مسئول دفتر نمایندگی، ولی فقیه در ناحیه روح الله یزد:
کد خبر: ۸۹۷۶۷۵۸
|
۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۳
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد؛ حجت الاسلام شیخ زاده گفت:ولایت فقیه از مباحث مهم فقه سیاسی شیعه است که پس از پیروزى انقلاب اسلامى در ایران به¬عنوان یکی از پایه‌های اصلی نظام اسلامی از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. یکی از مباحث مهم در این‌باره، بحث درباره‌ی اختیارات فقیهی است که ولایت امر را به عهده گرفته است.
وی در ادامه افزود: در سال‌های اولیه‌ی انقلاب به تدریج معضلات و مشکلاتی پیش آمد که حکایت از آن داشت که جامعه را تنها بر اساس احکام اولیه و ثانویه‌ی شرع نمی‌توان اداره نمود، بلکه معضلاتی وجود دارد که برای حل آن‌ها لازم است فراتر از این احکام رفت. بدین جهت طرح اختیارات گسترده‌تری برای فقیه عهده‌دار اداره¬ی جامعه ضروری می‌نمود.
وی بیان کرد:ظهور و بروز این‌گونه مسائل حکومتی ابعاد بیشتری از نظریه¬ی ولایت فقیه امام خمینی (ره) را آشکار نمود. حضرت امام (ره) در مواجهه با چنین مسائلی به صراحت از اختیارات گسترده¬ی دولت اسلامی تحت ولایت فقیه جامع¬الشرایط سخن گفته و به اجرایی کردن نظریه¬ی ولایت مطلقه¬ی فقیه که سال‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بدان قائل بود پرداخت.
وی همچنین اذعان کرد: حضرت امام (ره) با عنایت به ضرورت حکومت و اداره¬ی دینی جامعه و با توجه به مقتضیات زمانی و مکانی ناشی از شکل‌گیری حکومت شیعی به این نتیجه رسیدند که اختیارات وسیعی را برای حاکم اسلامی بیان کنند که مبنای آن «مصلحت نظام» بوده و گفته می¬شود که در لابه‌لای کلمات فق‌های پیشین نیز می‌توان به مبانی و مبادی این نگرش دست یافت.
ارسال نظرات