در نشست کمیسون مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان قروه، شرایط مبارزه با قاچاق کالا، به عنوان عاملی مخرب که موجب کاهش تولید داخلی، بیکاری و عدم رونق اقتصاد کشور است مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۸۹۷۶۰۵۲
|
۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، در نشست کمیسون مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان قروه با حضور دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان و مدیر کل تعزیرات حکومتی استان در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

در این جلسه ابتدا رضا میرزایی دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان با بیان اینکه قاچاق کالا موجب کاهش تولید داخلی و افزایش بیکاری در جامعه می‌شود اظهار داشت: کالای قاچاق زمینه کم رونق شدن تولید داخلی را به وجود می‌آورد.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد از مراکز تولیدی شهرک‌های صنعتی تنها با ۵۰ درصد از ظرفیت خود کار می‌کنند، افزود: پدیده قاچاق کالا در کشور علاوه بر آثار سوء استفاده در حوزه اقتصادی در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی نیز تاثیرگذار است.

میرزایی با تاکید بر اینکه فعالان در عرصه قاچاق تنها به دنبال منافع خود هستند، خاطر نشان کرد: افزایش تجمل گرایی در بین مردم، کاهش تولید داخلی، بیکاری و عدم رونق اقتصاد کشور از جمله آسیب‌های قاچاق می‌باشند.

به گفته وی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دارای ۲ رویکرد برای مقابله با قاچاق می‌باشد که ۳۰ درصد آن مربوط به کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و اقدامات سخت افزاری است که مسئولیت مقابله و برخورد آن با نیروی انتظامی، سپاه و مرزبانی و تشکیلات گمرک است و ۷۰ درصد دیگر نیز از جمله اقدامات پیشگیرانه می‌باشند.

میرزایی ادامه داد: در کردستان با پنج بازارچه موقت مرزی، ۷۵ قلم کالا از طریق مبادی مجاز به کشور وارد می‌شود و همین امر حساسیت بیشتری را جهت کنترل و بازرسی‌ها می‌طلبد.

وی با اشاره به اجرایی شدن طرح تجمیع بازارچه‌های مرزی کردستان در آینده نزدیک گفت: با اجرای این طرح، فعالیت‌های کولبری به پیله وری تبدیل می‌شود تا هم کرامت آن‌ها حفظ شود و هم در مبارزه با قاچاق کالا بهتر عمل شود.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان از کاهش ۱۷ درصدی پرونده‌های قاچاق کالا و ارز در این استان در ۹ ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز خبر داد و افزود: در این مدت چهار هزار و ۳۶۵ فقره پرونده قاچاق کالا وارز در استان تشکیل شد و ۲ هزار و ۳۹۶ نفر نیز در این ارتباط دستگیر شدند که ۲۹ درصد نسبت به مدت مشابه کاهش داشته است.

میرزایی از کشف و ضبط ۵۰ هزار و ۹۸۶ دستگاه گیرنده و تجهیزات ماهواره در این مدت خبر داد و افزود: ۶۶ میلیون و ۹۱ هزار و ۹۲۰ نخ سیگار نیز کشف شد که پنج درصد بیشتر از پارسال است.

بیش از ۶ هزار پرونده تخلف در تعزیرات حکومتی کردستان مختومه شد

مدیر کل تعزیرات حکومتی کردستان نیز در این نشست از مختومه شدن بیش از ۶ هزار و ۳۵۲ فقره پرونده تخلف در تعزیرات حکومتی استان خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۸۶ پرونده موجودی و ۶ هزار و ۲۶۸ فقره پرونده وارده به این دستگاه داشتیم که ۶ هزار و ۳۵۲ پرونده رسیدگی و مختومه شد و ۵۰۲ پرونده نیز باقی مانده و در مرحله رسیدگی قرار دارد.

سید نجیم حسینی اضافه کرد: این تعداد پرونده در سه بخش کالا و خدمات، قاچاق کالا و ارز و خدمات بهداشتی برای متخلفان تشکیل شد و متخلفان به پرداخت ۳۸۹ میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم شدند.

یکی از مولفه‌های تقویت اقتصاد مقاومتی مبارزه با قاچاق کالا و ارز است

فرماندار قروه نیز در این نشست گفت: تقویت اقتصاد بویژه در این سال ها، دغدغه مسئولان نظام بوده است و یکی از مولفه‌های تقویت اقتصاد مقاومتی مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

پرویز کولانی با اشاره به اینکه شاید در دید عام کالای قاچاق در اقتصاد، توانمندی جامعه و شکوفایی اقتصاد تاثیر بسزایی نداشته باشد، افزود: یکی از مخرب‌ترین عوامل بنیان‌های اقتصادی در سطح جامعه پدیده قاچاق کالا است.

وی اظهار کرد: با ورود هر کالای قاچاق یک نقص در حوزه تولید بوجود می‌آید و با توجه به اینکه رونق اقتصاد، اشتغال و افزایش رفاه مهمترین مولفه‌های تولید هستند در این شرایط در جامعه شکل نمی‌گیرد و شکاف‌هایی در جامعه ایجاد می‌شود.

کولانی یادآور شد: اقدامات ارزشمندی توسط دستگاه‌های مربوطه در راستای مبارزه با کالای قاچاق در شهرستان انجام شده است.

فرماندار قروه تاکید کرد: قاچاق کالا و مبارزه با آن یک بخش پیشگیری و بخش دیگر فرهنگی است و عدم آگاهی جامعه از مضرات کالای قاچاق در بحث سلامت و ضربه به اقتصاد کشور موثر است.


انتهای پیام/7727
ارسال نظرات