خبرهای داغ:
کارشناس مذهبی گفت: هیچ عاملی چون یاد خدا نمی تواند برای انسان بازدارندگی از آسیب ها را ایجاد کند اما می بینیم که این فریضه الهی در جامعه کمرنگ شده است.
کد خبر: ۸۹۷۵۷۰۳
|
۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸

حجت الاسلام کماسی، کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرگزاری بسیج از کرمانشاه،  اظهار داشت: بزرگترین و مهم ترین عامل پیشگیری از آسیب های اخلاقی و به طور کلی هر کار زشت و منکری یاد خداوند ، و عبادت او با نماز است  و هیچ عاملی چون یاد خدا نمی تواند برای انسان بازدارندگی از آسیب ها را ایجاد کند اما می بینیم که  این فریضه الهی در جامعه کمرنگ شده است .

  

کارشناس مذهبی گفت: نماز عمده ترین عامل در تکوین شخصیت معنوی انسان است ساختار معنوی هر کس ساختار نماز اوست بدین سان نماز و ترک آن دو آثار وضعی مثبت و منفی به جای می گذارند این دو نوع آثار نخست در شخصیت آدمی تحقق می یابند و سپس در اعمال و رفتار او ظاهر می شوند .

 

حجت الاسلام کماسی افزود: پس نماز نخست شخصیت آدمی را شکل می بخشد و شخصیت وجودی آدمی علت وجودی اعمال می شوند و اعمال همان جلوه های حیات هستند . نماز گزاردن حیات معنوی است و آدمیان را از گناه و پلیدی بازمی دارد .

 

وی بیان داشت: نماز در شخصیت معنوی شرایطی ایجاد می کند که به سوی معصیت نمی رود و به گناه گرایش نمی یابد و این بدان علت است که نخست ، معرفت به خدا را افزون می کند و آدمی حقیقت گناه کاری را بهتر می شناسد . این معرفت معرفت همان روشنی دل و بصیرت باطن است که آدمی ر از گناه بازمی دارد .

 

کارشناس مذهبی تصریح کرد: نماز نه‌تنها در دین اسلام بلکه در همه ادیان الهی با شیوه‌های مختلف اقامه می‌شود که این امر نشان‌دهنده اعتقاد وحدانیت خدا و توحید در همه ادیان است.

 

حجت الاسلام کماسی اذعان داشت: امروزه می‌بینیم که نماز صبح در یک سری خانواده‌ها فراموش‌شده و نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا هم با سهل‌انگاری انجام می‌شود و در چنین شرایطی نمی‌توان فرزندانی پاک و دور از آلودگی اخلاقی شکل بگیرد.

 

وی ادمه داد: امروز مسئله اعتیاد یک آسیب اجتماعی عظیم بین مسلمانان است و آمار طلاق و انحرافات اخلاقی و تنوع‌طلبی برخی مردان و زنان و رواج تبرج همه به سبب آن است که اقامه نماز را در جامعه ترویج و عملیاتی نکرده‌ایم.

 

کارشناس مذهبی با اشاره به آیه شریه «ان الصلاة تنهی عن الفحشا و المنکر» متذکر شد: اسلام و قرآن نماز را بازدارنده فحشا و منکر دانسته و اگر این آسیب‌ها در جامعه ما خشکانده نشده باید بیندیشیم که چرا نماز در میان ما ناهی از منکر نشده که یا نماز به‌طورکلی نیست یا آنچه هست چیزی است که موردنظر اسلام نیست.

ارسال نظرات