گزارشی از کشت آلوئه ورا در هرمزگان؛

فقدان صنعت فرآوری در دومین خاستگاه تولید آلوئه ورای کشور/سهم صفر درصدی هرمزگان از مشاغل حوزه فرآوری

گیاه آلوئه ورا به دلیل قابلیت فراوری بالا، زمینه مناسبی برای اشتغالزایی دارد؛ اما سهم استان هرمزگان از مشاغل مربوط به فرآوری این گیاه صفر است؛ این ظرفیت مغفول مانده در استان نیازمند حمایت و پشتیبانی بخش دولتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی می باشد.
کد خبر: ۸۹۷۶۴۳۵
|
۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان ؛استان هرمزگان با آب وهوای گرم و خشک و گاهی گرم و مرطوب در منطقه نیمه بیابانی قرار دارد؛ با توجه به اینکه میزان بارش های جوی در این استان بسیار اندک می باشد؛ بهترین گونه کشاورزی، کشت گیاهان سازگار با این منطقه است تا بیشترین صرفه جویی در مصرف آب و سایر انرژی ها صورت گیرد.

متاسفانه در سال های اخیرشاهد کشت گیاهان نامناسب و درنظر نگرفتن میزان آب مورد نیاز برای کشت و همچنین نیاز بازار بوده ایم که این موارد منجر به عدم بازدهی در بخش کشاورزی و در نتیجه رها کردن این حرفه حیاتی در بخش های زیادی از استان شده است.

آلوئه ورا گیاهی علفی و از راسته ی مارچوبه ای ها و بی ساقه دارای برگ های نیزه ای ، گوشتی و با لبه های دانه دار است . رنگ آن سبز خاکستری می باشد و گل های آن بر روی سنبله ای که گاه تا نود سانتی متر درازا دارد می روید؛ گیاه آلوئه ورا گیاهی است که می تواند محدودیت های آبی، خاکی و شرایط سخت اقلیمی را به راحتی تحمل کند؛ اسم اصلی این گیاه از واژه عربی آلوئه به معنی تند، تیز و تلخ گرفته شده و نام دیگر آن صبر زرد می باشد که علت نام گذاری به صبر شاید میزان تحمل گیاه به خشکی و کم آبی است که در زمان خشکی به رنگ زرد مایل به قهوه ای در می آید و به زندگی خود ادامه می دهد.

ژل خاص این گیاه که از برگهای آن بدست می آید در استفاده از کرمها و شامپو ها کاربرد دارد و به طور کلی در صنایع غذایی، درمان بیماری ها و بیماری های پوستی مفید است.

 آلوئه ورا کاملا سازگار با استان هرمزگان است و به صورت طبیعی در استان ما رشد می کند؛ در سالهای اخیر با کشف خواص دارویی و غذایی شگفت انگیز این گیاه اقبال جهانی و در طی آن اقبال کشوری به آلوئه ورا به شدت افزایش یافت که این مسئله را می توان یک فرصت استثنایی برای کشاورزان هرمزگانی دانست.

کشاورزان هرمزگانی این فرصت را غنیمت شمرده و به کاشت این گیاه پرداختند به گونه ای که اکنون با کشت سالانه  بالغ بر ۱۰ الی ۱۵ هزار تن  در جایگاه دومین استان از نظر کشت طبیعی آلوئه ورا  پس از استان بوشهر قرار گرفته است و اگر حمایت و تضمین خرید یا مراکز فرآوری این گیاه به وجود بیاید ظرفیت کشت چند برابری این گیاه در استان وجود دارد و می تواند ما را تبدیل به قطب آلوئه ورا در کشور و حتی منطقه کند.

 متاسفانه با وجود میزان کشت بالای این محصول هیچ مرکز صنعتی فرآوری این گیاه در استان وجود ندارد و کشاورزان پس از برداشت، محصول خود را به استان فارس، سمنان، تهران و…  ارسال می کنند و این موضوع موجب دلسردی کشاورزان هرمزگانی شده است چراکه با توجه به اهمیت و حساسیت ضربه نخوردن به برگ های این گیاه این جابه جایی موجب آسیب به محصولات و در نتیجه کاهش درآمد آنان نیز می شود

آلوئه ورا به دلیل قابلیت فراوری بالا زمینه مناسبی برای اشتغالزایی دارد اما سهم استان هرمزگان از مشاغل مربوط به فرآوری این گیاه صفر است؛ این ظرفیت مغفول مانده در استان نیازمند حمایت و پشتیبانی بخش دولتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی می باشد.

در این خصوص مصاحبه ای با یکی از فعالان توزیع و کشت مشارکتی آلوئه ورا در استان هرمزگان داشته ایم.

سعید داج، مدیرعامل شرکت نگین بی همتای خلیج فارس، در گفتگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: حدود پنج سال پیش از طریق یکی از دوستان که متخصص گیاهان دارویی است و خود نیز از مزرعه داران آلوئه ورا می باشد با خواص درمانی بی نظیر این گیاه آشنا شده و اقدام به کشت این گیاه با سرمایه اولیه ۲۰ ملیون در چهار هکتار زمین نمودم.

کمبود سرمایه، علت نبود صنایع فرآوری 

وی با تاکید براینکه این گیاه قابلیت فرآوری بالایی دارد، افزود: از حدود سه سال پیش اقدام به تولید آزمایشی یک محصول فرآوری شده خوراکی از این گیاه نمودم که در نوع خود منحصر به فرد بوده و قابلیت تبدیل به یک برند و سوغات ویژه استان هرمزگان را دارد اما در حال حاضر نیاز به تامین مالی  این پروژه با سرمایه  حدود ۷۰۰ ملیون تومان جهت تولید انبوه آن داریم که متاسفانه تا کنون موفق به جدب سرمایه گذار نشدیم.

آقای داج تصریح کرد: کشت آلوئه ورا صبر کشاورزان را می طلبد زیرا نگاه آنها به این محصول مانند محصولات صیفی بوده و این در حالی است که باید به آن نگاهی باغی داشت زیرا پس از کشت اولیه یک سال و نیم جهت برداشت زمان می طلبد اما تا حدود پنج سال قابل برداشت است و درآن مدت نیز خرید تضمینی از کشاورزان صورت می گیرد؛ وی در ادامه از مزیت های کشت آلوئه ورا به نیاز کم به آبیاری و کود؛ سازگاری با آب و هوای استان ،عدم حمله حیوانات و حشرات، عدم آفت وعدم جذابیت برای سرقت افراد سود جو اشاره کرد.

عدم تمایل کشاورزان به دریافت تسهیلات بانکی

وی با اشاره بر اینکه سود و وثیقه های سنگین بانکی و همچنین شرایط بی رحمانه باز پس گیری اقساط، از جمله عوامل عدم تمایل کشاورزان  جهت استفاده از تسهیلات بانکی است، اضافه کرد : تسهیلات با شرایط آسان تر که توسط جهاد سازندگی اعطا می شود را به راحتی نمی توان دریافت کرد و معمولا با مراجعه به زمان دیگری برای دریافت ارجاع داده می شویم.

این کارآفرین هرمزگانی  خاطر نشان کرد :با مشارکت در کشت وتوزیع ،از روش حمایت،تامین پاجوش ها، تضمین خرید و ارسال محصولات به استانهای نهران؛ سمنان ، تبریز ؛ فارس و… زمینه اشتغالزایی ۴ نفر به صورت مستقیم و ۴۰ نفر به صورت غیر مستقیم را فراهم کرده ایم  که در صورت بازاریابی ، جذب سرمایه گذار و از طریق ایجاد صنعت میتوان کارآفرینی بیشتری ایجاد کرد.

ارسال نظرات