خبرهای داغ:
عضو شورای عالی فضای مجازی اجماع نخبگانی را راهکاری برای پیشرفت فضای مجازی دانست و گفت: مسؤولان داخلی باید نسبت به فضای مجازی یک نگاه جدی و واحد داشته باشند تا بتوانند مشکلات را رفع کرده و با استفاده از ظرفیت داخلی به بسترهای مورد نظر برسند.
کد خبر: ۸۹۷۶۴۵۸
|
۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری امشب در همایش فضای مجازی، فرصت‌ها و تهدیدها که در سالن همایش مدرسه علمیه دارالشفا برگزار شد، با اشاره به اینکه در فضای مجازی ارتباط گسترده‌ای میان مردم ایجاد شده است، اظهار کرد: طی سال‌های آینده ابزارهای منازل نیز با استفاده از فناوری‌های ابری روشن می‌شوند به همین علت انسان در نقاط دور دست نیز می‌توانند ابزارهای منزل خود را مدیریت کند.

وی با تاکید بر اینکه شرکت های بزرگ دنیا در حوزه فناوری اطلاعات جای شرکت‌های نفتی را گرفته‌اند، اضافه کرد: سرمایه‌های جهانی نیز از حالت سخت به حالت نرم تبدیل شده است و در قالب فناوری اطلاعات در جهان وجود دارد.

عضو شورای عالی فضای مجازی از گوگل، اپل و مایکروسافت به عنوان شرکت های سرمایه‌دار نام برد و گفت: اکنون برخی از خارجی‌ها به دنبال خرید شرکت‌های ایرانی هستند که در حوزه فناوری اطلاعات به سرمایه‌های مطلوبی رسیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برخی از کشورها همانند آمریکا و چین در حوزه تبلیغات، سخت‌افزار و شبکه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری‌های بسیاری دارند، عنوان کرد: شرکت‌ها و مجموعه‌های مختلف با استفاده از بستر شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی می‌توانند به حجم قابل توجهی از اطلاعات دسترسی داشته باشند.

شهریاری خاطرنشان کرد: اکنون نرم‌افزارهای منتقل‌کننده صوت، متن و تصویر با ارزش 289 میلیارد دلار جای رسانه‌های قدیمی دنیا با ارزش 296 میلیارد دلار را گرفته است، شرکت‌هایی با استفاده از فناوری‌ها به دنبال تسلط بر افکار، گفتار و فرهنگ هستند و گاهی در این مسیر تلاش می‌کنند تا دولت‌ها را نیز در اهداف خود مورد توجه قرار دهند.

وی با بیان اینکه فضای مجازی نگرانی‌های برخی از جوامع سالم را افزایش داده است، مطرح کرد: ارتش‌های سخت‌افزارانه به حوزه تجهیزات نرم تبدیل می‌شود چراکه افراد در شرایط کنونی با نرم‌افزارها مدیریت، کنترل و جنگ می‌کند.

شهریاری با تاکید بر اینکه مردم دنیا ابزارهای مختلف را به سمت هوشمندشدن حرکت می‌دهند، عنوان کرد: در حوزه سلامت برخی از پزشکان از راه دور با استفاده از ابزارهای نوین مراقب بیماران خود هستند تا این ابزارها به‌موقع خطر را به پزشکان گزارش می‌دهد.

مسؤول مرکز تحقیقات کامپیوتری نور ادامه داد: حاکمیت با استفاده از فناوری توانست اقتدار خود را افزایش دهد و این معنای حکومت مبتنی بر فناوری است، نزدیک به 18 میلیارد دلار توسط آمریکایی از سال 2012 تا 2016 برای هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری شده است.

شهریاری از اثرات فضای مجازی بر افکار مردم، مدیریت رسانه‌ها و فتنه‌های دشمنان یاد کرد و گفت: با فضای پیچیده مجازی روبرو هستیم که در این حوزه به سرمایه‌گذاری کلان نیاز داریم؛ موضوع فضای مجازی فقط به امور سلبی و ایجابی محدود نمی‌شود بلکه موضوع اصلی حاکمیت کشورهایی است که می‌توانند با این ابزار تقویت یا تضعیف شوند.

وی با اشاره به اینکه کشورهای استکباری به دنبال سرمایه‌گذاری در حوزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستند، مطرح کرد: پیچیدگی سخت‌افزارها به معنای ناتوانی در درست کردن آنها نیست چراکه با سرمایه‌گذاری حداقلی می‌توانیم نیازهای ملی را برطرف کنیم.

شهریاری با تاکید بر اینکه رویکرد مسؤولان داخلی نسبت به فضای مجازی دوگانه است، افزود: ایران اسلامی می‌تواند شبکه اجتماعی داخلی بسازد اما تا کنون سرمایه‌گذاری لازم را نکرده و به سمت این هدف نرفته‌ایم.

وی داشتن اداره ملی را لازم رسیدن به موفقیت در فضای مجازی دانست و خاطرنشان کرد: اکنون در فضای سیاسی کشور دارای دو نگاه از دو طیف مختلف هستیم که یکی از آنها احساس می‌کند که رسانه، بستر پیام‌رسانی و ابزار لازم را ندارد اما با آمدن فضای مجازی این احساس به او دست داده که رسانه را پیدا کرده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه اضافه کرد: همگان به خوبی می‌دانند که ابزار و بستر فضای مجازی برای دشمن است به همین علت در رخ‌دادهای اخیر همگان به ویژه برخی از چپ‌گراها نیز خواستار فیلتر تلگرام شدند اما اهمیت داشتن رسانه در فضای مجازی برای این افراد نیز اهمیت بسیاری دارد.

وی اجماع نخبگانی را راهکاری برای پیشرفت فضای مجازی دانست و عنوان کرد: مسؤولان داخلی باید نسبت به فضای مجازی یک نگاه جدی و واحد داشته باشند تا بتوانند مشکلات را رفع کرده و با استفاده از ظرفیت داخلی به بسترهای مورد نظر برسند.

شهریاری با تاکید بر اینکه به اصلی‌ترین محورهای اعتقادی شیعه و اسلام بددهنی و ناسزاگویی می‌شود، گفت: اکنون دشمن در فضای مجازی با تولید محتواهای نامناسب با حیثیت شیعه و هویت اسلام مبارزه می‌کند و برخی از افراد ناآگاه در داخل نیز این محتواها را دنبال می‌کنند.

وی بابیان اینکه دشمن در فضای مجازی به دنبال درآمدزایی است، مطرح کرد: ترویج منکر و مشکلات اساسی که سبب مشکلات خانوادگی و فردی می‌شود یکی از آسیب‌های فضای مجازی است؛ ناسزاگویی به برخی از چهره‌های جهانی در فضای مجازی سبب تخریب جایگاه ایران و ایرانی می‌شود.

شهریاری با اشاره به اینکه فضای مجازی به بستری برای دروغ‌سازی تبدیل شده است، اظهار کرد: صحنه را به شیوه‌ای مدیریت می‌کنند که با تکرار مباحث برخی از اهداف خود را تحقق می‌بخشند.

معاون رئیس قوه قضاییه اشراف اطلاعاتی دشمن، ترویج سبک زندگی غربی، بیگانه‌پرستی را از آسیب‌های فضای مجازی برشمرد و گفت: حساسیت‌های عمومی نسبت به این آسیب‌ها کمتر شده است درحالی که حاکمیت نمی‌تواند نسبت به این آسیب‌ها بی‌توجه باشد به همین علت باید به سمت استفاده از ابزارهای بومی و مدیریت این فضاها حرکت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دشمن در فضای مجازی فرهنگ و دیانت مردم را هدف گرفته است، مطرح کرد: باید تلاش کنیم تا در حوزه فضای مجازی برترین خدمات را به مردم ارائه دهیم تا آنها خود از بسترهای خارجی دور شوند و به سمت بسترهای داخلی گرایش یابند.

ارسال نظرات