هیئت ها در این دوران امن ترین جایی است که انسان می تواند دینش را حفظ کند. به فرمایش حاج حسین سازور اشاره میکنم که هیئت ها یکی از مصادیق آتش به اختیار هستند که حضرت آقا فرمودند.
کد خبر: ۸۹۷۶۴۱۰
|
۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸
با سلام، ۱۰ سال است که همایش مادحین و شعرای نخبه در مشهد برگزار می‌شود. در این چند سال ارزیابی شما از این جلسات به چه صورت است و فکر می‌کنید استمرار این جلسات چقدر می‌تواند مثمر ثمر باشد؟

ضمن عرض ادب خدمت شما و سایر دوستان. یاد گرفته ایم که پای درس بزرگتر نشستن خوب است. چه در اینجا باشد چه روضه چه در خیابان. ما از اینکه همنشین خوبان درگاه امام حسین علیه السلام می‌شویم خیلی خوشحالیم و از اینکه امام رضا علیه السلام این لیاقت را به ما داد تا چشممان را کف پای مهمانانش بگذاریم خرسندیم. این جلساتی که برگزار می‌شود هم رفاقت بین دوستانی که از شهر‌های مختلف می‌آیند و در حالت عادی کمتر پیش می‌آید همدیگر را ببینند به وجود می‌آید خوب است.

خیلی وقت‌ها سو تفاهم‌هایی است از نظر اعتقادی و سلیقه ای! این‌ها وقتی از نزدیک همدیگر را ببینند و با هم صحبت کنند سوء تفاهم‌ها برطرف می‌شود و در کل قضیه ما از بحث‌ها و برنامه‌های این جلسات استفاده کردیم. حاج آقا سازور و حاج آقا مداحی مطالب خوب و کلیدی را مطرح کردند و خیلی خوب است که امثال ما جوان‌ها سایه این پیر غلامان را بر سرمان حس کنیم.

وارث: یک انتقاد به این مجموعه داشته باشید و یک پیشنهاد بدهید.

ما هیئتی‌ها معمولا آدم‌های کم توقعی هستیم و اهل انتقاد در دستگاه سید الشهدا علیه السلام نیستیم انتقاد در دستگاه امام حسین علیه السلام کار کسانی است که فکر میکنند خیلی با سواد هستند!

پیشنهاد هم این است که این دو روز بیشتر شود و ما بتوانیم استفاده بیشتری از حضور پیر غلامان داشته باشیم، به خصوص حاج غلامرضا سازگار که ۶۰-۷۰ سال تجربه دارند.

آقای سازور و بقیه هم همینطور به نظر من وقت کم بود برای اینکه ما از حضور این بزرگان استفاده کنیم. این‌ها در این دوره که می‌آیند در این لطفی که هیئت رزمندگان به ما کرده است و این جلسات را برگزار کرده اگر تعداد روزهایش بیشتر شود تا بتوانیم استفاده بهتری بکنیم خوب است. چون اگر قرار بود به بطالت بگذرد در خانه می‌ماندیم. آمدیم که استفاده کنیم.
انسان‌هایی حضور داشتند در این جلسه که می‌شود بیشتر از تجربیاتشان استفاده کرد. گاهی یک نکات کلیدی را یک پیرغلام در یک جمله در اختیار ما قرار میدهد که اگر قرار باشد ما به آن نکته کلیدی برسیم چندین سال باید برویم تازه شاید برسیم.
چون لباس‌هایی که این‌ها در روضه‌ها پاره کردند، نماز شب‌هایی که این‌ها خواندند، اشک‌هایی که این‌ها ریختند، قرار نیست همه مثل هم باشند گاهی معنویت من خیلی پایین‌تر از یک آقایی است که امام حسین علیه السلام طور دیگری او را تحویل میگیرد. البته حسادت نمیکنم، غبطه میخورم! ولی دوست دارم بفهمم چه کاری انجام دادند که امام حسین علیه السلام بیشتر او را تحویل گرفته است؟ دوست دارم من هم آن چیزی بشوم که امام حسین علیه السلام دوست دارد. ان شاالله که بشویم.

ما نسبت به فقر مردم مسئول هستیم / هیئت‌ها یکی از مصادیق آتش به اختیار هستند

وارث:حال و هوای هیئت‌های مشهد به چه صورت است؟

الحمدالله خوب. روضه که برقرار است و سلطنت هم دست امام رضا علیه السلام است و ما هم خادم هیئت‌ها هستیم اگر قبول کنند.

وارث: در شهر مشهد اقبال هیئتی‌ها بیشتر به سمت روضه است یا سینه زنی و شور؟

ما سعی کرده ایم اولا استقبال مستمعین از منبر باشد. چون هیئتی که ما بنا کردیم به اسم علمدار از اول که حدود ۱۵ سال است میگذرد یک شب جمعه ما بدون منبر نبوده ایم. گاهی می‌بینیم جوان‌ها در احکام خیلی پیش پا افتاده مشکل دارند و منبری از کلمات و موضوعات سخت استفاده می‌کند در حالی که آن جوان مشکلش چیز دیگری است. او اگر دینش درست شود شما حق و باطل را به او بشناسانید خودش دروغگو و راستگو را می‌شناسد. بنابر این سعی می‌کنیم منبر‌هایی استفاده کنیم که برای جوان‌ها مناسب باشد.


وارث: شما چه انتظاری دارید از رسانه‌ها دارید؟ چطور باید کار کندند که شما در استان خراسان رضوی بدانید که این رسانه قوی کار می‌کند؟ با توجه به تمام معیار‌هایی که یک رسانه خصوصی که به جایی متصل نیست دارد؛ و اینکه چه تعاملی باید با هیئت داشته باشد؟

رابطه بین رسانه و هیئت‌ها باید بیشتر شود، چون خیلی از هیئت‌ها رابط یا آشناییت با رسانه‌ها ندارند، ولی جمعیت خوبی دارند. کار خوب انجام می‌دهند، یک گوشه از شهر هستند و دیده نشدند. به نظر من وظیفه رسانه این است که این‌ها را رشد دهد. چون بعضی از هیئت‌ها یک گوشه شهر در منطقه‌ای که اکثریت جمعیت آن منطقه اقلیت مذهبی هستند یا مذهبشان فرق می‌کند که بعضا مشکلاتی هم برای هیئت ایجاد میکنند، رسانه می‌تواند آن‌ها را طوری جلوه دهد که از سراسر شهر هم به آنجا بروند. آنجا را خلوت نبینند و جرات انجام کاری را نداشته باشند. درباره رسانه‌های دیگر مثل صدا و سیما و روزنامه‌ها و یکسری مجلات هم دیگر حرفی ندارم. صدا و سیما که یک تاریخ شهادت یا ولادتی باشد شاید یک حرکتی بکند که قبلا بیشتر بود. روزنانه‌ها هم خیلی دیدیم که دروغ مینویسند و نان به نرخ روز میخورند.

سخن آخر؟

ما نسبت به فقر مردم مسئول هستیم / هیئت‌ها یکی از مصادیق آتش به اختیار هستندسخن آخر اینکه در این دوره آخرالزمان که دوران فتنه است و هر کسی سنگ خودش را به سینه میزند و جنگی که بالایی‌ها راه انداخته اند { البته روی صحبتم با مقام معظم رهبری نیست} یک عده‌ای که در حکومت اسلامی حکم مستاجر را دارند. جنگ، جنگ قدرت است! اسلامی در جنگ این‌ها دیده نمی‌شود، فقرا در جنگ این‌ها هیچ جایگاهی ندارند و متاسفانه فقر باعث بی دینی مردم میشود! مولا فرمودند: اگر فقر از یک دری وارد شود ایمان از در دیگر بیرون میرود. این‌ها در حقیقت با فقیر کردن یکسری از مردم دینشان را هدف گرفته اند و به نظر من هیئت‌ها در این دوران امن‌ترین جایی است که انسان می‌تواند دینش را حفظ کند. به فرمایش حاج حسین سازور اشاره میکنم که هیئت‌ها یکی از مصادیق آتش به اختیار هستند که حضرت آقا فرمودند.

روضه خوان بودن و هیئتی ماندن همه اش این نیست که ما بخوانیم و عده‌ای گریه کنند و سینه بزنند؛ ما نسبت به فقر مردم مسئول هستیم. نسبت به مسائل دینی یکسری از مردم مسئول هستیم؛ و باید سعی کنیم، همت کنیم و یک حرکت مثبتی در راستای رسیدن به اهداف عالی انجام دهیم؛ و ان شالله بتوانیم طوری باشیم که امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) میخواهد.
ارسال نظرات