آنچه در جلسه فعالان اقتصادی بیجار با استاندار کردستان گذشت:

نمایندگان شهرستان بیجار در دیدار با استاندار به بیان مشکلات این شهرستان پرداختند

نمایندگان اقشار مختلف بیجار در جلسه چهارساعته مشکلات خود را با استاندار کردستان در میان گذاشتند.
کد خبر: ۸۹۷۶۸۹۶
|
۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، استاندار کردستان در سفر یک روزه خود به شهرستان بیجار با نماینده اقشار مختلف و تعدادی از سرمایه گذاران دیدار و گفت و گو داشتتند.

در ابتدای جلسه سید حسین رحیمی بعنوان نماینده صنف کشاورزان با بیان اینکه ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی بیجار زیر کشت گندم است، گفت: بیشتر کشاورزان شهرستان بیجار دیم کار هستند.

وی افزود: متاسفانه در چند سال اخیر کشاورزان شهرستان بیجار به دلایلی کمترین بهره را از آب‌های زیر زمینی داشته اند.

رحیمی تصریح کرد: عدم پرداخت بیمه کشاورزان یکی دیگر از مشکلات این قشر زحمت کش در بیجار است که موجب دلسردی در بین این قشر شده است.

نماینده نظام صنفی کشاورزان بیجار ادامه داد: دولت برای بیمه کردن محصولات کشاورزی پول کلانی از کشاورز دریافت می‌کند، اما در موقع خسارت کمترین پول را پرداخت می‌کند.

وی بیان داشت: دولت اگر به داد کشاورزان نرسد وضع از این نیز بدتر می‌شود و پرداخت تسهیلات کم بهره خود اشتغالی بهترین راه حل برای مشکل این قشر است.



شهرک صنعتی که تعطیل است چگونه خودگردان باشد

محمد مایلی یکی از صاحبان واحد‌های تولیدی در شهرک صنعتی بعنوان نماینده تولیدگنندگان در این جلسه صحبت کرد.



وی با بیان اینکه شهرک صنعتی بیجار از سال ۸۳ احداث شده است، اما از داشتن یک ورودی مناسب محروم است که با ۲۰۰ میلیون تومان مشکل آن حل می‌شود.

نماینده واحد‌های تولیدی بیجار ادامه داد: شهرک صنعتی بیجار تا کنون از منابع شهرستانی هیچ اعتباری دریافت نکرده است.

مایلی با بیان این سوال که در شهرک صنعتی بیجار ۴۲ واحد تولیدی احداث شده و از این تعداد ۲۹ واحد تولیدی دارای پروانه است که ۱۲ واحد آن فعال و نیمه فعال است، چگونه می‌تواند خودگردان باشد؟

وی ادامه داد: متاسفانه وضعیت سرمایه گذاری در این شهرستان خیلی سخت است و مهمترین آن همین تفاوت قیمت زمین در شهرک صنعتی بیجار با سایر شهر‌ها است.

مایلی تصریح کرد: ارزش هر متر زمین در شهرک صنتی بیجار ۸۵۰ هزار تومان است در حالی که همین زمین در شهرک صنعتی کاسپین با قیمت هر متر ۶۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

نماینده واحد‌های تولیدی بیجار با تاکید بر اینکه صندوق کارآفرینی امید هیچگونه همکاری با تولید کنندگان ندارد، از آقای استاندار خواست در اسرع وقت جلسه‌ای برای هماهنگی و رفع مشکلات واحد‌های تولیدی بیجار با مسئول صندوق کرافرینی استان برگزار کند، زیرا ارسال نامه دیگر هیچ اثری دارد.

وی از استاندار کردستان خواست بعد از ۱۶ سال کار اقتصادی در این شهر وضعیت اینکه بیجار جز مناطق محروم است یا نه را مشخص نمایند، زیرا برای پرداخت بیمه و برخی مسائل کلان به ما می‌گویند بیجار منطقه محروم نیست و برای مواردی به نفع خودشان باشد می‌گویند منطقه محروم است.

مایلی با اظهار گلایه از مخابرات بیجار، گفت: با توجه به عصر تکنولوژی و پیشرفت امکانات برای برقراری ارتباط اسکایپ با مهندسان خارجی جهت استفاده از تبادلات و تجربیات آن‌ها به دلیل نداشتن پهنای باند نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم.

وی یادآور شد: بیکاری بغرنجترین مشکل شهرستان بیجار است و روز نیست که تعداد سه یا چهار نفر تحصیلکرده برای پیدا کردن شغل به شهرک صنتی مراجعه نکنند.



نگاه مسئولان استان کردستان با صنعت گران تغییر پیدا کند

رضا شیخی کارشناس عالی معادن و زمین شناسی در این جلسه بعنوان نماینده معدن کاران مشکلاتی را بیان کردند.



وی در ابتدای سخنان خود گفت: استان کردستان یک استان صنعتی نیست و به تبع آن بیجار نیز صنعتی نیست.

شیخی تصریح کرد: مسئولان استان کردستان و شهرستان بیجار فرهنگ برخورد با سرمایه گذار را نمی‌دانند و برای جذب سرمایه گذار که شعار اصلی استاندار کردستان است باید نگاه مسئولان تغییر کند.

وی ادامه داد: شهرستان بیجار با توجه به معادن موجود بزرگترین ظرفیت معادن سنگ آهن استان کردستان را دارد که به دلیل مشکلات بروکراسی اداری به خوبی از آن استفاده نشده است.

شیخی با تاکید بر اینکه وضعیت جاده‌های دسترسی به معادن بیجار بسیار اسفناک است، گفت: طبق قانون ۱۵ درصد سود فروش سنگ آهن باید به منطقه برگردد که این قانون یک سانت هم شامل بیجار نمی‌شود.

نماینده معدن کاران بیجار در این جلسه با گلایه از مسئولان بخاطر کم توجهی به ذخایر سنگ اهن شهرستان بیجار، اعلام کرد: برای گندم بعنوان‌ی محصول استراتژیک هر ساله جلساتی برای حمل و نقل آن و سایر مسائل تشکیل می‌شود، اما دریغ از یک جلسه با حضور کارشناسان برای سنگ آهن و محصولات فراواری آن.

وی با بیان اینکه در استان کردستان نظارت خاصی برای سوخت انجام می‌دهد، اما کارخانه‌های ما برای نبود گازوئیل باید چند هفته تعطیل باشد.

شیخی گفت: در تمامی جلسات صدای مسئولان بلند می‌شود که آب نداریم و بیجار با کمبود آب مواجه است، اما من در همین جا می‌گوییم آب‌های ما به دلیل عدم مدیریت صحیح از مسیر خارج می‌شوند و استان‌های دیگر به خوبی از آن استفاده می‌کنند.

وی در پایان سخنان خود بیان داشت: آقای استاندار چرا باید قوانین دست و پاگیر برای سرمایه گذران فقط باید در استان کردستان و شهرستان بیجار باشد؟ آیا این استان با استان‌های دیگر فرقی دارد؟



شهرداری باید بعنوان یک نهاد اجتماعی باشد نه نهادی که بدهکار است

حاجعلی افشاری رئیس شورای شهرستان بیجار در این جلسه به نمایندگی از اعضای شورای شهر بیجار و شهر‌های توابع ضمن خوش آمد گویی به استاندار کردستان بیان داشت: آقای مرادنیا شما بیشتر از ا. با مشکلات شهرستان بیجار آشنا هستید و در دوران نمایندگیتان این مشکلات را به خوبی حس کردید و در بعضی قسمت‌ها هم اقدامات خوبی صورت گرفته، اما قبول کنید شهرستان بیجار با توجه به وضعیت کنونی احتیاج به یک اقدام اورژانسی دارد.



وی گفت: شهرستان بیجار دارای پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بسیار خوبی است که با مدیریت صحیح می‌تواند عاملی برای پیشرفت و توسعه منطقه باشد.

افشاری تصریح کرد: شهرداری بعنوان یک نهاد اجتماعی باید اقدامتی که قانون به آن محول کرده باشد نه بعنوان یک تو سری خور که پادو بقیه ادرات باشد کار کد.

نماینده شورای اسلامی شهر بیجار و شهر‌های توابع آن ادامه داد: آقای استاندار لطفا به مسئولان شهرستان و استان بفرمائید در برای تسریع احداث کمربندی چنگیز قلعه هر اقدامی توانند انجام دهند در غیر اینصورت این طرح را باید جزء طرح‌های میراث فرهنگی بشمار بیاوریم.

وی اضافه کرد: مسئولان شهرستان برای صنوف و مشاغل مزاحم در خارج از شهر یک مکان در نظر گرفته اند که به هیچ وجه مناسب نیست و برای این کار سعی کنند از نظرات کارشناسان استفاده کنند.

افشاری یادآور شد: اصلاح ورودی شهر بابارشانی، نصب اعلام برای مکان‌های فرهنگی در روستای خسروآباد، تامین آب شرب شهر بابارشانی، جمع آوری دامداری‌های حاشیه شهر و یکجا کردن آن‌ها از دیگر مشکلاتی است که این شهرستان با آن مواجه است.



نبود نیروی کارشناس در حوزه‌های مختلف شهرداری بیجار

مهدی بیگ محمدپور شهردار بیجار نیز در این جلسه به نمایندگی از شهرداران بیجار سخن گفت:



وی اظهار داشت: طبق چارت سازمانی شهرداری بیجار باید ۱۸۰ نفر نیرو داشته باشد که متاسفانه در حال حاضر ۴۰۰ نفر نیرو داریم.

شهردار بیجار افزود:در برنامه تملک دارائی سال گذشته ۱۲ میلیارد تومان به شهرداری بیجار اختصاص یافت که ۱۱ و نیم میلیارد آن برای حقوق کارگران و کارکنان پرداخت شد.

نماینده شهرداران شهرستان بیجار با بیان اینکه تا پایان سال برای پرداخت حقوق پرسنل شهرداری بیجار نیازمند ۵ میلیارد تومان اعتبار هستیم، گفت: نبود کارشناس در حوزه‌های مختلف شهرداری‌های شهرستان بیجار از مشکلاتی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم.

وی اضافه کرد: شهرداری بیجار برای پرداخت حق پیمانکاران، بیمه تامین اجتماعی و حقوق پرسنل ۳۰ میلیارد تومان بدهی دارد.

بیگ محمدپور گفت: توپوگرافی شهر بیجار و ظرفیت‌های گردشگری بیجار مهمترین منبع درآمد برای شهرداری بیجار است که اجرای برنامه‌های آن نیازمند اعتبار ویژه است.



نگاه ادارات شهرستان بیجار به دهیاری‌ها بعنوان گزارش دهنده است

نماینده دهیاران آخرین نفری بود که در جلسه سه ساعته استاندار با نماینده اقشار شهرستان بیجار به بیان مشکلات این قشر پرداخت.



آزاد فتحی با بیان اینکه دهیاری‌های شهرستان بیجار خود کفا نیستند، اظهار داشت: از ابتدای سال ۹۶ تا کنون هیچگونه پولی به حساب دهیاری‌ها شهرستان بیجار واریز نشده است.

وی گفت: آقای استاندار دهیاری‌های شهرستان بیجار از دریافت ماشین آلات هیچگونه سهمی ندارند و این عدالت نیست.

نماینده دهیاران شهرستان بیجار با گلایه از عدم همکاری مسئولان شهرستان بیجار، ادامه داد: آقای استاندار مسئولان ادرات شهرستان بیجار به دهیاری بعنوان گزارش دهنده نگاه می‌کنند و اکثر ادرات وابگوی مکاتبات ما نیستند.

وی یادآور شد: از سال ۹۳ تا کنون بیش از ۲۰ نامه برای حل مشکل راه روستایی به اداره راه نوشته ام، اما دریغ از اینکه مسئول ادراه راه یکبار به ما جواب بدهد.

بهمن مرادنیا بعد از شنیدن سخنان نمایندگان اقشار مختلف، با تشکر از کلیه شرکت کنندگان در جلسه، اظهار داشت: با توجه به اینکه خودم اهل این شهرستان هستم و به خصوصیت مردم زادگاهم نیز آشنا هستم از مسئولان می‌خواهم به طور جهادی برای ایجاد روحیه نشاط و دور کردن یاس و ناامیدی از مردم شهر تلاش کنند.



وی با بیان اینکه در حال حاضر مهاجرت مشکل اصلی این شهرستان است، افزود: از مدیران می‌خواهم با جنب و جوش بیشتر در پی جذب سرمایه گذار برای رفع مشکلات این شهرستان باشد.

استاندار کردستان در این جلسه خطاب به فعالان اقتصادی و مسئولان حاضر در جلسه گفت: هر کدام از شما یک سرمایه گذاری پیدا کند که بتواند گوشه‌ای از مشکلات شهرستان را حل کند خود من به شخصا تمامی کار‌های آن را انجام می‌دهم.

وی در این جلسه خطاب به مدیر کل جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: هر چه سریعتر مشکلات بیمه‌ای کشاورزان پیگیری شود.

مرادنیا تصریح کرد: تصفیه خانه فاضلاب بیجار یکی از پروژه‌های این شهرستان است که به علت نبود اعتبار در بخش حسن آباد یاسوکند متوقف شده و همین جا قول می‌دهم با تامین اعتبار ۳ میلیارد تومان این تصفیه خانه در سال ۹۷ به بهره برداری برسد.

استاندار کردستان همچنین خطاب به مدیر کل راه و شهرسازی گفت: برای تسریع در روند اجرایی دوباند کردن جاده بیجار به زنجان این مسیر در سال آینده سریعا به مناقصه گذاشته شود تا سریعتر انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه راه روستایی در این شهرستان با مشکل مواجه است، گفت: ورود قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه و تقبل زیر ساخت ۶۰ کیلومتر از این راه‌ها نوید بخش خوبی برای این شهرستان است.

استاندار کردستان یادآور شد: در یک جلسه تخصصی ئر مرکز استان مشکلات شهرک صنعتی بیجار با حضور مدیر شهرک‌های صنعتی استان و سئول صدوق بیمه کارآفرین بررسی‌ی شود.




انتهای پیام/7727
ارسال نظرات