یک کارشناس مسائل هسته‌ای در گفتگو با دانا:

تحریم های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا کلیات برجام را نقض می کند/ تحریم‌های بعد از برجام از محل خلل و فرج برجام رخ می‌دهد

ثروتی با بیان اینکه نارضایتی جمهوری خواهان از برجام به ایران ربطی ندارد تصریح کرد: ممکن است چند سال دیگر یک تیم دموکرات روی کار بیاید و آنها نظرات دیگری راجع به برجام داشته باشند اما دلیل نمی شود که برجام که یک توافق بین المللی است نادیده گرفته شود.
کد خبر: ۸۹۷۵۷۲۷
|
۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷

به گزارش سرویس بسیج مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج، هادی ثروتی کارشناس مسائل هسته‌ای در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص تحریم 14 فرد و نهاد ایرانی که شب گذشته توسط وزارت خزانه داری آمریکا صورت گرفت گفت: وقتی برجام در حال اجرایی شدن بود، در بخش اقدامات اولیه، ایران مجموعه اقدامات اعتماد ساز برای رسیدن به نقطه ای از مذاکرات را انجام داد.

وی در ادامه افزود: اروپا و آمریکا در قبال اعتمادسازی ایران دو شکل متفاوتی بود به طوری که اروپا هم به سمت اعتماد سازی رفته و یک سری اقدامات تحریمی مانند هواپیمای، خرید نفت، طلا و رفت و آمد ها را برداشتند اما آمریکایی ها به سمت تعلیق رفته و هیچ تحریمی را به طور قطعی لغو نکردند.

این کارشناس مسائل هسته‌ای با بیان اینکه تیم مذاکره ایرانی، آمریکایی ها را در تعلیق و اروپایی ها را در لغو تحریم پذیرفت عنوان کرد: در مراحل بعد که اقدامات میانی صورت می گرفت، برجام در نهایت تصویب شد و همان موقع هم اعلام می شد که برجام و آن چیزی که تصویب شده بود پر از ابهامات بوده و با این سطح از ابهام امکان ندارد آمریکا به تعهدات خود عمل کند.

ثروتی با تاکید بر اینکه برجام علی رغم خلل و فرج ها تصویب شد تصریح کرد: ایران اگرچه کلیه اقدامات اعتماد ساز را انجام داد اما اروپایی ها تنها بخشی از آنها را انجام داده و آمریکایی ها هیچکدام از آنها را انجام ندادند و هنوز هم که هنوز است در جهت لغو تحریم ها نه تنها کاری انجام نداده بلکه بر خلاف بندهای 26، 28 و 29 برجام، کارشکنی هایی هم انجام داده و در راه برجام سنگ اندازی می کنند.

وی ضمن بیان اینکه آمریکایی ها اکنون از فضاهایی وارد می شوند که خارج از مباحث مطرح شده در برجام است گفت: امروز بهترین اقدام متقابل استفاده از همان فضاهای مبهم برجام است به شکلی که از همان مسیرهایی که آمریکا تحریم وضع می کند ایران هم باید با آنها مقابله کند.

کارشناس مسائل هسته‌ای ضمن اشاره به اینکه اقدامات آمریکا بعد از برجام اگرچه در ظاهر نقض برجام نیست اما به طور کلی برجام را نقض می‌کند؛ در همین راستا اقدامی که مخل مذاکرات و روح برجام باشد مانند هر گونه اقدامی که حسن نیت در برجام را مورد آسیب قرار می دهد نقض برجام بوده و این اقدامات آمریکا با برجام مغایرت دارد.

ثروتی با بیان اینکه تیم ترامپ اعتقاد دارد اوباما و تیم مذاکره کننده دولت او بر روی تنها یک بحث مانور داده و از بقیه مباحث غافل شده اند گفت: اگرچه این سخن درست است اما باید در نظر گرفت که در آن شرایط زمانی، آمریکا از نقطه استیصال مذاکره را پذیرفتند و ایران به لحاظ هسته ای به نقطه های مطلوبی دست پیدا کرده بود.

وی در ادامه افزود: اگر ایران در آن زمان مذاکره نمی کرد مانند کره جنوبی امروز فقط تعدادی تحریم علیه کشورمان وضع می شد، همین تحریم هایی که امروز به بهانه های مختلف آمریکا علیه ایران وضع می کند؛ بنابراین تیم ترامپ با شرایط روز بحث نمی کند و شرایط امروز ایران را مد نظر قرار می دهد.

کارشناس مسائل هسته‌ای خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها نقاط تعارض زیادی مانند حقوق بشر، هسته‌ای، منطقه و ... با ایران داشته اند که برجام تنها به موضوعات هسته ای می پردازد و اکنون که شرایط تغییر کرده است، تیم ترامپ ادعا می کند که تیم اوباما اشتباه کرده است.

ثروتی با بیان اینکه نارضایتی جمهوری خواهان از برجام به ایران ربطی ندارد تصریح کرد: ممکن است چند سال دیگر یک تیم دموکرات روی کار بیاید و آنها نظرات دیگری راجع به برجام داشته باشند اما دلیل نمی شود که برجام که یک توافق بین المللی است نادیده گرفته شود.

وی با بیان اینکه آمریکایی در اجرای برجام مذبذب هستند اما این با شرایط اروپا هم خوانی نداشته و آنها تمایل زیادی به ادامه برجام دارند از همین رو از آمریکا پیروی نمی کنند اما به نقاط متعارض با برجام از سوی آمریکا هم اعتراضاتی دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات