به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از رادیو گفت و گو، برنامه " گفت و گوی فرهنگی " رادیو گفت و گو با موضوع موانع و مشکلات تبلیغات کتاب در کشور با حضور محمد حسین متولی ، ناشر، و فعال در حوزه کتاب کودک روانه آنتن شد.
متولی در آغاز عنوان کرد : کشورهای پیشرفته ، علاوه بر بعد فرهنگی ، نگاه صنعتی نیز به نشر دارند. شرایط کنونی ما حاصل نگاه صرفا فرهنگی و حمایتی به حوزه نشر است. در واقع اگر به کتاب یک نگاه صنعتی هم داشته باشیم و نشر را یک صنعت بدانیم ابزارهایی که در خصوص هر تجارتی مانند بازاریابی و تبلیغ وجود دارد برای این حوزه موثر خواهد بود.
وی افزود : ناشران قدیمی با این نگاه که خوانندگان کتاب محدودند برای همان قشر کم اقدام به تولید کتاب می کنند اما ناشران جوان و آشنا به علوم بازاریابی تحولات زیادی در نشر به خصوص حوزه کودک و نوجوان در سال های اخیر انجام داده اند.
این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه منظور از تبلیغ کتاب ، نگاه کالایی نیست ، اظهار کرد : تبلیغات یعنی بتوانیم مخاطب را به استفاده از کتاب ترغیب کنیم . نباید به کتاب به عنوان کالای صد در صد مصرفی نگاه کنیم اما می توان مانند تبلیغ برای نماز به آن نگریسته شود.
متولی خاطرنشان کرد : تبلیغات برای فروش کتاب بسیار موثر است و نباید به کتاب صرفا نگاه فرهنگی داشته باشیم و لازم است نگاه مارکتینگ به آن داشته باشیم تا بتوانیم آن را ترویج دهیم.
وی با بیان اینکه ویترین کتاب در کشور بسیار پایین است ، تاکید کرد : چرخ اقتصادی کتابفروشی باید بچرخد به همین منظور در چند سال اخیر بر روی ویترین کتابفروشی کارهای خوبی صورت گرفته است و سبب جذابیت این فروشگاه ها و فروش بیشتر کتاب شده است.
این ناشر خاطرنشان کرد : ما باید به سمت تبلیغات کتاب های پرمحتوا و خوب حرکت کنیم و همچنان معتقدم باید به کتاب به عنوان یک کالای صنعتی در کنار کالای فرهنگی بنگریم.
متولی با انتقاد از پرداخت یارانه به نشر اظهار کرد : با این کار کاملا مخالفم چرا که تجربه ثابت کرده است که هر نوع یارانه ای ، حتی یارانه ای که به کتابفروشان پرداخت می شود به شدت آسیب زاست.