در بخشی از این نامه آمده است:این قشر زحمت‌کش در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها از امنیت شغلی مناسبی برخوردار نیستندو هر آن ممکن است تحت‌فشار یا تهدید و ارباب برخی از کارفرمایان به کارهای سخت و طاقت‌فرسا مجبور شوند.
کد خبر: ۸۹۷۶۷۱۰
|
۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، بسیج دانشجویی دانشگاه علم و هنر یزد در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور مطالباتی را پیرامون حقوق کارگران مطرح کرده، گه متن ان به شرح زیر است:

بسمه‌تعالی
ظلم الاجیر اجره من الکبائر
ظلم در پرداخت مزد کارگراز گناهان بزرگ است.
پیامبر اکرم (ص)
رئیس‌جمهور محترم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی
سلام‌علیکم
بسیج به‌عنوان قشری که توسط امام خمینی (ره) به‌عنوان حامی مستضعفین تشکیل شد؛ همواره در دوران انقلاب تا به کنون هیچ‌گاه از هدف اصلی خود یعنی حمایت از مستضعفین درهمه عرصه‌ها عدول نکرده است.

جناب آقای روحانی رئیس‌جمهور ایران اسلامی با توجه به اهداف انقلاب اسلامی و اهداف قیام علیه ظلم وجور توسط امام راحل همراه با جمله‌ی معروف آن امام همام:انقلاب ما انقلاب پابرهنگان و مستضعفان است؛ شایسته است که همه‌ی دولتمردان از اشرافیت و اشراف گری دوری کرده و اهتمام ویژه‌ای به رسیدگی قشرمستضعف جامعه داشته باشند.

جامعه‌ی کارگری ما در این وضع اقتصادی با رکود وگرانی برخی از اقلام ضروری به‌عنوان قشر آسیب‌پذیر جامعه تحت‌فشار قرارگرفته‌اند.

حال‌آنکه این قشر زحمت‌کش در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها از امنیت شغلی مناسبی برخوردار نیستندوهرآن ممکن است تحت‌فشار یا تهدید و ارعاب برخی از کارفرمایان به کار‌های سخت و طاقت‌فرسا مجبور شوند و در صورت عدم تمکین کارگر به‌راحتی به دلیل قراردادی بودن قرارداد‌ها به‌راحتی توسط مدیران کارخانه‌ها وکارگا‌ها به سمت درب‌های خروجی راهنمایی می‌کنند و سرپرست خانواده‌ای را با مشکل معیشتی مواجه می‌کنند.

حال نقدی در این راه وجود دارد که البته همراه با راه‌حل برای رفع مشکل است که به‌عنوان نقد سازنده مطرح می‌شود.

وجود مشکلات ساختاری در بخش‌های نظارتی و قانونی کارخانه‌ها باعث شده تا حضور بازرسان کمکی به رفع مشکلات محیط کارگری نکند. چراکه برخی از مدیران کارگاه‌ها و کارخانه‌ها با استفاده از راه‌های میانبر در برابر بازرسان و همین‌طور قانونی که باعث می‌شود بازرس برای حضور در کارخانه از مدیر کارخانه اجازه بگیرد و در صورت صدور اجازه توسط مدیر به بخش‌های از پیش انتخاب‌شده کارخانه بازرس را راهنمایی می‌کندو بازرسان فقط می‌توانند از آن بخش‌هایی که مدیران کارخانه‌ها انتخاب کرده‌اند دیدن کنند.

در کل ارتباط مناسبی بین کارگران و بازرسان برای بیان مشکلاتشان وجود ندارد؛ درواقع اگر هم نقدی هم به کارخانه و یا مدیر کارخانه انجام شود به دلیل قوی نبودن قوانین کار و تسلط زیاد کارفرما بر کارگر که به‌نوعی همان برده‌داری نوین است با حکم اخراج به خاطر این انتقاد کوچک مواجه بشود و هیچ دستگاه حمایتی نمی‌تواند از این کارگر حمایت کافی را داشته باشد.

در همین راستا نظارت از بازرسین کارخانه‌ها و کارگاه‌ها کافی نیست تا محیط امن‌تری برای کارگران زحمت‌کش، این سرمایه‌های اقتصاد مقاومتی ایجاد کنند؛ و نظارت از سوی نهاد‌ها و سازمان‌های بهداشتی دولتی بسیار کم‌رنگ است.

همچنین مأموران بهداشت کارخانه‌ها حقوق خود را مستقیماً از کارفرما یا مدیر کارخانه دریافت می‌کنند که خود باعث ایجاد فشار بر مأمور بهداشت کارخانه می‌شودکه باعث ایجاد اختلال در انجام‌وظیفه‌ی مأمور بهداشت که وظایف او از اهمیت ویژه‌ای هم برخوردار است می‌شود؛ چراکه با سلامتی کارگر روبرو است که در این بخش هم پیشنهاد ما برای رفع این نقیصه نظارت بیشتر سازمان یا نهاد‌های بهداشتی دولتی بر شرکت‌های خصوصی که بحث بهداشت و سلامتی کارگران را به عهده‌دارند مباشد.

همچنین در بخش کارخانه‌ها هم می‌توان به کارفرما ابلاغ کرد که حقوق‌های مأمورین بهداشت کارخانه‌ها را به همان نهاد یا سازمان بهداشتی دولتی واریز کند تا کارفرما از ابزار حقوق و حق‌الزحمه به‌عنوان ابزار فشار استفاده نکند و حقوق و مزایای مأمور بهداشت کارخانه مستقیماً پس از واریز کارفرما به‌حساب آن نهادیا سازمان بهداشتی به‌حساب مأمور بهداشت واریز گردد وبااین کار دیگر اهرم فشاری روی مأمور بهداشت به حداقل می‌رسد.

کارگران زحمت‌کش به‌عنوان سرمایه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی هستند که باید توجه بیشتری به آنان شود.

این‌ها تنها بخشی از مشکلات جامعه کارگری ما می‌باشد. امیداست با دستور ویژه به امور معیشتی قشرمستضعف و کارگر جامعه به‌عنوان حاکم حکومت اسلامی اهتمام بورزید. حاکم حکومت اسلامی باید یاور فقرا و زمینه‌ساز ظهور حضرت حجت (عج) باشد.

والسلام علیکم الرحمه وبرکاته
بسیج دانشجویی دانشگاه علم وهنر یزد
ارسال نظرات