ناشر و کارشناس فرهنگی :

برای توسعه کتابخوانی باید نگاه تجاری هم داشته باشیم

ناشر و کارشناس فرهنگی مطرح کرد : برای توسعه کتابخوانی و تبلیغ کتاب نگاه صرفا فرهنگی و حمایتی کافی نیست بلکه باید نگاه تجاری نیز به این حوزه داشت و از ابزارهایی مانند بازاریابی بهره گرفت.
کد خبر: ۸۹۷۵۶۱۶
|
۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از رادیو گفت و گو، برنامه " گفت و گوی فرهنگی " رادیو گفت و گو با موضوع موانع و مشکلات تبلیغات کتاب در کشور با حضور محمد حسین متولی ، ناشر، و فعال در حوزه کتاب کودک روانه آنتن شد.

متولی در آغاز عنوان کرد : کشورهای پیشرفته ، علاوه بر بعد فرهنگی ، نگاه صنعتی نیز به نشر دارند. شرایط کنونی ما حاصل نگاه صرفا فرهنگی و حمایتی به حوزه نشر است. در واقع اگر به کتاب یک نگاه صنعتی هم داشته باشیم و نشر را یک صنعت بدانیم ابزارهایی که در خصوص هر تجارتی مانند بازاریابی و تبلیغ وجود دارد برای این حوزه موثر خواهد بود.

وی افزود : ناشران قدیمی با این نگاه که خوانندگان کتاب محدودند برای همان قشر کم اقدام به تولید کتاب می کنند اما ناشران جوان و آشنا به علوم بازاریابی تحولات زیادی در نشر به خصوص حوزه کودک و نوجوان در سال های اخیر انجام داده اند.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه منظور از تبلیغ کتاب ، نگاه کالایی نیست ، اظهار کرد : تبلیغات یعنی بتوانیم مخاطب را به استفاده از کتاب ترغیب کنیم . نباید به کتاب به عنوان کالای صد در صد مصرفی نگاه کنیم اما می توان مانند تبلیغ برای نماز به آن نگریسته شود.

متولی خاطرنشان کرد : تبلیغات برای فروش کتاب بسیار موثر است و نباید به کتاب صرفا نگاه فرهنگی داشته باشیم و لازم است نگاه مارکتینگ به آن داشته باشیم تا بتوانیم آن را ترویج دهیم.

وی با بیان اینکه ویترین کتاب در کشور بسیار پایین است ، تاکید کرد : چرخ اقتصادی کتابفروشی باید بچرخد به همین منظور در چند سال اخیر بر روی ویترین کتابفروشی کارهای خوبی صورت گرفته است و سبب جذابیت این فروشگاه ها و فروش بیشتر کتاب شده است.

این ناشر خاطرنشان کرد : ما باید به سمت تبلیغات کتاب های پرمحتوا و خوب حرکت کنیم و همچنان معتقدم باید به کتاب به عنوان یک کالای صنعتی در کنار کالای فرهنگی بنگریم.

متولی با انتقاد از پرداخت یارانه به نشر اظهار کرد : با این کار کاملا مخالفم چرا که تجربه ثابت کرده است که هر نوع یارانه ای ، حتی یارانه ای که به کتابفروشان پرداخت می شود به شدت آسیب زاست.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار