رییس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی:

حفظ برجام با اهرم فشار برای دستیابی به امتیازات بیشتر سناریوی جدید آمریکا است

رییس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی گفت: با وجود تاکید مقامات کشورمان و طرف‌های اروپایی مبنی بر غیر قابل مذاکره بودن مجدد برجام، آمریکا با سیاست جدید خود و تعلیق سه ماهه تحریم‌ها به دنبال حفظ برجام با اهرم فشار برای دستیابی به امتیازات بیشتر است.
کد خبر: ۸۹۷۶۱۶۱
|
۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ حسین آبنیکی در جمع اصحاب رسانه و خبرنگاران تربت حیدریه اظهار کرد: امروز در آستانه دومین سالگرد برجام قرار گرفتیم و طرف آمریکایی برای امتیاز گرفتن در حوزه‌های دفاعی و امنیتی بحث مذاکره مجدد را مطرح کرده، موضوعی که حتی برخی کشور‌های اروپایی جدای از برجام به دنبال آن هستند، اما آمریکا قصد دارد تا این موضوع را در این توافق بگنجاند.

وی تصریح کرد: با وجود تاکید مقامات کشورمان و طرف‌های اروپایی مبنی بر غیر قابل مذاکره بودن مجدد برجام، آمریکا با سیاست جدید خود به دنبال حفظ برجام با اهرم فشار برای دستیابی به امتیازات بیشتر است.

آبنیکی به چرایی حفظ برجام از سوی طرف‌های غربی اشاره کرد و افزود: پروتکل برجام یک توافق خوب برای ۵+۱ است، زیرا در مدت دو سال از عمر این توافق بین المللی کارشکنی‌های آمریکا و اروپا در اجرای آن، ایران پایبند به برجام را از بسیاری منافع خود محروم کرده است.

وی تاکید کرد: راهبرد ترامپ این است تا تصمیم نهایی را در لحظات پایانی اعلام کند تا ضمن ایجاد احساس تنش و اضطراب برای طرف ایرانی و جذابیت کاذب برای خودش بتواند به اشکال گوناگون اهرم فشار را بر ایران بیشتر کند.

رییس سابق مرکز توسعه انرژی اتمی بیان کرد: رییس جمهور آمریکا هر سه ماه یکبار حرف خروج از برجام را بر سر زبان‌ها می‌اندازد، اما در عمل از برجام خارج نمی‌شود و این نمایش و خیمه شب بازی تعلیق تحریم‌ها را گاهی با سخنرانی در تریبون‌های رسمی و گاهی هم مثل این بار با صدور بیانیه اعلام می‌کند.

آبنیکی اظهار کرد: در سیاست جدید کاخ سفید، آمریکا خواسته تا ایران مجوز بازرسی‌ها از سایت‌های نظامی را به بازرسان بین المللی بدهد و همچنین این توافق بدون تاریخ انقضا دائمی و مسائل موشکی و دفاعی نیز در توافق برجام گنجانده شود، موضوعی که بار‌ها با واکنش صریح مقامات کشورمان مواجه شده است.

وی اظهار داشت: آمریکا همچنان به دنبال باج خواهی از ایران در حوزه‌های مختلف است و لذا هیچگاه عملا تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با بیان تعلیق به دنبال فشار و امتیاز گیری بیشتر است.

رییس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی گفت: مسوولان مذاکره کننده ابتدا معتقد بودند که لغو تحریم‌ها زمانبر است، اما در ادامه متوجه شدند آمریکا قصد اجرای تعهدات خود را ندارد و با وجود این نتیجه گیری، اما اقدام قاطع و شاخصی در برابر این بدعهدی انجام نشده است.

وی درپایان با بیان اینکه مردم ایران به دنبال منافع برجام هستند و عملا منفعتی را نمی‌بینند، گفت: مهمترین چالش برای اقتصاد ایران برقراری ارتباط با بانک‌های بین المللی و اروپایی بود که هنوز پس از گذشت دو سال از توافق این مقوله مهم و اساسی محقق نشده است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار