معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خرلسان رضوی گفت: بخش کشاورزی خراسان رضوی در سال ۹۵ با تولید ۸ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی ۱۳ هزار و ۲۶۴ میلیارد تومان برای این استان درآمد زایی داشته است.
کد خبر: ۸۹۷۶۳۲۵
|
۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ محمدرضا اورانی معاون امور اقتصادی اداره جهاد کشاورزی خراسان رضوی در همایش تجلیل از کشاورزان نمونه تربت حیدریه اظهار داشت: جامعه‌ای که داعیه دار برقراری عدالت اجتماعی است، چناچه از بخش کشاورزی حمایت نکند، توجهی به این عدالت نداشته، زیرا کشاورز امنیت غذایی و به تبع امنیت جامعه را تامین می‌کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۷۳ درصد صنعت استان و همچنین ۶۴ درصد خدمات استان در مشهد متمرکز شده و این درحالی است که بخش کشاورزی بصورت متوازن و متعادل در سطح ۲۸ شهرستان استان فعالیت دارد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خرلسان رضوی گفت: بخش کشاورزی خراسان رضوی در سال ۹۵ با تولید ۸ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی ۱۳ هزار و ۲۶۴ میلیارد تومان برای این استان درآمد زایی داشته است.

وی سهم تربت حیدریه از این میزان درآمد را ۶۱۹ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: شهرستان تربت حیدریه با تولید ۴۷۳ هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی و در آمد ۶۱۹ میلیارد تومانی، معادل ۴.۷ درصد در آمد کشاورزی استان را از آن خود کرده و جایگاه هفتم این استان را نیز کسب کرده است.

اورانی بیان کرد: از مجموع ۶۱۹ میلیارد تومان درآمد بخش کشاورزی تربت حیدریه ۲۲۲ میلیارد تومان در بخش باغی، ۲۱۷ میلیارد تومان در بخش زراعی، چهار میلیارد تومان در بخش شیلات و همچنین ۱۷۵ میلیارد تومان در بخش دامی بوده است.

وی افزود: مطالعات و رصد کارشناسان مشخص کرده که هر نقطه الگو سازی علمی و مدرن شده مهاجرت در انجا کمتر و سهم درآمد بخش کشاورزی بیشتر بوده است.

معاون امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی جمعیت کشاورز این استان را ۳۳۸ هزار نفر عنوان کرد و بیان داشت: از این تعداد تولید کننده ۱۰۳ هزار نفر در اراضی یک هکتار و ۹۳ هزار کشاورز در اراضی بین یک تا پنج هکتار مشغول تامین امنیت غذایی استان هستند.

وی بیان داشت: این آمار بدان معناست که ۷۴ درصد بهره برداران اراضی کشاورزی استان تملک ۱۶.۷ درصد اراضی کشاورزی را در اختیار دارند و ۲۶ درصد بهره برداران ۸۴ درصد از اراضی کشاورزی را در تملک خود دارند.

معاون امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با توجه به کمبود منابع مالی و از طرفی محدودیت در منابع آبی تنها راه نجات بخش کشاورزی و ادامه وضع موجود تجمیع خرده مالکان و تشکیل تعاونی‌های بخش کشاورزی است.

اورانی افزود: تحمیع خرده مالکان از پراکندگی هزینه‌ها و منابع ممانعت کرده و باعث می‌شود با نیمی از این هزینه‌ها و منابع به اهداف مد نظر رسید.

وی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تا قبل از سال ۹۱ حدود ۱۸ هزار کیلومتر لوله گزاری برای انتقال آب در استان انجام شده افزود: در طی چهار سال گذشته بالغ بر ۲ هزار کیلومتر در این استان انتقال لوله گزاری آب شده است.

وی بیان کرد: امسال در راستای جلوگیری از هدر رفت منابع ۵۱ میلیارد تومان برای پروژه‌های انتقال آب از طریق لوله اختصاص و بودجه آن هم اکنون در حساب سازمان جهاد کشاورزی است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها