مجموعه در مورد آن تصمیم می‌گیرد.

 معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در خصوص طرح تعالی و انتقاداتی که نسبت به آن مطرح است بیان داشت: گزارش بدون امضا از طرح تعالی در فضای مجازی منتشر شده است که این طرح را کاغذبازی می‌داند اما طرح تعالی یک ضرورت برای ارتقای کیفیت آموزشی است.

وی ادامه داد: ویژگی‌هایی چون قدرت برنامه‌ریزی، خودارزیابی و قدرت تصمیم‌سازی در مدرسه که الزام سند تحول بنیادین است بدون اجرای این طرح محقق نخواهد شد و هدف مهم طرح تعالی توانمندسازی تیم مدرسه برای اجرای سند تحول است.

زرافشان با بیان اینکه خودارزیابی و برخی امور این چنین بدون مکتوب‌سازی دست یافتنی نیست، اضافه کرد: در گذشته تقویم اجرایی مدرسه وجود داشت که نگاه برنامه‌ریزانه داشت و اگر برنامه‌ریزی را منتشر کنیم و به اولیا و دانش‌‌آموزان بدهیم اسمش کاغذبازی نیست بلکه حرکت مبتنی بر برنامه است.

 معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: طرح تعالی به دنبال اجرایی کردن نظام برنامه‌ریزی در مدرسه است بنابراین باید تمام مراحل کارها در مدرسه مستندسازی شود اما از آنجا که فرهنگ جامعه ایرانی، شفاهی است این کار سخت به نظر می‌آید؛ هم‌اکنون در جامعه فرهنگیان ما 600 هزار فرهنگی مدرک لیسانس و بالاتر دارند اما چقدر تولیدات مکتوب و تجربیات ثبت شده دارند؟ 

 وی با اشاره به انتقادی که در یکی از کانال‌های شبکه‌های اجتماعی مطرح شده بود، خاطر نشان کرد: می‌گویند فلان کشور که طرح تعالی را موفق اجرا کرد کارشناس از انگلیس آورده بود و شما نمی‌توانید! یعنی توان کارشناسان ما را پایین‌ می‌بینند در حالی که ما 3 سال است که این طرح را آغاز کرده‌ایم و سنگاپور 27 سال است آن را اجرا می‌کند.

زرافشان با بیان اینکه با طرح تعالی به دنبال تغییر فرهنگ مدیریت هستیم، گفت: ما به دنبال دستیابی سریع به نتیجه‌گیری کیفی نیستیم؛ اکنون 18 هزار مدرسه مجری طرح تعالی هستند و ما در مرحله اولیه توانمندسازی تیم مدیریتی مدارس هستیم اما به دنبال گسترش کمی مدارس اجرا کننده هستیم و سال آینده تمام مدارس متوسطه این طرح را اجرا خواهند کرد.

 

 

ارسال نظرات