وقتی که موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز مانند قارچ سر درمیاورند و با ورشکستی سرمایه های مردم اعتماد ملی را به خدشه می اندازند، معرفی موسسات اعتباری موفق خالی از لطف نیست.موسسه ملل یکی از همین نمونه هاست.  
کد خبر: ۸۹۷۶۸۲۸
|
۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۹

خبرگزاری بسیج_گروه اقتصادی: مقدمهوقتی که موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز مانند قارچ سر بر آورده و رشد می کنند و با ورشکستی و نابودی سرمایه های مردم ،اعتماد ملی را به خدشه می اندازند، معرفی موسسات اعتباری ای که در این زمینه موفق ظاهر شده اند خالی از لطف نیست. یکی از این موسسات موفق و بالنده ، موسسه اعتباری ملل است که با مدیریت صحیح منابع و مصارف توانسته سهم بسزایی در رونق اقتصادی کشور ایفا کند. چنانکه موسسه اعتباری ملل به دستور بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یکی از تعاونی های اعتباری ورشکسته را نجات داده و معضلات آن را تا حد زیادی حل و فصل کرده است.  همچنین موسسه اعتباری ملل با سرمایه گذاری های مطالعه شده در سطح کشور،اشتغال زایی در روستاها و تمرکز بر روی اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی توانسته چهره ای موفق از خود در عرصه نظام بانکداری کشور به جای گذارد. از این رو برآن شدیم تا طی گفتگویی با حجت الاسلام و المسلمین سید امین جوادی، مدیرعامل محترم این موسسه از چند و چون فعالیت آن با خبر شویم. ضمن تشکر از ایشان متن کامل این گفتگو بدین شرح است:

از موسسه تعاونی عسگریه تا اعتباری ملل

*خبرگزاری بسیج: در ابتدای بحث اجمالی از فعالیت های موسسه اعتباری ملل برای خوانندگان ما بیان کنید، اینکه چه فرآیندی طی شد تا موسسه عسکریه به موسسه اعتباری ملل امروزی برسد؟

جوادی: با عرض سلام خدمت شما و خوانندگان محترم به استحضار می رسانم موسسه عسکریه در سال 1366 تشکیل شد. بدین ترتیب این موسسه وارد 31 سال فعالیت خود شده است. در اول هم با این نیت تاسیس شد که بسیاری از نیروهای انقلابی و جبهه و جنگ و رزمندگان رشید اسلام برای رفع و رجوع مشکلات مالی و سپرده گذاری خود نیازمند ایجاد یک موسسه مالی متخصص در این زمینه بودند. زیرا بسیاری از این مشکلات از طریق بانکها در آن مقطع امکان حل و فصل  نداشت.  لذا در شب ولادت با سعادت امام حسن عسکری علیه السلام یازدهمین امام شیعیان تصمیم بر این  شد که در کنار مضجع شریف شمس الشموس امام رضا علیه السلام هشتمین امام بزرگوار شیعیان موسسه اعتباری عسکریه تاسیس و فعالیت خود را آغاز کند.

ورود موسسه اعتباری ملل در سرمایه گذاری برون مرزی/ اجرای پایلوت طرح های کشاورزی در کشورهای غله خیز/نخواستیم که بانک شویم وگرنه دو برابر سرمایه داریم/وجهه بانک ها را در حد  دزدان مالی تنزل می دهند/ 15درصد سود به مشتریان موسسه وحدت اعطا کردیم/سران سه قوه تصمیم گیر بازگرداندن مبالغ مشتریان موسسه وحدت/شورای فقهی درون موسسه تاسیس کردیم

موسسه اعتباری عسکریه با هدف حل و فصل مشکلات مالی، بانکی و اقتصادی بسیاری از رزمندگان و جانبازان عزیز هشت سال دفاع مقدس وسایرنیازمندان واقعی راه اندازی شد پیش تر، برای رفع مشکل این عزیزان  به صورت پراکنده به بانکهای مختلف رجوع می کردیم و آن طور که باید و شاید به مشکلات آنها  رسیدگی نمی شد لذا نیازمند تاسیس یک موسسه اعتباری متمرکز در این خصوص بودیم که به حمدالله این اتفاق افتاد. اما ما با هدف نامگذاری موسسه قرض الحسنه سعی کردیم ضمن آنکه نام مکانی را برگزیدیم همچنین از انوار ابا الحجه امام حسن عسکری علیه السلام مدد گرفته تا در راستای اهداف و ماموریتهای مالی و اقتصادی خود موفق تر ظاهر شویم.

این روند ادامه داشت تازمانی که وزارت تعاون راه اندازی شد و تعاونی های اعتبار با اخذ مجوز از وزارت تعاون امکان فعالیت پیدا کردند این امکان را بر آن داشت در این خصوص اقدام کنیم و پس از طی مراحل قانونی به عنوان اولین تعاونی اعتبار آزاد در سطح کشور مجوز فعالیت دریافت کردیم.

 اینجانب به عنوان خدمتگزار مردم شریف و هم وطنان عزیزمان نزدیک به ۱۶ سال به عنوان مدیر عامل و مسئول تعاونی اعتبار عسکریه فعالیت کردم اما پس از مطالعات دقیق و بررسی های جامع نسبت به قوانین و مقررات تعاونی ها به این نتیجه رسیدیم که شاید تعاونی، ابزار کافی را برای نظارت و مدیریت صحیح منابع مالی و اعتباری خود نداشته باشد. لذا برای آن که یک کار جامع و آینده نگری انجام شود تا کسانی که بعد از ما بر این مسند قرار گرفتند مشکلی در امور مدیریت این موسسه نداشته باشند، تصمیم گرفته شد تا این موسسه را از حالت تعاونی خارج کنیم. الحق و الانصاف در طی مدتی که موسسه به عنوان تعاونی اعتباری مشغول به کار بود یک ناظر و یا مسئول برای بررسی ولو بصورت سطحی به تعاونی مراجعه نکرد و این امر ممکن بود در آینده آفت زا باشد.البته ، به عنوان مسئول احساس وظیفه می کردیم و ضمن بکارگیری بازرسان خبره بصورت مستمر بر امور مالی و شعب تعاونی نظارت و کنترل داشتیم و علاوه بر آن صورت های مالی و فعالیت تعاونی همه ساله توسط حسابرس رسمی مورد بررسی و گزارش قرار می گرفت.

علل بانک نشدن موسسه ملل چیست؟

* خبرگزاری بسیج: چرا چنین بود؟

- جوادی: به نظر من تعاونی‌ها و مسئولانی که در این بخش به عنوان ناظر فعالیت می‌کردند ابزار و امکانات کافی برای نظارت بر چنین موسساتی را  نداشتند.این کار مانند آن است که وزارتخانه‌ای بدون هیچگونه سابقه و تجربه در مدیریت و نظارت بر موسسات مالی و اعتباری و بانکی را ملزم  کنیم تا بر فعالیت چنین موسساتی نظارت کند.جالب است بدانید که وقتی ما تراز مالی سالیانه را بر اساس تراز نامه های بانکی تنظیم می کردیم؛ این ترازنامه ها را قبول نمی کردند و اعلام  می کردند که باید ترازنامه ها بر اساس شرکت‌های تعاونی تنظیم شود.این اختلاف نظر موجب می‌شد که ما وقت بسیاری را صرف کنیم تا سالانه  دو گونه صورت مالی تهیه وتنظیم کنیم. بر همین اساس ترازنامه ای بر اساس صورت های مالی بانکی تنظیم و در موسسه اعتباری عسکریه باقی می ماند و یک ترازنامه نیز بر اساس شرکت های تعاونی تنظیم و به اطلاع  مراجع ذی صلاح می رسید.

اما به طور کلی ، بررسی های موجود احتمال بروز خطر های  آینده را گوشزد می کرد. از این رو من به عنوان مدیرعامل موسسه تعاونی اعتباری سعی و تلاش بسیاری کردم تا این موسسه را از بخش تعاونی خارج و به موسسه اعتباری تبدیل کنم.در این راستا اولین دستور را از مرحوم نوربخش رئیس کل اسبق بانک مرکزی به معاون خود مرحوم آقای زرین قلم گرفتم.  این موضوع مربوط به حدود۲۰ سال قبل است. پس از آن تاریخ تا چند سال بعد به طور مداوم و با تلاش های بسیار سعی کردیم که تعاونی اعتبار را به موسسه اعتباری تبدیل کنیم.

ورود موسسه اعتباری ملل در سرمایه گذاری برون مرزی/ اجرای پایلوت طرح های کشاورزی در کشورهای غله خیز/نخواستیم که بانک شویم وگرنه دو برابر سرمایه داریم/وجهه بانک ها را در حد  دزدان مالی تنزل می دهند/ 15درصد سود به مشتریان موسسه وحدت اعطا کردیم/سران سه قوه تصمیم گیر بازگرداندن مبالغ مشتریان موسسه وحدت/شورای فقهی درون موسسه تاسیس کردیم

پس از این مدت با تطبیق ضوابط فعالیت، تعاونی اعتباری عسکریه به موسسه اعتباری عسکریه تبدیل شد. در این زمان دیگر  ناظر و متولی امور موسسه به طور مستقیم خود بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بود. بر کسی پوشیده نیست که فعالیت و ماموریت اصلی بانک مرکزی، نظارت بر چنین موسساتی بود. چنانکه ابزار کافی را برای نظارت نیز داشتند لذا این اطمینان خاطر وجود داشت که بر نحوه عملکرد موسسه عسکریه نظارت دقیق و موشکافانه ای از سوی بانک مرکزی اعمال شود.

* خبرگزاری بسیج: چه شد که تغییر نام دادید؟

 - جوادی: وقتی که تعاونی تبدیل به موسسه اعتباری شد و بانک مرکزی متولی و ناظر بر فعالیت های ما شد، خیالمان راحت شد که یک نهاد خبره و حرفه ای در این زمینه مسئولیت امور مالی موسسه را بر عهده دارد.پس از سال‌ها مسئولین و نهادهای نظارتی ذیربط تصمیم گرفتند تا موسسات مالی و اعتباری که از نام ائمه اطهار (ع) استفاده می کنند را تغییر دهند.البته موسسه اعتباری عسکریه شامل این قانون نمی شد چون ما نام خاصی از ائمه را انتخاب نکرده بودیم لذا نامه ای از سوی بانک مرکزی برای تغییر نام موسسه برای ما ارسال نشد اما خودمان تصمیم گرفتیم که نام موسسه را تغییر دهیم.

وقتی ما برای مذاکراتی در جهت پیشبرد امور مالی موسسه و گسترش آن به سایر کشورها مثلا با کشور های عربی اقدام می کردیم وقتی اعلام می شد که از موسسه اعتباری عسکریه هستیم، آنها می گفتند که شما از ارتش جمهوری اسلامی ایران هستید؟ و ما تا میخواستیم ثابت کنیم که ارتباطی با نهادهای سپاه و ارتش نداریم زمان بر می شد . حتی بعضاً آمریکایی ها هم با تبلیغات طوری وانمود کرده بودند که ما متعلق به سپاه هستیم. لذا بسیاری از شرکت ها و موسسات عربی بیم تحریم آمریکا را داشتند و با ما سخت وارد مذاکره می شدند. بر همین اساس ما به فکر تغییر نام موسسه افتادیم.

حتی در دو فیلم که توسط هالیود ساخته شده بود تعاونی اعتباری عسکریه را به همین دلیل به عنوان تامین کننده مالی تروریسم معرفی کردند.

از سوی دیگر هم با توجه به اینکه نام ائمه را برای موسسه خود انتخاب نکرده بودیم اما به همین مقدار که نام عسکریه که اسم مکان است ذهن ها را به سمت نام مقدس و منور امام حسن عسکری می انداخت، تصمیم به تغییر نام گرفتیم.چون عقیده داشتم اگر خطایی در موسسه اعتباری رخ دهد، ممکن است  مردم این اشتباه را به نام و پای امام معصوم بگذارند لذا تصمیم به تغییر نام موسسه گرفته شد.

 این موضوع در هیئت مدیره محترم موسسه عسکریه به مشورت گذاشته شد و نام جدید در معرض آرای عمومی  قرار گرفت، بر همین اساس دو بار در سراسر کشور مسابقه انتخاب نام مناسب برای موسسه برگزار و به افراد منتخب جوایز ارزنده و ویژه ای اعطا شد.در مرحله دوم از متسابقین خواستیم تا از نام های برگزیده مرحله اول اسم مناسبی را انتخاب کنند. جالب است بدانید که در همان مرحله اول بیشترین نامی که پیشنهاد شده بود به اسم «امین بانک» یا «بانک امین» بود.

اما چون اسم بنده «امین» است با این نام مخالفت کردم چون احتمال می دادم که فردا روزی بگویند ایشان نام خود را برای بانک انتخاب کرده است.پس از نام امین، بیشترین نام و عنوانی که از سوی مردم پیشنهاد شده بود نام «ملل» بود که مورد  قبول واقع شد. البته این نام برای ثبت با مشکل مواجه شد چون یکی دو بانک از ثبت این نام شکایت کردند ولی شورای پول اعتبار ما را محق دانست و شکایت آنها را رد کرد لذا به این ترتیب نام موسسه عسکریه به موسسه اعتباری ملل تغییر نام پیدا کرد.

الحمدلله اکنون روال موسسه به خوبی طی می شود و نام ملل هم عنوان زیبا و در شأن این موسسه است. البته من عقیده دارم که هیچ وقت نام ملل به گرد پای اسم عسکریه نمی رسد چون آن نام یک زیبایی خاص خود را داشت . به قدری نام عسکریه زیبا بود که من هنوز نمی توانم از آن نام دل بکنم.اما برای آنکه دشمنان این مرز و بوم نتوانند از طریق نام به موسسه ضربه بزنند و هم آنکه به ساحت مقدس و پر برکت امام عسکری علیه الاف التحیه و الثناء بی احترامی نشود راضی به تغییر نام موسسه شدیم.

*خبرگزاری بسیج: موسسه اعتباری ملل با انتخاب این نام چقدر در راستای جهانی شدن و هم سو با محتوای نامش حرکت کرده است؟ چه برنامه ای برای جهانی شدن دارید؟

 -جوادی: سوال بسیار خوب و مناسبی پرسیدید. البته بر همین اساس باید عرض کنم که ما در کشورمان ملیت کم نداریم در واقع ایران سرزمینی با ملیت ها ، قومیت ها و گویش های گوناگون است.اما ما تنها به مسائل داخلی اکتفا نمی کنیم؛ سعی داریم تا مرزهای کشور را طی کرده و فعالیت و مأموریت خود را گسترش دهیم . با مصوبه هیئت مدیره در حال مذاکره هستیم تا در نقاطی از جهان فعالیت های پولی و مالی خود را گسترش دهیم.

از نظر اقتصادی هم بنا به فرمایشات رهبر انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای ساختار و پایلوت طرح ها را در خارج از کشور آغاز کرده و تاکنون نتایج قابل قبولی را کسب کرده ایم.بر همین اساس اگر خاطرتان باشد رهبر انقلاب روشی را در سخنان خود تبیین کردند که می توان برای کار اقتصادی و کشاورزی و گسترش آن از کشورهای دیگر استفاده کرد و ما هم در یک یا دو منطقه خارج از مرزهای کشور طرح های کوچکی اقتصادی را برای ارز آوری به کشور اجرا و به نتیجه رساندیم.

* خبرگزاری بسیج: میشه این موضوع را بیشتر باز کنید؟

- جوادی: به عنوان مثال یکی از طرح های ما با محوریت کشاورزی در کشور قزاقستان اجرا شده که این طرح اقتصادی تاکنون 3 الی 4 برابر سرمایه اولیه سودآوری داشته است. حتی این طرح یک دارایی و سرمایه خوبی را برای کشور عزیزمان به ارمغان آورده است. البته با امید به رحمت الهی سعی داریم پروژه های کشاورزی و سودآور را در کشورهای غله خیز اجرا کنیم اما نباید از این نکته مهم غافل شویم که کشورهای مخاصمه گر و دشمنان قسم خورده این کشور دست از سر ما برنخواهند داشت و در موفقیت های اقتصادی ما اخلال ایجاد خواهندکرد.

شما ببینید همین دشمنان ما با هزاران ترفند و نقشه، قصد آسیب رساندن به نظام و کشور را داشتند اما اول خداوند متعال و بعد جوانان غیور ایران نگذاشتند تا دشمن ذره ای در اهداف خود موفق شود.به عنوان مثال پروژه داعش کار کوچکی نبود ولی با توانمندی و روحیه جوانان پاک کشور این نقشه شوم و پلید دشمنان نقش بر آب شد.کسی شک نداشت که خود آمریکایی ها داعش را به وجود آوردند شاهد این مثال هم خود آقای ترامپ ؛ رئیس جمهور فعلی آمریکا است که در مناظره های پیش از انتخابات رسما اعلام کرد و به خانم هیلاری کلینتون گفت که شما داعش را به وجود آوردید.وقتی ایران آمریکا و ایادیش را به خاک سیاه نشاند آنها مانند مار زخمی هستند و از هر فرصت و لحظه ای استفاده می کنند تا ضربه سنگینی بر پیکره این کشور وارد کنند.آمریکایی های خبیث نمی گذارند ما به راحتی در هر نقطه ای از جهان فعالیت کنیم چنانچه آنها قصد داشتند تا اسرائیل دوم که همان داعش کثیف است را در کنار مرزهای ایران به وجود بیاورند اما با عنایت خداوند متعال از آن جلوگیری بعمل آمد.

ورود موسسه اعتباری ملل در سرمایه گذاری برون مرزی/ اجرای پایلوت طرح های کشاورزی در کشورهای غله خیز/نخواستیم که بانک شویم وگرنه دو برابر سرمایه داریم/وجهه بانک ها را در حد  دزدان مالی تنزل می دهند/ 15درصد سود به مشتریان موسسه وحدت اعطا کردیم/سران سه قوه تصمیم گیر بازگرداندن مبالغ مشتریان موسسه وحدت/شورای فقهی درون موسسه تاسیس کردیم

ممکن است فردا روزی خدائی ناکرده در ایران خشکسالی اوج بگیرد و آمریکایی ها، بازار های غلات را بر روی ما ببندند. همانطور که ما را از بسیاری مواد غذایی و دارو تحریم کردند، غلات جای خود دارد.شاهد این مثال کشور یمن است شما ببینید چند ماه است که اجازه ورود غذا و دارو را به داخل کشور یمن نمی دهند.آمریکایی ها، خداشناس که نیستند یا کار خدایی نمی کنند که از آنها توقع داشته باشیم. آنها به دنبال درست کردن جنگ و غارت ملت های جهان برای سیر کردن شکم های خودشان و تامین منابع هستند.

واقعا من از سخنان وزیرمحترم امور خارجه کشورمان جناب آقای ظریف لذت بردم زمانی که ترامپ به ملت ایران توهین کرد و ما را گرسنه خواند،وی گفت: شما آمریکایی ها گرسنه هستید که با درست کردن جنگ قصد سیر کردن شکم هایتان را دارید.به هرحال برای مقابله با دشمن در زمینه کشاورزی دو راه بیشتر نداریم. اول آنکه به توانمندی های داخلی اکتفا و ظرفیت های تولید داخلی را بالا ببریم تا آسیب ها به کشور خللی وارد نکند دوم آنکه اگر در زمینه کشت و کشاورزی در داخل کشور زمینه مناسبی وجود ندارد به کشورهایی برویم که زمین در اختیار ما می گذارند تا محصول کشاورزی در آن کشت کنیم و زمینه واردات آن را به کشور فراهم کرده و در صورت عدم نیاز در داخل با فروش به دیگر کشورها ارز آوری به کشور عزیزمان را بالا ببریم.

4 برابر ارزآوری از پروژه کشاورزی در قزاقستان

 * خبرگزاری بسیج: این طرح تان موفق بوده است؟

جوادی: به نظر من این استراتژی و فرمان مقام معظم رهبری در خصوص کشت و کار در سایر کشورها دستور بسیار ارزنده و هوشمندانه ای است. ما وقتی این طرح  را در قزاقستان آغاز کردیم حدود یک میلیون دلار سرمایه گذاری اولیه انجام شد و اکنون چند برابرسود حاصل از کشت و کارمان بوده است.

همانطور که می دانید این  طرح به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و هنوز به سوی سرمایه‌گذاری‌های کلان نرفته ایم است. گفتنی است در همین راستا یک طرح پایه ای نیز در کشور اوکراین انجام شده است. البته باید در اینجا شهادت داد که ما از لحاظ فنی و مهندسی به خودکفایی رسیدیم.  ما در دو رشته می‌توانیم ادعا کنیم که خودکفا و یا به مرزهای خودکفایی نزدیک شده ایم بر همین اساس یکی از این رشته ها پزشکی و بهداشت و درمان است. و دیگری هم فنی و مهندسی است . البته با این تفاوت که امروز پزشکان و متخصصان ما در این زمینه به چنان قدرتی رسیده اند که شانه به شانه کشورهای پیشرفته دنیا جلو می‌روند و عمل های جراحی بسیار خوب و با کیفیت بالایی در ایران انجام می شود. اگر ما در حوزه پزشکی به خودکفایی رسیدیم باید تلاش و تمام انرژی مسئولان و دولتمردان صرف این موضوع شود که پزشکان داخل کشور حفظ شوند و حتی الامکان در خود ایران به درمان بیماران بپردازند چون آنها استعدادهای نهفته جمهوری اسلامی ایران هستند. وقتی پزشک حاذقی در داخل ایران حضور داشته باشد بیماران از اقصی نقاط کشور و سایر کشورهای همجوار به آنها رجوع می‌کنند و به واسطه این مراجعات، چرخش مالی درخیلی از مشاغل بالاخص شغل هایی مثل هتل ها و مسافرخانه ها ، حمل و نقل شامل ( هواپیما ، قطار، اتوبوس ،تاکسی ، مترو.....) رستوران ها ، و.... مشاغلی که به طور مستقیم با مردم در ارتباط هستند رونق می گیرند و همه از  منابع مالی آن متنعم می‌شوند.اما اوضاع در رشته های فنی مهندسی کاملاً متفاوت و برعکس است  چون هر چقدر مهندسان ایرانی را در داخل کشور نگه داریم ضرر کرده ایم.

در واقع  ما در رشته های فنی مهندسی  باید متخصصان خبره و زبده کشورمان را به اقصی نقاط دنیا صادر کنیم . موسسه اعتباری ملل طرح پایه ای خود را در کشور اوکراین اجرا کرده و امیدواریم تا پایان سال ۹۶ دو الی سه برابر مبلغ ناچیزی که سرمایه گذاری شده است بازگردد.بر همین اساس در این کشور ما سنگ های قیمتی و متریال های ساختمانی ایرانی را در معرض نمایش اروپاییان گذاشتیم .اکنون شرکت های اوکراینی درصدد قرارداد بستن با طرف‌ها و مهندسان ایرانی هستند تا در زمینه های ساختمان سازی و پل سازی سهیم باشند لذا بر اساس گفته های پیشین که عقیده دارم مهندسان ایرانی باید به سایر نقاط جهان صادر شوند ما توانستیم ضمن اجرای طرح پایلوت در کشور اوکراین به این مهم دست یافته و قدرت و توان متخصصان داخلی را به رخ آنها بکشیم.

همچنین در زمینه روابط بانکی و ارتقای زمینه های مبادلات پولی با دو سه کشور در حال مذاکره هستیم . مهمترین هدف ما تاسیس شعب بین المللی موسسه اعتباری ملل و یا خریداری یک بانک در این کشورها است.  در واقع ما با ۳ کشور بین المللی در حال مذاکره هستیم . از این کشورها  دو مورد آن مسلمان هستند و یک کشور، غیر مسلمان است.

*خبرگزاری بسیج: وقتی ما به عملکرد و چشم انداز موسسه اعتباری ملل نگاه می کنیم متوجه خواهیم شد که گرچه این موسسه در زمره ی سایر موسسات اعتباری کشوری است که ضمن ارتقا و گسترش، در حال تبدیل شدن به بانک هستند.البته متاسفانه این اتفاقات اخیر که از سوی برخی از موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز رخ داد، از نام بردن موسسات مالی و اعتباری برای مردم ذهنیت خوبی به جای نمانده است.در هر حال برخی از موسسات یا به صورت غیرمجاز و یا با مجوز توان سوددهی و پاسخگو بودن به سپرده‌گذاران شان را نداشته و با مشکل مواجه شده اند. به صورتی که ذهنیت بدی را از عملکرد خود در بین مردم  به جای گذاشتند.اکنون موسسه اعتباری ملل، چگونه قوت خود را نسبت به سایر موسسات اعتباری نمایش می دهد و خود را از بین این موسسات بدنام جدا می‌کند؟ روند تبدیل شدن تان به بانک در چه مرحله ای است؟

- جوادی: ذکر این نکته ضروری است آن دسته از موسسات اعتباری که در کشور با مجوز فعالیت می کنند. ضعفی ندارند و خطری آنها را تهدید نمی کند. بر همین اساس  اگر در این بین موسسه ای وجود دارد که علیرغم دریافت مجوز به مشکل برخورده است باید دانست که آنها از ابتدا  موسسه نبودند در واقع این موسسات را از ابتدا تشکیل دادند که بتوانند تعاونی های اعتبار را ساماندهی کنند. و آنها به مثابه یک پوسته بودند که داخل آن هیچ مغزی وجود نداشت . از این موسسات خواسته شده که چندین تعاونی اعتباری که به مشکل بر خورده اند را جمع آوری کنند و تحت پوشش خود بگیرند.یعنی از ابتدا موسسه ای  وجود نداشته است و سعی شده است با ایجاد یک پوسته مشکلات سایر تعاونی های اعتبار حل شود. باید در این مجال به این نکته اشاره کنم که تمام موسسات اعتباری که از سوی بانک مرکزی مجوز دارند موسسات بالنده ای هستند و در زمینه روابط پولی و مالی بسیار فعال عمل می کنند. بر همین اساس از جمله  موسسات موفقی که مجوز دارد موسسه کوثر است که در زمینه پولی و مالی و اقتصادی موفق ظاهر شده  و فعالیت می کند منشاء خیر و برکات در کشور است.

ضمن آنکه باید به این نکته توجه کرد که موسسه اعتباری ملل برای تبدیل شدن به بانک  مشکلی ندارد و سرمایه مورد نیاز برای تبدیل را تامین کرده است و این اقدام بسته به اراده بانک مرکزی دارد . همان طور که اطلاع دارید برای تبدیل شدن یک موسسه اعتباری به بانک، نیازمند سرمایه اولیه حداقل ۴ هزار میلیارد ریال است  اکنون موسسه مالی و اعتباری ملل بالغ بر ۶ هزار میلیارد ریال سرمایه‌ ثبتی دارد که با یک حساب ساده می توان دریافت که این موسسه برای تبدیل شدن به بانک مشکلی ندارد .البته با بررسی های انجام شده و اخذ مجوز از مجمع عمومی انشاء الله سرمایه  موسسه اعتباری ملل در دو سه سال آینده از ۶ هزار میلیارد ریال به ۸ هزار میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.

اما تنها مشکل ما برای عدم حرکت به سمت تبدیل شدن به بانک از این موضوع نشات می گیرد که در حال حاضر هجمه سنگینی به سوی   بانک های کشور وجود دارد. امروز وجه بانک ها در ذهن مردم تخریب شده لذا باید این جو آرام شود و مردم متوجه شوند که نظام بانکی متعلق به آنهاست. همه بانکها دارایی‌های این نظام و مملکت هستند و به هیچ شخصی تعلق ندارند و تنها در اختیار مردم ایران است و در این  بین میان بانک های دولتی و بانکهای خصوصی هم تفاوتی وجود ندارد.

باید به سمت شکسته شدن  این جو سنگین ضد بانکی در بین مردم پیش برویم تا بانک ها فرصت کنند ضمن بازسازی، عملکرد خود را اصلاح کنند و اعتماد از دست رفته شان را به دست آورند.نظام بانکی ای که هر روز گرفتار هجمه باشد نمی‌تواند در کشور به گونه ای عمل کند که چرخه اقتصادی را به حرکت درآورده و باعث رونق اقتصادی شود. بر کسی پوشیده نیست که اقتصاد  ایران بانک محور است و این موسسات پولی و مالی نقش محوری را در آن ایفا می کنند.

باید به دنبال حمایت و تقویت بانک ها بود

* خبرگزاری بسیج: یعنی بانک ها اشتباه نداشته اند؟

- جوادی: من عرض نکرده ام بانک ها اشتباه نداشته اند بانک ها هم قصور و اشتباهاتی داشته اند که کسی منکر آنها نیست. شاید در بخش هایی، این اشتباهات فاحش هم بوده و اتفاقات بدی را رقم زده باشد اما با تمام این مشکلات، نظام بانکی کشور متحمل بار سنگین نظام اقتصادی است.لذا باید به گونه‌ای حرکت کرد که این نظام بانکی بتواند نفس بکشد و برداشتن فشار از روی این بخش می‌تواند رونق اقتصادی را به همراه داشته باشد.

ما باید کاری کنیم که بانک‌ها به جای آن که وقت خود را صرف دفاع کردن از هجمه های  متعدد کنند، صرف بازسازی نظام پولی و مالی و ارتقای خود کنند.اگر بانکی از درون در حال تهی شدن است باید به آن فرصتی داده شود تا بتواند ضمن بازسازی زیرساخت های خود، اعتماد  از دست رفته را بازگرداند و بخشی از هجمه هایی که به سوی بانک ها شده است را برطرف نماید. ما بانک های بدی نداریم و باید با کمی پشتیبانی و حمایت آنها را به بانک‌های بالنده ای  تبدیل کنیم.  ما بانک های خوبی در کشور داریم اما وقتی هر گوشه آن را یک نفر می کشد و فشار مضاعف بر مسئولین آنها می گذارند؛ چاره چیست؟این عملکرد و فشارهای مضاعف باعث می شود که بانک، قدرت تحرک مثبت خود را از دست بدهد . به عنوان مثال من الان باید از افرادی که پرداخت تسهیلات خود سرباز می زنند وثائق ملکی آنها را تملک کنم. بر همین اساس وقتی فردی از بانک تسهیلات می گیرد و آن را بر نمی گرداند، بانک باید ملک او را تملیک کند  اما پروسه و روند تملیک بسیار طولانی و زمان بر است.ثانیا وقتی بانک برای تملیک می رود با قیمت هایی رو به رو می شود. که اگر بانک طلب خود را ببخشد سود بیشتری خواهد کرد تا آن ملک را تملک کند. خوب جای این سوال وجود دارد که بانک ها در این جو نابسامان، چطور می توانند کار کنند؟ این کار باعث می شود تا مطالبات بانک افزایش پیدا کند، پول در گردش بانک از رونق و گردش باز می ایستد و حرکت پولی بانک کند می شود و در نتیجه تولید حاصل از سرمایه، روند نزولی خواهد گرفت.و درصورت تملک هم امکان فروش و نقدشوندگی املاک در شرایط فعلی حاکم بر بازار ممکن نیست و سرمایه بانک ها با این روش فریز خواهد شد و از چرخش خواهد افتاد.

امروز نظام بانکی کشور دچار چنین مشکلاتی است و ما نباید این مشکلات را در پشت تریبون ها و از طریق رسانه ها فریاد بزنیم و به دنبال تضعیف بانک ها باشیم. چون بانک ها اموال مردم و جزیی از نظام جمهوری اسلامی ایران هستند.اگر بانکی مشکل دارد باید آن را هدایت کرد و اگر هدایت نمی شود مدیرعامل و مسئولان تصمیم گیرنده  آنها را عزل کنند. چون اگر بانک ها عملکرد مناسب داشته باشند نظام جمهوری اسلامی ایران از آن بهره مند خواهد شد.لذا اگر به دنبال حمایت و تقویت بانک ها باشیم قطعا موفق خواهیم شد . بنابراین اگر تا به امروز موسسه اعتباری ملل پیگیری جدی برای تبدیل شدن به بانک را از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نداشته است به علت فضا و جو منفی علیه بانک های کشور است.لذا به دلیل ذهنیت های منفی ای که برای مردم ایجاد شده است شاید مطلوب نباشد که موسسه اعتباری ملل در این شرایط و زمان، تبدیل به بانک شود. از طرفی نیز علی رغم اینکه ما یک موسسه مجاز هستیم اما تمام وظایف و عملیات های مالی را در حد یک بانک انجام می دهیم و به جز صدور دسته چک برای مشتریان تمام خدمات بانکی را ارائه می کنیم. چنانکه موسسه اعتباری ملل همچون یک بانک در شبکه شتاب، پایا و شبکه های در اختیار بانک مرکزی عضو است و تمام امور درحال انجام شدن بوده و در واقع موسسه اعتباری ملل همچون یک بانک کار می کند که تنها اسم بانک را ندارد.

*خبرگزاری بسیج: موضوع تعاونی اعتبار وحدت(آرمان) چه شد؟ این موضوع که قرار بود که این تعاونی ذیل موسسه اعتباری ملل قرار بگیرد به کجا کشیده شد؟ همچنین  فرآیند سرپرستی و کفالت موسسه وحدت در چه مرحله ای است و چه زیان ها و چه سودآوری برای موسسه ملل داشته است؟

ورود موسسه اعتباری ملل در سرمایه گذاری برون مرزی/ اجرای پایلوت طرح های کشاورزی در کشورهای غله خیز/نخواستیم که بانک شویم وگرنه دو برابر سرمایه داریم/وجهه بانک ها را در حد  دزدان مالی تنزل می دهند/ 15درصد سود به مشتریان موسسه وحدت اعطا کردیم/سران سه قوه تصمیم گیر بازگرداندن مبالغ مشتریان موسسه وحدت/شورای فقهی درون موسسه تاسیس کردیم

 - جوادی: یک نکته ای که باید در این مجال به آن اشاره کنم این است که موضوع تعاونی اعتبارمنحله وحدت ادغام نبود بلکه قرار بود تا تحت کفالت موسسه اعتباری ملل قرار بگیرد. منظور از کفالت یعنی مدیریت دارایی و بدهی های این موسسه.همان طور که مطلع هستید تعاونی وحدت حدود 4 هزار و 700 میلیارد تومان از سرمایه های مردم را جمع آوری کرده بود و حدود 500 میلیارد تومان تسهیلات داده بود. مابقی این سرمایه نیز در دسترس نبود و به دارایی های مختلف تبدیل شده .موسسه اعتباری ملل تا کنون حدود 27500 میلیارد تومان به سپرده گذاران تعاونی اعتبار وحدت حسب دستور و تصمیم سران محترم سه قوه و دستور بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پرداخت نموده است و با توجه به تخصیص خط اعتباری از سوی بانک مرکزی، بخش کمی از اموال تعاونی که شناسایی شده و توسط هیأت کارشناسی سه نفره مورد ارزیابی قرار گرفته با اخذ مجوز مقام محترم قضائی فعلا در سطح استان خراسان رضوی از طریق مزایده برای فروش آنها اقدام شده است.

ذکر این نکته را لازم می دانم که،درموسسه اعتباری ملل اجازه ندادیم تا املاک و دارایی های تعاونی وحدت را به نام موسسه منتقل کنند . برای این که خدای نکرده شبهه ای در اذهان ایجاد نشود. لذا این املاک را در معرض عموم به مزایده خواهیم گذاشت که همه چیز شفاف باشد تا حرف و حدیثی باقی نماند.به هرحال چه موسسه اعتباری ملل و چه بانک مرکزی به تعاونی  وحدت پولی پرداخت کند این  پول بیت المال است و باید سریعاً به جای خود برگردد.با عنایت و لطف الهی 97 درصد از سپرده گذاران تعیین تکلیف شدند و موضوع به صورت جدی حل شده است. البته همان طور که اطلاع دارید در سایر موسسات اعتباری منحل شده بعضاً به سپرده گذاران سودی پرداخت نکردند اما ما علاوه بر اصل پول، 15 درصد از سود سپرده گذاران را به آنها اعطا کردیم.گفتنی است اوضاع 97 درصد سپرده گذاران تعاونی اعتبار منحله وحدت تعیین تکلیف شده و تنها 3 درصد از آنها با در اختیار داشتن حدود 50 درصد منابع باقی ماندند.این را هم هر روزی که مسئولین و سران محترم سه قوه کشور صلاح بدانند و به ما ابلاغ کنند در اولین فرصت تعیین تکلیف خواهیم کرد.

* خبرگزاری بسیج: به صورت آماری حال و روز سپرده های مشتریان وحدت در چه مقطعی قرار دارد؟

-جوادی: در این مجال اگر بخواهم  آماری از وضعیت سپرده گذاران موسسه تعاونی وحدت ارائه دهم اوضاع این طور است که از مجموع  حدود 378 هزار نفر از سپرده گذاران حدود 9700 نفر باقی مانده اند که هنوز وضعیت سپرده آنها و سود پول شان مشخص نیست. مابقی افراد به طور کامل اصل پول خود را بعلاوه 15 درصد از سود علی الحساب دریافت کرده اند. به صورتی که تمام کسانی که مبلغ سپرده شان تا سقف سه میلیون تومان بود اصل و سود پولشان را دریافت کردند. سایر سپرده گذاران که مبلغ سپرده شان بیش از مبلغ سه میلیون تومان و تا سقف 100 میلیون تومان  بود اصل بعلاوه ۱۵ درصد از سود شان را به آنها برگرداندیم. در خصوص سپرده گذارانی که مبلغ سپرده شان بیش از ۱۰۰ میلیون تومان است و  بعضاً این مبلغ به چندین میلیارد تومان هم می‌رسد ما در این زمان و با اقتضائات منابع مالی موجود به تمامی این افراد صد میلیون تومان از مبلغ سپرده شان را برگرداندیم و برای پرداخت مانده پولشان  منتظر ابلاغ دستور مسئولین ذی ربط هستیم.

اجرا بانکداری غیر ربوی سخت نیست

*خبرگزاری بسیج:یکی از معضلات و چالش‌های پیش روی نظام بانکی ایران بانکداری بر اساس روش ها و متدهای غربی و دوری از شرع مقدس اسلام است که از این رو به آن بانکداری ربوی اطلاق می شود.موسسه اعتباری ملل  با سابقه درخشان خود چه اقدامات و راهکارهایی برای جدایش سیستم بانکداری و موسسات مالی و اعتباری که زیر سیستم بانکداری کشور تعریف می‌شود؛ از بانکداری ربوی دارد؟

- جوادی: این سوال بسیار خوبی است . امروز بانکداری غیر ربوی موضوعی است که همه حساسند بویژه مراجع عظلام تقلید و می خواهند که هر چه سریع‌تر اوضاع  روشن و شفاف شود.و ما قبل از آنکه بانکداری ربوی را مورد حساسیت مراجع عظام تقلید بدانیم باید به عنوان یک اصل قرانی و روایی که به عنوان محاربه با خدا و رسولش اعلام شده است در مقابل آن ایستادگی کنیم و بعنوان یک مسلمان باید تمام تلاش و همت خود را  برای نابودی این پدیده شوم در نظام بانکداری به کار گیریم به گونه ای که شائبه ای از وجود بانکداری ربوی در نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور مقدس اسلامی و با چنین  پشتوانه اعتقادی و ایمانی مردم وجود نداشته باشد. موسسه اعتباری ملل برای مقابله با پدیده شوم ربا از یک کمیسیون قوی و متخصص فقهی برخوردار است .لذا تمام موضوعات ازجمله نحوه پرداخت ها، قراردادها و نوع روابط مالی و پولی از فیلتر شورای فقهی گذشته و با نظرات تخصصی آنان نسبت به شرعی بودن و یا خدای نکرده شرعی نبودن اقدامات بعدی بعمل می آید. جالب است که در این مجال اشاره کنم سه تن از افراد کمیته فقهی موسسه اعتباری ملل از اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری هستند که نسبت به احکام و دستورات تخصصی شرعی اشراف کامل داشته و دارند.

موسسه اعتباری ملل بر اساس احساس نیاز و وظیفه شرعی و اسلامی خود برای آنکه در خصوص نظام بانکداری غیر ربوی کار اساسی و بنیادینی انجام دهد  طی فراخوانی، تعدای از طلاب حوزه های علمیه را برای همکاری دعوت کرد.این تعداد پس از گذراندن مراحل سخت گزینشی و آزمونهای طراحی شده به ۷۰ تا ۸۰ نفر رسیدند. و از این تعداد نیز پس از گذراندن دوره های سخت و فشرده فقهی و نیز پشت سر گذاشتن آزمون های تخصصی به 30 نفر تقلیل پیدا کردند ؛ و از بین آنان تعدادی جذب موسسه شده و در مراکز حوزه ها و شعب مختلف موسسه اعتباری ملل در سراسر کشور حضور دارند و گاهی بر اساس شرایط زمان و اقتضائات موجود، هر چند وقت یکبار در استان‌های مختلف جابجا می‌شوند . روش فعالیت نیز بدین صورت است که این افراد در شعب این موسسه از نزدیک و به طور دقیق بر نحوه شرعی بودن معاملات مالی و پولی بانک نظارت دقیق و جدی دارند. چنانکه  اگر در معامله ای خدای نکرده از لحاظ شرعی و موازین اسلامی مشکلی وجود داشته باشد، آنها اختیار دارند تا به طور کامل جلوی آن معامله را بگیرند. کارشناسان بانکداری اسلامی نظارت می‌کنند که تمام معاملات بانک به صورت حقیقی و واقعی انجام شود. برهمین اساس این افراد به طور تصادفی به شعب مختلف سر زده و بر نحوه و عملکرد آنها نظارت دقیق دارند.اما همانطور که می دانید موسسه اعتباری ملل عضو کوچکی از نظام بزرگ  بانکی و پولی جمهوری اسلامی ایران است و تا این کل بزرگ اصلاح نشود، با درست شدن جزئی از آن نمی‌توان انتظار داشت که هدف مورد نظر محقق شده است.

البته هیچکس در هیچ جایی و حتی خود ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که در کارمان هیچ اشکالی وجود ندارد،بر همین اساس شاید برخی از همکاران شبکه بانکی هستند که نسبت به عملکرد دقیق بر اساس موازین اسلامی اهمال داشته باشند . در برخی بانک ها هم افرادی هستند که اعلام می‌کنند چه فرقی وجود دارد؟ همه اینها سود هستند چرا ما باید در خصوص معاملات و سود هایی که داده می شود موشکافانه عمل کنیم؟من در پاسخ به این افراد می گویم این صحبت مثل آن است که بگوییم چه فرقی می کند انسان با همسر خود بر اساس شرع مقدس اسلام و خواندن  خطبه  محرم شده باشد و یا اینکه بدون خواندن خطبه یا هم پیمان ازدواج را بگذراند اما به طور یقین این نظرات و دستورات اسلامی حکمتی دارند که نباید نسبت به آنها اهمال و سستی شود.لذا وقتی پیمان مقدس ازدواج بسته می شود تا آنجا دین مبین پیش رفته است که می فرماید نگاه کردن همسر بصورت همسر ثواب بسیار زیاد و فراوانی دارد . از نظر من که سالها به عنوان مسئول و مدیر امور اجرایی موسسه اعتباری ملل فعالیت کردم اجرا و عملیاتی کردن بانکداری غیر ربوی کار سختی نیست و نیاز به همت همه همکارانمان در شبکه بانکی دارد.

این سیستمی است که ۱۵۰۰ سال است اجرا می شود . زمانی که پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) در این جهان حضور پیدا کرده و به عنوان نبی مکرم ابلاغ رسالت فرمودند سیستم معاملات مالی غیر ربوی ابلاغ و اجرا شده و تا امروز ادامه پیدا کرده است.لذا اگر اجرای معاملات غیر ربوی کار سخت و دشواری بود اولاً اسلام مخالفت می کرد و ثانیاً تاکنون افراد از انجام آن سرباز می‌زدند. پس قطعا کار سختی نیست. ضمن آنکه به نظر من قانون بانکداری غیر ربوی قانون مترقی و بر اساس موازین و دستورات دقیق دین مبین اسلام است. بر همین اساس بود که هفته گذشته که با جمعی از اساتید و مدرسین خبره و برجسته طلاب حوزه علمیه قم جلسه داشتیم عنوان شد که این قانون بانکداری موجود از لحاظ شرعی و اسلامی هیچگونه ایرادی ندارد اما به شرط آنکه بانک‌ها دقیق بر اساس آن عمل کرده و معاملات خود را پیش ببرند. 

لذا اگر قانون بانکداری اسلامی اجرا شود معاملات ما به صورت شرعی  و اسلامی اجرا می شود و در آن شائبه هیچگونه معاملات ربوی وجود ندارد.اما مشکل از جایی آغاز می شود که این قوانین در مرحله اجرا و زمانی که بانک ها می خواهند به آن عمل کنند آنطور که باید و شاید عملی نمی شود. جالب است بدانید که تمام این مشکلات از جانب نظام بانکی ما نیست  یعنی فقط این نظام بانکی نیست که در مرحله اجرا، قوانین را درست اجرا نمی کند بلکه گاهی خود مراجعه‌کنندگان به نظام بانکی هم مزید بر علت می شوند.

 

* خبرگزاری بسیج: لطفاً در این زمینه توضیح بیشتری ارائه بفرمایید.

-جوادی: در این زمینه مثالی می زنم ؛  شما می دانید گاهی در احکام و قوانین شرع مقدس اسلام در بعضی از گناهان کسی که گناه انجام داده و کسی که بر روی آن گناه صورت گرفته مجازات یکسانی دارند.  از جمله این گناهان ربا است یعنی کسی که ربا می دهد و کسی که ربا می‌گیرد مجازات یکسانی دارند چون هر دو در این گناه و  پدیده شوم دست دارند. لذا ربا گیرنده با ربا دهنده جرم یکسانی دارند.

 اگر خاطرتان باشد در چند سال قبل در رسانه ملی مناظره ای بین مدیر عامل یکی از بانک ها با دو نفر از تجار خبره و یک نفره از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.در آن مناظره آن دو نفر تاجر صراحتا اعلام می کردند که معاملات و تجارت هایی که از طریق بانک ها انجام می شود ربا است.من بعدها یکی از آن تاجران را دیدم و به ایشان عرض کردم مگر نمی دانید جرم ربا گیرنده و ربا دهنده یکسان است و اگر شما اذعان دارید که معاملات تجاری از طریق بانکی صراحتا ربوی است خود شما نیز به اندازه بانک مقصر بوده وهستید.

 وقتی مشتریانی به همکاران ما در بانک ها مراجعه می کنند و از آنها می خواهند که فرم سوری را دریافت کنند و به کارمند بانک پیشنهاداتی داده می شود و آن را تطمیع می‌کنند، این خود زمینه ساز معاملات ربوی می‌شود . ما باید به فکر چاره ای برای جلوگیری از این اتفاق باشیم. بر همین اساس است اگر موسسه اعتباری ملل به عنوان جزء کوچکی از نظام بانکی کشور خود را اصلاح کند، کل نظام بانکی اصلاح نمی‌شود و باید ابتدا این جزء بزرگ  اصلاح شده تا اجزای کوچک‌تر نیز به درستی به وظایف خود عمل کنند.

 واقعیت این است که سیستم بانکی ما یک سیستم متورمی است.از طرفی اگر موسسه اعتباری ملل در جایی موفق ظاهر شده به خاطر آن است که ساختار آن کوچک است . وقتی یک موسسه مالی، کوچک اداره می‌شود بر اساس چابکی و سرعت بالای اقدام و عملش تا حدودی موفق می شود . اگر هم این موسسه در خصوص حل و فصل کردن مشکلات تعاونی اعتباری منحله وحدت تاحدودی موفق ظاهر شد به دلیل کوچک بودن موسسه اعتباری ملل است. اگر شما یک انسان متشرعی باشید و کسی بخواهد به شما  پیشنهاد ربا دهد شما در مقابل آن ایستادگی خواهید کرد. و دیگر این پدیده شوم و غیرشرعی اتفاق نخواهد افتاد . این اتفاق می تواند بالعکس رخ دهد.یعنی وقتی بانک از مشتری می‌خواهد تا فرم سوری بیاورد مشتری بر اساس اعتقادات خود جلوی این موضوع را بگیرد و بگوید که برای من رعایت موازین شرعی و سالم بودن معاملات مهم است که دیگر شائبه ربوی بودن معاملات از بین خواهد رفت. یعنی این دو لازم و ملزوم هم هستند و علاوه بر اصلاح نظام بانکی باید مشتریان  نسبت به پدیده شوم ربا آگاه شده و خود آنها نیز در مقابل آن ایستادگی کنند. به عقیده من وظیفه فرهنگ سازی و تقویت بنیه اعتقادی مردم و مشتریان برعهده حوزه های علمیه است که البته من نیز جزء کوچکی از آنها هستم.

 

ما باید بدانیم که از طریق منابر و سخنرانی ها به جای آنکه از بانک ها انتقاد و آنها را محکوم کنیم و مردم عزیز کشورمان را آگاه کنیم. اگر مردم عزیزمان آگاه شوند درمقابل پیشنهاد عقود صوری حتما ایستادگی خواهند کرد. بر همین اساس در ایام محرم و صفر که مردم در پای منبرها حضور پرشور دارند باید این موضوع را به خوبی فرهنگ سازی کنیم تا مردم نسبت به پدیده شوم معاملات ربوی آگاه شوند و خودشان نسبت به آن مقاومت داشته باشند. ( شاید بسیاری از جوانان امروزی سال های قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را در ذهن نداشته باشند اما من خدمت آنها می‌گویم که آن زمان  مراجع به قدری دقیق دربعضی از امور فرهنگ سازی کرده بودند از جمله نگاه به تلوزیون وگوش دادن به رادیو که اگر من به عنوان عضو کوچکی از خانواده می خواستم دست به رادیو بزنم و آن را روشن کنم پدرم به من می گفت دست نزن نجس است ! من اکنون می فهمم نجس بودن رادیو یعنی چه. این نه به معنای آن بود که رادیو نجس است بلکه آهنگ و موسیقی ای که از آن پخش می شد حرام بود و مراجع چنان این موضوع را در بین مردم جا  انداخته بودند که به خوبی اجرا می شد. این یعنی کلام و نفوذ مراجع به قدری در افراد اثر کرده بود که اگر پدری می فهمید دستان فرزندش به رادیو خورده از  او می‌خواست به خاطر این اتفاق  دستش را آب بکشد. به هر حال در خصوص جلوگیری از نظام بانکداری ربوی نباید تقصیر را گردن دیگران انداخت و همه باید به اندازه توان برای رفع آن تلاش و کوشش کنند.

برای خروج از بنگاه داری باید بانک ها کارمزد دریافت کنند

*خبرگزاری بسیج: شما در سخنان پیشین خود به موضوع مهم و اساسی بنگاه‌داری بانک‌ها اشاره کردید اکنون یک نقد اساسی و جدی نسبت به عملکرد بانک ها و به حاشیه رفتن اهداف بانکداری از سوی آنها وارد است. شما برای رهایی از بنگاه داری چه برنامه ها و اهدافی را پیش بینی کرده اید؟

 -جوادی:در پاسخ به این سوال باید گفت که بنگاهداری به این شکلی که در کشور ما وجود دارد معنا پیدا نمی کند. یعنی در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا بانک‌ها صاحب شرکت ها و بنگاه های بزرگ هستند.گاهی اوقات یک موضوع را به قدری بزرگ و بغرنج جلوه می دهند و آنطور که فکر می کنید نیست؛طبق قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بانک ها می توانند 20 درصد از سرمایه پایه خود را سرمایه گذاری کنند و این به یک معنا همان بنگاه‌داری است. البته این قانون در گذشته اجازه می‌داد تا بانک ها 40 درصد از سرمایه خود را سرمایه گذاری کنند اما اکنون این میزان به 20 درصد تقلیل یافته است.پس می توان نتیجه گرفت که قانون به بانک‌ها اجازه داده است تا 20 درصد از سرمایه خود را به کار گرفته و به نوعی بنگاه داری کنند از نظر من  این میزان سرمایه‌گذاری و یا به نوعی بنگاه‌ داری از سوی قانون برای بانک‌ها در کشورمان کار اشتباهی نیست.

*خبرگزاری بسیج: چرا؟

- جوادی: چون در ایران نظام بانکی اجازه ندارد از نظام کارمزدی بصورت صحیح استفاده کند.لذا بانک ها منابع درآمدی دیگری ندارند و هر چه عایدشان می‌شود سودهای علی الحساب آنها را می بلعد. اکنون سودهای علی الحساب بانکها به صورت هماهنگ به ۱۵ درصد تقلیل یافته است.بانک ها موظفند تا به 100 درصد سرمایه و پول مردم ۱۵ درصد سود دهند. به عنوان مثال اگر شخصی صد میلیون تومان در بانک سرمایه گذاری کرده باشد بانک موظف است سالانه به آن ۱۵ میلیون تومان سود علی الحساب پرداخت کند و این ۱۵ میلیون تومان را در طی ۱۲ ماه بصورت ماهانه باید پرداخت کند. اما جالب است بدانید که بانک بر سر ۱۰۰ میلیون تومان پول سرمایه گذاری شده چه می آورد؟ بر همین اساس از این مقدار حدود ۱۳ و نیم میلیون تومان به عنوان سپرده قانونی به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پرداخت می‌ گردد. از طرفی باید حدود 16درصد تا17درصد این پول را بعنوان ذخیره احتیاطی درخود بانک نگهداری کند بخشی در خزانه وبخشی در خودپردازها وبخشی در تحویلداری بانک قرار دارد.حال با یک حساب ساده می‌توان دریافت که بانک برای یک سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون تومانی هزینه‌های جاری و سودی که باید پرداخت کند، حدود ۵ درصد ضرر می‌کند و بانک‌ها برای جبران این ضرر باید چاره ای بیاندیشند.

 وقتی که بانک ها موظف به پرداخت سود علی الحساب به مشتریان هستند و از طرفی طبق قانون باید بخشی از پول سپرده شده را به بانک مرکزی پرداخت کنند از چه راهی باید منابع درآمدی خود را تامین کنند؟ تنها راهی که بانک‌ها را سرپا نگه داشته است همین بنگاه‌داری است.به عنوان مثال وقتی من بانک، کارت خوان در اختیار یک مغازه دار می‌گذارم و هزینه کارت خوان، خودپرداز و سایر هزینه های جانبی آن را می پردازم برای خود من هیچ سودی نخواهد داشت بانک خدمات خودرا تا روی کانتر فروشگاه برده وباید هزینه تراکنش را خودش پرداخت کند

وقتی شخصی به مغازه مراجعه می‌کند و یک کبریت هزار تومانی می‌خرد  بانک مرکزی هزار تومان از حساب آن شخص برداشته و به حساب دارنده سوپرمارکت واریز می کند و بین 50 تا ۲۵۰ تومان از حساب بانک صادرکننده کارت برداشت و به حساب شرکت دارنده پی اس پی شاپرک واریز می کند.این معامله برای بانک ، دو سر ضرر است یعنی آنکه شخصی که خرید کرده باقی مانده پولش در کمال امنیت در حسابش باقی می‌ماند و صاحب سوپرمارکت هم پول کالای فروخته شده را دریافت می کند اما علی رغم سودی که به دست آورده بانک باید  هزینه کند. یعنی بانک نه تنها کارمزدی نمی گیرد بلکه باید کارمزدی نیز پرداخت کند.در واقع این کارت خوان برای بانک سودی که ندارد زیان فراوانی هم دارد و اگر بانک این خدمات را به مشتریان ندهد کسی در آن بانک حساب باز نمی‌کند.

 اگر مشتریان در بانک حسابی باز نکنند طبعادرآمدزایی بانک با مشکل مواجه شده وتامین هزینه های بانک به سختی انجام خواهد شد.

چهارمین دیتا سنتر موسسه ملل راه اندازی شده است

* خبرگزاری بسیج: موضوع راه اندازی خودپردازها هم اینگونه است...

جوادی: بله؛ همانطور که می دانید راه اندازی خودپرداز برای یک موسسه اعتباری و یا بانک هزینه های کمرشکن فوق العاده ای را به همراه دارد. با توجه به حجم بالای اطلاعات حساب‌های سپرده گذاران و مبادلات الکترونیکی نیاز به راه اندازی مرکز اطلاعات بانکی است که هزینه نگهداری و راه اندازی آن سرسام‌آور است. جالب است بدانید که که برای ارائه خدمات الکترونیکی بانکها باید دو تا سه مرکز دیتا سنتر راه اندازی کنند واین دیتا سنترها هزینه بسیار بالایی دارند واین مراکز به این خاطر تجهیزات می شوند که اگر دو مرکز دیتا از کار افتاد مرکز سومی اطلاعات حساب مردم را داشته باشد

 هزینه راه اندازی هرخودپراز نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه نیاز دارد این در حالی است که بانک وقتی دستگاه‌های خودپرداز را راه اندازی می کند مردم بدون پرداخت هیچ گونه کارمزدی قبوض آب ، برق ، تلفن ، انتقال وجه به حساب ها و کارت های مختلف و بسیاری از خدمات بانکی را به راحتی در آنها انجام می دهند.

جالب است بدانید وقتی یک کارت عابر بانک وارد دستگاه می شود و خارج می گردد بانک موظف است دو درصد از درآمدی که بابت کارت سایر بانک ها به بانک دارنده خودپرداز تعلق میگیرد را به ناجا پرداخت کند.این هزینه ها، هزینه ی مالیات سالانه و نیز عوارضی که هر ماه از بانک ها دریافت می شود همه گواه آن است که بانک ، هزینه های زیادی دارد. حال جای سوال اینجا است که وقتی ما برای بانک ها هزینه های فراوانی درست میکنیم و درآمد و منابع درآمدی بانک ها را محدود می کنیم آیا می توان انتظاری جز بنگاه‌داری از بانک‌ها داشت؟  قطعاً بانک ها برای جلوگیری از بروز مشکل وتامین هزینه و هزینه های بیش از حد مجبور هستند که در حوزه‌هایی غیر از حوزه های ماموریتی شان سرمایه گذاری کرده تا بتوانند از زیر بار فشارهای مالی و هزینه های اجباری خارج شوند.ضمن اینکه متاسفانه امروزه اغلب کسانی که تسهیلات کلان دریافت می کنند علیرغم اینکه وثائق مطمئن از آنها دریافت می شود ولی در سررسید امکان باز پرداخت اصل و سود تسهیلات را ندارند واین موضوع نیز یکی از دلایلی است که بانکها را متمایل به بخش بنگاه داری می کند،همچنین بعضا ورود بانکها به حوزه های مختلف اختیاری نیست وبالاجبار وارد این بخش می شوند مانند تملک شرکتها وکارخانجاتی که بعلت عدم پرداخت تسهیلات دراختیار بانک قرار می گیرند وبانک مجبور است برای جلوگیری از ضرر وزیان ورسیدن به سرمایه خود آن بخش را فعال کند ودراین حوزه موضوع اشتغال نیروهای کارخانجات نیز هست که با احساس مسئولیتی که بانکها دارند کارخانه یا شرکتی را فعال نگه می دارند تا کارکنان آن بیکار نشوند،وبعضا نیز بانک هایی که از دولت طلبکار هستند به جای تسویه نقدی به آنها کارخانجات وشرکت هایی را واگذار می کند که عملا آنها را وادار به شرکت داری میکنند.

جالب است بدانید وقتی در حساب های بانکی خارج از کشور پولی را سپرده گذاری می‌کنید اگر مدت طولانی این پول در بانک باقی بماند و هیچگونه فرآوری مالی بر روی آن صورت نگیرد بانک، بخشی از این سپرده را به عنوان کارمزد و هزینه نگهداری پول برداشت می کند. اما در ایران وقتی شخصی در بانک حسابی باز می‌کند و در آن مبلغ کمی پول نگه می دارد بانک حتی حق بستن حساب را ندارد و باید هر سال در ترازهای مالی خود این مبلغ اندک را هم در نظر بگیرد و ضمن نگهداری حسابها گزارش های مالی را  به اطلاع مراجع بالاترنیز برساند.

در حالیکه در واقع بانک ها و تمام این سرمایه ها متعلق به کشور و مردم است. صاحبان اصلی این سرمایه ها و بانک ها مردم هستند و ما باید برای اصلاح قانون و خارج کردن بانک ها از فشارهای مالی بیشتر کار کنیم.مگربانک ملی ایران یا بانک صادرات و بانک تجارت متعلق به چه کسی است؟ قطعا تمام این سرمایه ها و بانک ها متعلق به خود مردم هستند. تمام سرمایه ها و بانک ها متعلق به ایران اسلامی است، کشوری که در رأس آن رهبری فقیه و جامع الشرایط قرار دارد.لذا قانون و مسئولین باید از این مجموعه های ارزشمند صیانت و حفاظت کنند.ما اگر بخواهیم در کشور یک مجموعه بانکی بالنده و چابک داشته باشیم؛ بانک ها باید هزینه خدمات خود به مشتریان را دریافت کنند. اگر بانکی هزینه خدمات خود را از خودپرداز ها و یا دستگاه های کارتخوان دریافت کنند، بخش اعظمی از هزینه‌های جاری و حقوق کارمندان خود را تامین کرده است. تنها چیزی که باقی می ماند هزینه های پولی بانک است که آن هم از طریق راهکارهای دیگر تامین می شود و لذا دیگر بانک نیازی ندارد که در حوزه های  غیرمرتبط با اهدافش ورود کرده و یا درگیر بنگاه‌داری شود.

اما الان هزینه پول، هزینه های بیمه وتامین امنیت ، هزینه کارت خوان ها و... برگردن بانک‌ها افتاده و از بانک ها انتظار داریم که با این شرایط چابک و بالنده باشند.

 *خبرگزاری بسیج: همان طور که می دانید نظام اسلامی در خصوص بهبود اوضاع معیشتی مردم و چرخه اقتصادی کشور راهکارهای مختلفی تعریف کرده که یکی از این راه ها اقتصاد مقاومتی است . موسسه اعتباری ملل طی سالیان مختلف فعالیت خود در راستای تحقق و عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی چه گام‌هایی را برداشته است؟ چه میزان از وقت و انرژی مدیرعامل محترم این موسسه صرف این موضوع مهم می‌شود؟

- جوادی: همانطور که می دانید اقتصاد مقاومتی و پیاده سازی سیاست های آن ، حکم ولی فقیه بوده  و لازم الاجراست؛ یعنی ما جدای از وظیفه ی بانکداری خود به عنوان یک مسلمان، اجرایی شدن حکم ولی فقیه را واجب می‌دانیم و باید برای تحقق آن تلاش کنیم. الحمدالله و المنه موسسه اعتباری ملل در راستای تحقق و پیاده‌سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گام های خوب و بلندی برداشته است به طوری که یکی از طرح‌های ما در یکی از دورترین نقاط کشور ودر شهر کهنوج اجرایی می‌شود.  شهر کهنوج از جمله شهرهای عزیز کشورمان است که مردمانی مومن پرتلاش و با ایمان دارد و از لحاظ جغرافیایی این شهر دارای زمین‌های کشاورزی حاصلخیز بسیاری است.

موسسه اعتباری ملل براساس طرحی که چندی است تصویب شده است، معین اقتصادی شهر کهنوج است. استاندارفعال وپرتلاش کرمان این استان را به بخش‌های مختلفی تقسیم کرده و هر شهرستان و بخش را به یک شرکت و یا بانک به عنوان معین اقتصادی آن بخش سپرده است.موسسه  اعتباری ملل هم در شهر کهنوج اقدام به راه اندازی واحدهای تولیدی، کارخانه های داخلی و رونق بخشی کشاورزی و  راه اندازی معادن و اعطا کمک های مالی و اعتباری، فکری و خدماتی  کرده است.

به صورتی که امروز در شهر کهنوج حدود ۸۰۰۰  دار قالی دستباف وجود دارد که می‌تواند ضمن رونق صنعت بومی کشور درآمدزا نیز باشد. به تعبیر ما؛ این همان اقتصاد مقاومتی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر روی آن تاکید داشته و آن را تنها شاهراه خروج از بن‌بست اقتصادی کشور می‌دانند.اگر ما بتوانیم دست مردم دارقالی بدهیم ، با رونق این صنعت بومی کاری کنیم که تبدیل به محصولات صادراتی شود، چرخه اقتصادی کشور می چرخد و این  یعنی اقتصاد مقاومتی محقق شده است.

اگر ما بتوانیم به جای آن که جوانان ما در شهرستان‌ها اوقات خود را با بیکاری بگذرانند، در کارخانه های تولیدی مشغول شده و چرخه اقتصادی کشور را رونق دهند به واقع سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اجرا شده است. البته ما در طی چند ماه حضورمان در شهرستان کهنوج،  اقدامات خوبی انجام داده ایم . هم اکنون شرکت فرش ما در این شهرستان مستقر شده است تا بتوانیم به این فعالیت کاری کنیم که بافت قالی را از داخل منازل افراد آغاز کنیم.  ما از مردم می‌خواهیم به جای آنکه وقت خود را در فضای مجازی بیهوده بگذرانند،  دار قالی تهیه کرده و به قالیبافی مشغول شوند . موسسه نیز هزینه تجهیزات، مواد اولیه و غیره را می دهد و قالی را در پایان خریداری کرده و به سایر کشورهای جهان صادر می کند.

همچنین موسسه اعتباری ملل در زمینه اشتغالزایی جوانان کارهای بسیار مفیدی انجام داده اما به این حد اکتفا نکرده و به این راضی نمی شویم.در واقع ما خود را بدهکار رهبری و نظام اسلامی می دانیم و با توجه به دستورات و منویاتی که ایشان در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی داشتند احساس می کنیم که نسبت به آن فاصله بسیاری داریم. در همین راستا موسسه اعتباری ملل برای تقویت تولید داخلی و بومی سازی اقتصاد، گام های کوچکی برداشته است که می توان به سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی، تولید روغن نباتی،صنایع تبدیلی و ساخت انواع و اقسام کنسرو جات اشاره کرد. ما با استفاده از ظرفیت ها و استعدادهای مردمی سعی کرده ایم کارگروه های کوچک شغلی ایجاد کرده و با تزریق پول و سرمایه ضمن تولید کالای داخلی به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کنیم.

*خبرگزاری بسیج : آیا از  اشتغالزایی جوانان و کارهایی که در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی داشته اید آماری هم اکنون در اختیار دارید؟

- جوادی:‌شاید نتوان در این وقت محدود آمار دقیقی در حال حاضر ارائه داد اما  فی الحال باید گفت که موسسه اعتباری ملل در کشور حدود  ۳۲۰ شعبه فعال دارد. اگر هر  شعبه هفته ای هم حداقل  یک شغل ایجاد کرده باشد ، قطعاً آمار اشتغال زایی که تنها توسط این موسسه صورت گرفته رقم بسیار بالایی خواهد بود. امیدوارم اقداماتی که موسسه اعتباری ملل در راستای اشتغالزایی و رونق تولید داخل برداشته الگویی برای سایر موسسات پولی و مالی کشور شود البته شایسته است که در این مجال اشاره کنم  که در کنار شهرستان کهنوج ،بنیاد مستضعفان طرح های این چنینی را کلید زده و اتفاقات خوبی رخ داده که قابل تقدیر است.

همچنین ما با مطالعه نقاط ضعف و قوت طرح ها و اقداماتی که بنیاد مستضعفان در این منطقه انجام داده به یک جمع‌بندی رسیدیم  تا طرح خود را طوری پیاده سازی کنیم که نقاط قوت طرح های قبل افزایش یافته و سود دهی و کارآمدی بیشتری داشته باشد. چنانکه امیدوارم با مجموعه اقداماتی که موسسه اعتباری ملل در منطقه کهنوج انجام می دهد در مقابل مردم و رهبری معظم انقلاب سر بلند باشید.

 ورود موسسه اعتباری ملل در سرمایه گذاری برون مرزی/ اجرای پایلوت طرح های کشاورزی در کشورهای غله خیز/نخواستیم که بانک شویم وگرنه دو برابر سرمایه داریم/وجهه بانک ها را در حد  دزدان مالی تنزل می دهند/ 15درصد سود به مشتریان موسسه وحدت اعطا کردیم/سران سه قوه تصمیم گیر بازگرداندن مبالغ مشتریان موسسه وحدت/شورای فقهی درون موسسه تاسیس کردیم

*خبرگزاری بسیج: یکی از اقدامات قابل تقدیر موسسه اعتباری ملل مشارکت در طرح های مردمی و تولیدی به منظور تقویت اقتصاد مقاومتی است آیا این موسسه در اجرایی کردن این طرح ها سودهی  را اولویت خود قرار داده و یا سعی دارد که تا مردم بیشتر از این طرح ها منتفع شوند؟

- جوادی: البته به واقع هدف ما از اجرایی کردن این طرح ها کمک به مردم است و اگر قرار باشد مردم متضرر شوند، فلسفه ی اجرای این طرح ها زیر سوال می رود. بانک باید کارها را طوری مهندسی کند که مردم ضرر نکنند و البته موسسه نیز به سود خود برسد. لذا اگر بانک پول را به مردم بدهد و از خودشان بخواهد که کاری کنند کار درستی نیست چون ممکن است فردا روزی آن شخص نتواند این تسهیلات و پول را کنترل کرده و به سوددهی برساند لذا متضرر شده و اصل پول را نیز به باد دهد از طرفی نیز موسسه اعتباری و یا هر بانکی نمی تواند از اصل پول خود بگذرد چراکه با این کار هم آن شخص وام گیرنده نابود شده و هم بانک متضرر می شود.

لذا موسسه با کنترل و نظارت دقیق و مهندسی خاص، شغل، ظرفیت و منابع مالی را مهیا می کند تا افراد ضمن اشتغال و بهره مندی از درآمد مناسب، بانک را نیز به سود خود سهیم کنند.شاید مناسب باشد که  در این مجال به این حدیث و روایت از پیامبرصلی الله اشاره کنم  سائلی نزد ایشان آمد و درخواست پول کرد. پیامبر اکرم(ص) به چهره سائل نگاه کرد که فردی جوان است  ایشان گفتند: این سنگها را از این مکان به مکان دیگر جابجا کن. شخص سنگ ها را جابجا کرد و پیامبر دوباره از او خواستند سنگ‌ها را به جای اول برگرداند تا پولی به او اعطا کنند.سائل از پیامبر سوال کرد که این کار برای چیست ؟ پیامبر فرمودند که من نخواستم به تو پول دهم که به ازای آن هیچ زحمتی  نکشیده باشی لذا خواستم در ازای پولی که به تو می دهم کار کرده باشی.

هدف و اولویت ابتدایی موسسه کمک به مردم است.چون تا زمانی که مردم سود نکنند ما نمی‌توانیم سودی ببریم و اگر مردم سود نکنند اصل پول نیز به باد خواهد رفت.

* در بخش کشاورزی چه اقداماتی را در چه سطحی در خارج انجام داده و چه فوایدی داشته است؟

- جوادی: موسسه اعتباری ملل در بخش کشاورزی نیز همین سیاست را دنبال می‌کند و بر همین اساس برنامه داریم تا زمین های کشاورزی و زراعی کوچک را تجمیع کرده وتبدیل به زمین بزرگ وقابل سرمایه گذاری کنیم

تا شاهد افزایش بهره وری و سودآوری بیشتری باشیم.این کار باعث می شود که نوع کاشت محصولات نیز بر اساس نیاز کشور هدایت شود یعنی در سالی که محصولی مانند پیاز کم است همه کشاورزان پیاز نکارند تا بخشی از محصول خود را دور بریزند.

*خبرگزاری بسیج : همانطور که می دانید با پیشرفت های تکنولوژی در عرصه های مختلف بخصوص در نظام بانکداری، دنیا به سوی نظام بانکداری نوین در حال حرکت است، موسسه اعتباری ملل از چه ابزارهایی برای تحقق این مهم بهره برده است؟ برای تبدیل شدن به بانکداری نوین چه میزان اعتبار در نظر گرفته شده است؟

- جوادی: البته روشن است ایجاد نظام بانکی مدرن نیازمند زیرساخت‌هاوتحول فرهنگی است همچنین باید اعتراف کنیم که در حال حاضر قوانین مرتبط با این هدف در کشور وجود ندارد تا بتوانیم نظام بانکداری نوین را محقق سازیم.  البته در این زمینه کوتاه نخواهیم آمد. جالب است بدانید که در ایران اولین بانکی که از زیرساخت های کامپیوتری بهره مند شد موسسه اعتباری عسگریه بود که اکنون به ملل تغییر نام داده است؛ حتی ارتباطات شعب را پیش از این در همان اوایل از طریق سیستم وایرلس انجام می دادیم. اما در قضیه تحول نظام بانکداری و تبدیل شدن به بانکداری نوین  مطالعات خود را به طور دقیق انجام داده ایم  در مرحله اجرا هنوز وارد نشده ایم.

شاید یکی از مصادیق نظام بانکداری نوین، دولت الکترونیک باشد و یکی از تکنولوژی‌هایی که امروز در نظام دولت الکترونیک استفاده می‌شود بهره مندی از پولهای مجازی است . طبیعی است که اجرایی شدن تکنولوژی های روز، نیازمند بومی سازی بر اساس فرهنگ، اعتقادات و دین مردم یک منطقه صورت می پذیرد یعنی ما باید ابتدا قبل از آنکه نظام بانکداری نوین را محقق سازیم جزئیات آن را مطالعه کرده و به اطلاع مردم و مراجع تقلید و نظام برسانیم تا از لحاظ شرعی و اسلامی مورد بررسی قرار بگیرد. چنانچه ما اگر بخواهیم در نظام بانکداری نوین از پولهای مجازی استفاده کنیم باید از نظر شرعی مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

*خبرگزاری بسیج: یکی از معضلات بانک ها و موسسات مالی و اعتباری نحوه برخورد با بدهکاران بانکی است موسسه اعتباری ملل چه  اقدامی را در این خصوص صورت داده است؟

-جوادی: در موسسه اعتباری ملل تعداد بدهکاران عمده کمتر از ده مورد است و منتظر هستیم تا اوضاع املاک این بدهکاران مشخص شود چون بانک بر اساس وثیقه ملکی تسهیلات اعطا می کند. البته واضح است که این معوقات بانکی بر نحوه عملکرد موسسه ما تاثیرگذار خواهد بود و هرچه سریعتر باید این بدهی ها تسویه شود. در هر حال بانک علی‌رغم هزینه‌هایی که متحمل می‌شود باید با این پدیده اقتصادی یعنی معوقات بانکی و بدهکاران عمده وارد مذاکره شود و راهکار معقولی رابرای پرداخت بدهی پیدا کند

.

*خبرگزاری بسیج: یکی از مهم ترین بخش هایی که بانک ها می توانند به سرمایه گذاری پایدار دست یابند مشارکت در بازار سرمایه و بورس کشور است. موسسه اعتباری ملل در زمینه بورس چه اقداماتی کرده و چه پیشرفت هایی داشته است؟

 - جوادی: همان طور که می دانید موسسه بعنوان یک شرکت بورسی است..با تهیه صورت های مالی وبرگزاری مجمع عمومی انشالله درآینده ای نزدیک نمادمان باز خواهد شد.من معتقدم بسیاری از تکالیف ما باید به بازار سرمایه منتقل شود تا این بازار فعال شود.  البته معتقدم باید فعال واقعی باشیم و نه فعالی که روزی حبابی ایجاد کنیم تا مردم هجوم بیاورند و روز بعد این حباب بترکد و همه برگردند.بازار سرمایه ای که مد نظر ما است بازار با ثبات و پویا است بنابراین اگر بازار سرمایه پویا و فعال باشد و بازار پولی هم پویا و فعال باشند با هم افزایی می توانند تاثیر گذار باشند.

*خبرگزاری بسیج: در برگزاری مجمع تان مشکلی ندارید؟

- جوادی: ما در برگزاری مجامع خود مشکلی نداشتیم و الحمدالله مجامع موسسه اعتباری ملل آرام وبخوبی برگزار شده است. علی رغم آنکه 4 هزار نفر سهام دار در موسسه اعتباری ملل حضور دارند، تاکنون در برگزاری مجامع بسیار موفق بوده ایم.البته عمده سهام  داران ما با درصد های کم مشارکت دارند و تنها چند سهام دار هستند که 5 درصد مشارکت دارند.جالب است بدانید همه سهام داران ما خصوصی هستند و حتی از شرکت هایی مانند شهرداری و...سهام دار نداریم. درخصوص مجمع عمومی سال1396 نیز منتظر تائید صورت های مالی از طریق بانک مرکزی هستیم که انشاءالله بزودی انجام ومجمع نیز برگزار خواهد شد ومتعاقبا نیز نماد موسسه در بورس بازگشایی خواهد شد

خبرگزاری بسیج: از وقتی که در اختیار ما قرار دادی کمال تشکر را داریم.

جوادی: من هم متقابلا از شما و همکاران تان تشکر و آرزوی موفقیت برای دوستان مان در خبرگزاری بسیج دارم.

ارسال نظرات