نامه سرگشاده بسیج دانشجویی دانشگاه های کرمان به مدیر کل صدا و سیما :
شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی، باهنر، آزاد اسلامی و فرهنگیان استان کرمان در اعتراض به عملکرد ضعیف صدا و سیما در خصوص سانسور و جلوگیری از پخش برنامه‌هایی در حوزه مشکلات داخلی و مطالبات به حق که یکی از زمینه های اعتراضات اخیر در کشور را فراهم کرد، نامه ای سرگشاده به مدیرکل صدا وسیمای استان کرمان منتشر کرد.
کد خبر: ۸۹۷۵۹۴۹
|
۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان،  با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه ای مبنی بر اهمیت وظایف صدا و سیما و اینکه باید صدا و سیما زبان مدیریت جامعه باشد؛ بایستی این دستگاه با مردم حرف بزند و کار خودش را تبیین کند و مشکلات را با مردم صادقانه در میان بگذارد. مردم را در جریان کارهایش قرار بدهد و آن وقتی که لازم است، از مردم کمک بخواهد و بطور خلاصه باید مدیریت و اداره کننده جامعه با مردم باشد.

ایشان در دیدار چند روز قبل و بعد از اغتشاشات در جمع مردم قم فرمودند اگر مسئولان ضعف‌ها را برطرف کنند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکنند، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی، باهنر، آزاد اسلامی و فرهنگیان استان کرمان در اعتراض به عملکرد ضعیف صدا و سیما در خصوص سانسور و جلوگیری از پخش برنامه‌هایی در حوزه مشکلات داخلی و مطالبات به حق که یکی از زمینه های اعتراضات اخیر در کشور را فراهم کرد، نامه ای سرگشاده به مدیرکل صدا وسیمای استان کرمان منتشر کرد؛ متن نامه به شرح ذیل میباشد:

صدا وسیما یک دانشگاه عمومی است

[صدا وسیما] این یک دانشگاه عمومی است یعنی دانشگاهی است که در تمام سطح کشور گسترده است. باید این دستگاه دستگاهی باشد که بعد از چند سال تمام قشر ملت را روشن کند، تمام را مبارز بار بیاورد، تمام را متفکر بار بیاورد، تمام اینها را مستقل بار بیاورد، آزادمنش بار بیاورد، از غربزدگی بیرون کند؛ استقلال به مردم بدهد. (صحیفه امام خمینی جلد ششم)

امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب همواره بر نقش صدا و سیما در روشنگری و بصیرت مردم تأکید کرده اند و این امر بارها مورد آزمون قرار گرفته است و صدا وسیما در بخش زیادی از این آزمون ها متاسفانه نمره قابل قبولی کسب نکرده است. زمان جاری یکی دیگر از شرایط خاص انقلاب اسلامی و مرحله آزمون سازمان صدا و سیما است چرا که کشور در شرایطی قرار دارد که از یک سو تجربه برجام و ارتباط با آمریکا را سپری می کند که رهبر انقلاب بر لزوم تبیین ابعاد بدعهدی های دشمنان و عدم اعتماد به آنها تاکید کرده اند. و از سوی دیگر در داخل کشور بخصوص در استان با مشکلات عدیده ای از جمله رکود و بی کاری گسترده، فساد اقتصادی و مشکلات موجود در نظام سلامت و نظام بانکی و شفافیت اقتصادی…. مواجه است.

در این شرایط پیچیده و دشوار نقش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از همه پررنگ تر است. صدا و سیما باید از یک سو فضا را بر روی منتقدان بگشاید که بتوانند ابعاد دشمنی های امریکا و غرب بخصوص در اغتشاشات اخیر و نقشه های  نفوذ آنها را افشا نموده و تجربه حاصل شده از یک دوره مذاکره و تعامل با غرب در قالب برجام هیچ ثمری جز بدعهدی آمریکا نداشته است را بیان نمایند. از سوی دیگر لازم است سازمان صدا و سیما با تبیین صحیح  مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم در دیار کریمان و همچنین بیان عادلانه و شفاف مفاسد رخ داده و راه های مقابله با آنها به دور از هر گونه محافظه کاری و مصلحت اندیشی های کاذب اعتماد را به بدنه عمومی جامعه بازگرداند.

جناب آقای دکتر علیرمضانی مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمان؛ در حوزه مشکلات داخلی استان نیز فضای مساعدی بر عملکرد سازمان حاکم نمی باشد و عملا باب هر گونه نقد به عملکرد مسئولین بسته شده است که مصادیق عینی آن در سطح استان را می توان در موارد متعدد از جمله عدم شفافیت در پروژه های هفت باغ علوی، سهام طلایی، پروژه دل عالم و عدم رسیدگی به مطالبات کشاورزان جنوب و شرق استان، بالا بودن قیمت نهادهای کشاورزی مانند کود و سم و…، پایین بودن قیمت محصولات کشاورزی، عدم وجود  مسیر ترابری ریلی، هوایی جهت ترانزیت محصولات کشاورزی جنوب، عدم خرید تضمینی محصولات کشاورزی و پوشش صندوق بیمه کشاورزی، سنتی بودن سیستم آبیاری، عدم بازاریابی مناسب، عدم جایگزینی کشت محصولات کم آب، عدم تأمین آب شرب در شهرهای شمالی تا مشکلات صنایع و کارخانجات، عدم پرداخت حقوق کارگران شهرداری ها، ذوب آهن و بازنشستگان ذغال سنگ و معادن، عدم ارتباط دانشگاه و صنعت، خام فروشی معادن و … مشاهده کرد.

انتقادات به عملکرد مسئولین استان در صدا وسیما تعطیل شده است

تعطیل شدن انتقادات به عملکرد مسئولین استان و روی زمین ماندن قولهای داده شده به مردم، عدم شفافیت مالی در پروژه های عمرانی یکی از دهها مصادیق محافظه کاری حاکم بر صدا و سیماست. اما متاسفانه اتخاذ رویکرد محافظه کارانه شدید در سازمان صدا و سیما خصوصا در مقابل برخی جهت گیری های نادرست در عملکرد اقتصادی دولت باعث شده است که انقلابی ها در پیچ و خم محافظه کاری صدا و سیمایی ها قربانی شوند و کورسوهای امید به اصلاح در سازمان صدا و سیما را نیز کاهش داده و این بیم می رود که صدا و سیما مردم را از حق خود در داشتن اطلاعات کامل در خصوص امورات استان و تحلیل صحیح محروم کند.

علی رغم توصیه رهبری معظم انقلاب بر تربیت نسل انقلابی و ورود نیروهای انقلابی به سازمان صدا و سیما؛ در برنامه سازی هیچ اقدام موثری از این حیث صورت نگرفته است و شکل و شمایل آنتن صدا و سیما رنگ و بوی انقلابی جدیدی به خود ندیده است و بعضاً افرادی تبدیل به چهره می شوند که رنگ و بویی از انقلابی گری ندارند، یکی از رسالت های صدا و سیما تبیین گفتمان انقلاب اسلامیست؛ در ۱۶ آذر روز دانشجو توقع می رفت که برنامه هایی ویژه این روز، مناظرات ، تریبون ها و کرسی های آزاداندیشی دانشجویی از شبکه استانی منعکس می شد.

صدا وسیما چه کارنامه ای برای دفاع از عملکرد خود دارد؟

صدا و سیما امروز باید در خصوص تولید برنامه های انقلابی و ترویج گفتمان انقلاب اسلامی، کارنامه خود را ارائه دهد؟ چند برنامه جدید و موثر در این خصوص تولید شده است؟ آیا معدود برنامه های انقلابی سازمان تقویت شده اند؟ یا هر روز خبر از مشکلات آنها به گوش می رسد؟ اینها همگی نشان می دهد که متاسفانه سازمان صدا و سیما خصوصا در دوره جدید به گرداب محافظه کاری فرو رفته و بجای پرداختن به مطالبات به حق مردم در زمینه مسائل معیشتی و اقتصادی، بیکاری جوانان و لزوم پیگیری این مطالبات از مسئولین به عنوان روابط عمومی دستگاه های دولتی عمل کرده و تریبون توجیه کم کاری های دولت شده است و اگر خدای نکرده این مسیر ادامه یابد متاسفانه اعتماد مردم از بین خواهد رفت.

مدیر کل محترم سازمان صدا و سیما استان کرمان مردم بیش از آنکه از مشکلات و فشار و وجود فساد و بدعهدی های داخلی و خارجی ناامید شوند از لاپوشانی و محافظه کاری در مقابل این حجم گسترده از هجوم به ارزش ها و عدم شفافیت مالی در خصوص پروژه ها و ذینفعان آنها و ساکت ماندن سازمان در مقابل آن ناامید می شوند.

با تبلیغ کالای خارجی چطور سکان دار جریان سازی اقتصاد مقاومتی می شوید؟

مردم از انقلاب خسته نمی شوند بلکه از دست انقلابی های خسته، مدیرانی فرسوده و عقب مانده از قافله انقلاب خسته می شوند. از زمینه های اجبار به محافظه کاری و در مقام یک سانسورچی عمل کردن و اتخاذ راهبرد سکوت و سکوت و سکوت تا مگر شاید دولت محترم عنایتی کند و اندکی بار مشکلات مالی سازمان صدا و سیما حل شود که مدیران آن بتوانند حقوق عوامل خود را بدهند.

امروز صدا و سیما باید کارنامه خود را در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال ارایه کند؟ چیزی که به چشم می خورد در برنامه های صدا و سیما به ذکر جمله اقتصاد مقاومتی خیلی خوب است اکتفا شده است! چند سریال و کار نمایشی در این خصوص تولید کرده است؟ چند اثر مستند و جریان ساز در این حوزه تولید و پخش کرده است؟ فعالیتهای دولتمردان در ارگانهای مختلف در حوزه اقتصاد مقاومتی چه میزان با رصد و پیگیری رسانه و شبکه استانی همراه بوده است؟ آیا رهبر معظم انقلاب خود به تنهایی باید این موضوع را رصد و پیگیری کنند؟ نقش رسانه و شبکه استانی در ایجاد مطالبه و نظارت مردمی چیست؟ چقدر اقتصاد مقاومتی را در زندگی مردم فرهنگ سازی کرده است؟ به غیر از کلی گویی و تکرارا بی خاصیت کلمه اقتصاد مقاومتی، آیا توانسته ایم معنای آن را برای کشاورز کرمانی و دانشجو و استاد معنا کنیم؟ آیا استاندار و مسئولین دستگاه های مختلف عملکرد خود در اقتصاد مقاومتی را زیر ذره بین مردم و شبکه استانی می دانند؟ چند برنامه برای ارائه کارنامه و پیگیری کم کاری استانداری و دستگاه های مختلف تولید و پخش کرده اید؟ آیا صدا و سیما در حالیکه هنوز هم پر است از تبلیغ مستقیم و غیرمستقیم کالاهای مصرفی خارجی می تواند سکان دار جریان سازی اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید  ملی گردد؟ آیا صدا و سیمایی که با پول تبلیغات بانکها اداره می شود، می تواند در برابر عملکرد ضد اقتصاد مقاومتی در بانکها برنامه سازی کند؟ و آیا اساسا این برنامه ها موثر خواهند بود؟

مردم تماشاچیانِ محتاج به ارشاد و هدایت نیستند

صدا و سیما تریبون مردم برای مطالبه از حاکمیت باید باشد نه تریبون توجیه و ماله کشی، در زلزله های اخیر در منطقه هجدک و کوهبنان بجای پرداختن به مشکلات و مطالبات مردم کوتاهی های متولیان امر امدادرسانی توجیه شد، چند گزارش در خصوص استحکام خوابگاه های دانشجویی و مدارس سطح شهر و حضور مسئولین در خوابگاه ها و مدارس تهیه و پخش شد؟ متاسفانه نگاه به مردم در این صدا و سیما از بالا به پایین و ابزاری است. حضور مردم یا محدود به برنامه ها در حد تماشاچیان محتاج ارشاد و هدایت است و یا در حد مصاحبه شوندگان کلیشه ای.

در ایام انتخابات و راه پیمایی ها، این مردم هستند که باید در جواب سوال خبرنگاران بگویند: “حتما در انتخابات شرکت خواهم کرد” و “بله بالاخره وظیفه هر ایرانی است که شرکت کند”… اما هیچگاه از وظیفه حاکمان و حقوق مردم سوال نمی شود، مگر قرار نیست صدا وسیما حلقه اتصال مردم با حاکمان و نخبگان باشد و مگر می شود این ارتباط، یک طرفه باشد؟ فقط در راستای منافع حاکمان؟ آن هم منافع حاکمان، نه منافع حکومت چرا که منافع حکومت در نگاه کلان در گرو برآوردن نیازهای مردم و احقاق حقوق آنهاست.

اگر اقشار ضعیف این جامعه به قول رهبر معظم انقلاب، تریبون ندارند، مقصر کیست؟ کدام نهاد باید تریبون اقشار مستعضف و محروم جامعه باشد؟ مطالبات توده مردم از حکومت و بازخواست مسوولان و حاکمان از سوی کدام دستگاه باید پیگیری شود؟ از جمله موانعی که مسوولان صدا و سیما بیان می کنند این است که در این راه باید از “پرهیز از سیاه نمایی” و “رعایت مصالح نظام ” انجام داد. اما مسئله این است که انتقال مشکلات مردم به مسولان استان برخلاف مصلحت نظام و استان است یا خلاف مصلحت مسئولان بی کفایت، اعتماد مردم در صورت مشاهده پیگیری مطالبشان از مسوولان حکومتی حفظ می شود یا در صورت بی اعتنایی به آن ها؟

صدا وسیما به یک نهاد تدافعی برای رفع اتهامات دولت تبدیل شده است

در اسلام، برعکس آن توصیه شده است؛ مگر در نامه ۵۳ نهج البلاغه این جمله را نخواندیم که فرمود: “هیج امتی به پاکی نرسید مگر این که حق ضعفا از صاحبان قدرت با صراحت و روانی کلام گرفته شود” نتیجه دیدگاه محافظه کار سیاستگذاران صدا و سیما، عدم انعکاس مشکلات عمده مردم و شانه خالی کردن از مسوولیت عظیم  یک تریبون عمومی است بنابراین جز به تصویر ابزاری و کلیشه ای مردم رضایت نمی دهند و صدا وسیما در عمل به یک نهاد تدافعی و رفع اتهامات از دولت ها و برخی مسئولان تبدیل می شود در چنین شرایطی دیگر تدوین استراتژی معنا ندارد چرا که به جای حرکت رو به جلو و آینده باید به دفاع از وضع موجود اندیشید حال آنکه پرداختن به کوتاهی ها و کاستی های موجود اثر تبلیغات رسانه های ضد نظام و شبکه های اجتماعی را تا حد زیادی خنثی خواهد کرد.

لاپوشانی هر خطا و اشتباه؛ بهانه ای برای هوچی گران مخالف اصل نظام را فراهم می کند بهترین دفاع از حکومت نشان دادن ضعف های آن  و معرفی مقصران واقعی است که با رویکرد فعلی صدا و سیما هیچ هم خوانی ندارد و سیاستگذاران و به ویژه ریاست سازمان صدا و سیما باید فارغ از دید محافظه کاری، ساختار حکومت و فضای استان را رصد کنند و چون چشمان تیز بینی باشند که از معرفی آفات و موریانه ها دریغ نکنند در پایان اعلام می داریم خواستار حضور مدیر کل سازمان صدا و سیما در دانشگاه های استان برای ارائه گزارش هستیم هم چنین دانشجویان انقلابی همه فعالیتها و برنامه های شبکه استانی را خصوصا در ماه های آینده زیر نظر خواهند داشت و امیدوارند مسیر فعلی اصلاح گردد و مسوولان رسانه ملی قدر اعتماد رهبرمعظم انقلاب را بدانند و با کار انقلابی و میدان دادن به عناصر انقلابی و دلسوز و بیان مشکلات و مطالبات مردم و پیگری رفع مشکلات از مسئولان، اعتماد مردم را به رسانه ملی برگردانند و از فشارها و تنگناهای مالی خناسان و سیاست بازان نهراسند!

بسیج دانشجویی دانشگاه شهید باهنر کرمان

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کرمان


انتهای پیام/

ارسال نظرات