یک سخنران مذهبی بیان داشت: دفاع از مقام ولایت محور اصلی سخنان حضرت زهرا (س) در خطبه فدکیه است.
کد خبر: ۸۹۷۵۵۶۶
|
۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ ملکیان فرد در ویژه برنامه افتتاحیه «مسابقه حفظ، ترجمه و مفاهیم خطبه فدک» که با حضور جمعی از شرکت کنندگان خواهر در رواق حضرت فاطمه زهرا (س) حرم مطهر رضوی برگزار شد، به اهمیت یادگیری خطبه فدک اشاره کرد و گفت: اگر چه سخنرانی حضرت زهرا (س) در مسجد کوفه به نام خطبه فدکیه شهرت یافته است، اما واقعیت این است که بخش کوچکی از این خطبه به موضوع فدک و غصب آن اشاره داشته و بخش عمده‌ای از مطالب این خطبه پیرامون بازگویی قواعد اصول اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه حضرت فاطمه (س) در دوران زندگی با برکت خود حامی ولایت و امامت بود، بیان کرد: متاسفانه بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص) جریان نفاق در جامعه اسلامی به وجود آمد، حضرت زهرا (س) با رفتار و گفتار خود در مقابل این جریان ایستادگی و آن را خنثی کردند.
 
این استاد برجسته با اشاره به اینکه خطبه فدکیه چندین نکته دارد، بیان کرد: خطبه فدکیه با حمد و ثنای خداوند رحمان شروع شده است، این حمد و ستایش به تعبیری برگرفته از کلام الله وحی است، چرا که قرآن کریم نیز با سوره حمد و ستایش خداوند آغاز شده است. این امر قرابت فکری حضرت زهرا (س) و تطبیق این بانوی بزرگ از الگوبرداری از قرآن را نشان می‌دهد.

وی عنوان کرد: فلسفه آفرینش، مسئله نبوت، وظیفه امت اسلامی در برابر میراث گران¬بهای رسول الله (ص)، نجات انسان‌ها از گمراهی و شرک توسط رسالت پیامبر (ص)، روشنگری پیرامون بروز نفاق در جامعه، دفاع از مقام ولایت و جایگاه والای امیرالمومنین (ع) از دیگر مباحثی است که توسط حضرت فاطمه (س) به زیبایی در این خطبه بیان شده است.

ملکیان فرد ادامه داد: حضرت زهرا (س) در پایان این خطبه از مردم طلب یاری کرده و اتمام حجت می‌کند و می‌فرمایند: «من این صحبت‌ها را بیان کردم و تمام دلایل آن را از قرآن آوردم».

وی عنوان کرد: بر همه شیعیان واجب است تا این خطبه مهم را چندین بار مطالعه و درباره آن تامل و تفکر کرده، همچنین فرزندان خود را با مضامین این خطبه ارزشمند و اهداف زندگی حضرت زهرا (س) آشنا کنند.


ارسال نظرات
پر بیننده ها