در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل سابق و جدید بانک مسکن؛
 ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیر عامل بانک مسکن فعالیت های دوره جدید مدیریتی بانک را تشریح کرد.
کد خبر: ۸۹۷۶۲۲۶
|
۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱

 

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن_ هیبنا، ابوالقاسم رحیمی انارکی امروز در جریان برگزاری مراسم هفتاد و نهمین سالگرد تاسیس بانک مسکن، به عنوان بیست و یکمین مدیر عامل بانک مسکن معرفی شد.

وی با بیان اینکه امیدواریم در دوره جدید فعالیت بانک مسکن زمینه اجرای کامل تمامی ماموریت های سند راهبردی 1400 فراهم شود، اظهار کرد: در این صورت می توان امید داشت در پایان دوره جدید کارنامه ای موفق در جهت ارتقای جایگاه بانک عامل بخش مسکن داشته باشیم.
رحیمی انارکی در عین حال با اشاره به تاریخچه مدیریتی بانک مسکن در 79 سال گذشته اظهار کرد: طی سال های گذشته مجموعا 20 مدیرعامل برای این بانک انتخاب شدند که از این تعداد 12 مدیرعامل در دوره فعالیت بانک به صورت یک بانک رهنی و 8 مدیرعامل در دوره تشکیل بانک مسکن بودند. آقای بت شکن هم بیستمین مدیرعامل بانک مسکن بودند.
مدیر عامل بانک مسکن با تاکید بر این موضوع که فعالیت در دوره جدید پس از حضور آقای دکتر بت شکن به دلیل کارنامه عملکرد موفق ایشان بسیار دشوار است، افزود: از این رو به نظر می رسد مهم ترین اقدام بانک مسکن در دوره جدید باید نهادینه کردن دستاوردهای فعلی بانک مسکن باشد تا با تغییرات مدیریتی در سال های آتی مجددا بانک مسکن از ریل توسعه ای شدن منحرف نشود.
او به تکلیف مجمع عمومی بانک مسکن برای حرکت این بانک به سمت توسعه ای اشاره کرد و گفت: بنابراین در این دوره قرار است فعالیت توسعه ای بانک مسکن گسترش پیدا کند. ضمن آنکه در این دوره علاوه بر فعالیت در حوزه حساب های تعهدی، فعالیت درحوزه بازآفرینی شهری نیز به عنوان بال دیگر عملیاتی برای بانک مدنظر قرار می گیرد.
رحیمی انارکی با بیان اینکه فعالیت در این حوزه نیازمند طراحی ابزارهای لازم نیز هست، گفت: لازمه فعالیت در این حوزه احصای منابع بلندمدت و ارزان قیمت است که مهم ترین آن افزایش سرمایه بانک خواهد بود تا از این طریق علاوه بر در اختیار گرفتن خطوط اعتباری طرح مسکن مهر ، سرمایه نقدی بانک نیز افزایش پیدا کند. او در عین حال افزود: فعالیت در این حوزه نیازمند آن است که بانک مسکن ارتباط قوی تری با شهرداری ها و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران پیدا کند.
او به مشکلات موجود در حوزه گسترش فعالیت¬های بانک مسکن اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یکی از مهمترین مشکلات فعالیت بانک مسکن مربوط به واحدهای باقی مانده مسکن مهر است. چراکه تاکنون از مجموع 2 میلیون و 370 هزار واحد مسکن معادل یک میلیون و 800 هزار واحد توسط بانک مسکن فروش اقساطی شده اند اما همچنان حدود 570 هزار واحد مسکن مهر باقی مانده اند که سبب می شود نقدینگی بانک در این حوزه معطل شود از این رو به نظر می رسد باید بانک از طریق تعریف یک برنامه ضربتی تمامی واحدهای باقی مانده را تعیین تکلیف کند.
مدیر عامل جدید بانک مسکن همچنین شناسایی اموال مازاد، تعیین تکلیف مطالبات ارزی، بهینه سازی فعالیت شعب، توجه به شایستگی بانوان در احراز پست های مدیریتی را از دیگر حوزه های ماموریتی دوره جدید فعالیت بانک معرفی کرد.
او اظهار کرد: یکی از نکات مورد توجه دیگر روند رو به افزایش مطالبات عادی بانک در بخش فروش اقساطی است که باید برای آن تمهیدات ویژه ای اندیشیده شود. همچنین نظارت و کنترل های داخلی قوانین که در حوزه های پولشویی وجود دارد از جمله اولویت های فعالیت بانک مسکن خواهد بود. علاوه بر این تدابیر ویژه ای برای ایجاد یک مسیر ارتباطی مستقیم با بدنه کارکنان بانک مسکن به صورت هفتگی پیش بینی شده است.
رحیمی انارکی، در عین حال از وزیر امور اقتصاد و دارایی در راستای حمایت از فعالیت بانک مسکن سه درخواست مطرح کرد و گفت: افزایش 5 هزار میلیارد تومانی سرمایه بانک مسکن، کمک به بانک در خصوص حل اختلاف مالیاتی سال 92 که هنوز تعیین تکلیف نشده و همچنین کمک به بانک در خصوص اختصاص یارانه مسکن مهر مربوط به عملکرد سال 95 مهم ترین درخواست¬های بانک مسکن در دوره جدید است که امیدواریم با مساعدت وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی محقق شود.
او همچنین از وزیر راه و شهرسازی خواست در خصوص تعیین تکلیف بیش از نیم میلیون واحد مسکن مهر ناتمام کمک کند تا منابع آن از مسیری جدید همچون واگذاری به نهادها، سازمانها و... به بانک مسکن بازگردد. او اضافه کرد: همینطور از وزیر راه و شهرسازی درخواست داریم در جهت کمک به سرمایه بانک مسکن به ما کمک کنند. به عنوان مثال یکی از مسیرهای افزایش سرمایه بانک مسکن می تواند از طریق اختصاص اموال مازاد وزارت راه و شهرسازی محقق شود در مقابل بانک مسکن نیز این اطمینان را به وزارت راه و شهرسازی خواهد داد که تمامی نقدینگی حاصل از این محل صرف فعالیت در حوزه های توسعه ای شود.

بر اساس این گزارش، در این مراسم دکتر محمدهاشم بت شکن ، مدیرعامل سابق بانک مسکن نیز با تشریح کارنامه 4 ساله­ فعالیت­ ها و اقدامات بانک مسکن، مهمترین دستاورد بانک مسکن در 4 سال گذشته را بهبود شاخص ­هایی همچون سرمایه بانک، نسبت کفایت سرمایه و همچنین میزان بدهی به بانک مرکزی عنوان کرد.

بت­ شکن با بیان اینکه در 4 سال گذشته بخش وسیعی از توان فکری و عملیاتی مجموعه بانک به اصلاح مسیر برای بازگرداندن بانک مسکن به ریل اصلی و حرفه­ ای خود گذشت، گفت: تعیین تکلیف اضافه برداشت ­هایی که طی سال­ های قبل از دولت یازدهم از بانک مرکزی صورت گرفت یکی از مهم ترین اقدامات مثبت بانک مسکن در 4 سال گذشته بود که توانستیم اضافه­ برداشت ­ها را به خط اعتباری با نرخ مشخص و دوره بازپرداخت معین تبدیل کنیم و در عین حال، دومین اقدام مثبت در این دوره نیز استمهال و تقسیط خط اعتباری مسکن مهر بود که اکنون باعث شده اقساط مربوط به تسهیلات مسکن مهر در نقش منابع پایدار برای بانک مسکن در خدمت تامین مالی طرح ­های جدید حمایتی در بخش مسکن قرار بگیرد.

 
ارسال نظرات