معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان

امر به معروف و نهی از منکر عاملی بازدارنده دربحث پیشگیری از وقوع جرم است

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: فریضه امر به معروف و نهی از منکر عاملی بازدارنده در بحث پیشگیری از وقوع جرم است
کد خبر: ۸۹۷۷۵۱۷
|
۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲

محمد علی حمیدیان در گفتگو با خبرگزاری بسیج از زاهدان، اظهار داشت:این فریضه الهی به منزله ابزاری پیشگیرانه در دنیای علوم جنایی بویژه جرم شناسی قلمداد می‌شود، که نقش موثری در جلوگیری ازارتکاب گناه و خطادر جامعه ایفاء می‌کند.

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر به مشابه نهاد‌های اجتماعی، در صورت نظام مندی و ضابطه مداری می‌تواند ابزار و تدبیری مدبرانه در قبال نقض هرگونه هنجار اسلامی، اجتماعی و کیفری باشد که سرانجام آن نه تنها عدم وقوع جرم و گناه را در فرآیند اجتماعی به همراه دارد ،بلکه در سالم سازی جامعه نیز نقش مضاعف ایفا می‌کند.


وی خاطرنشان کرد: این آموزه دینی سرمایه عظیمی برای اجرای احکام الهی درجامعه بمنظور،تحقق یک حکومت اسلامی است.

وی تصریح کرد:تبیین جایگاه امر به معروف و نهی ازمنکر در پیشگیری از وقوع جرم و سلامت جامعه بر حسب اینکه چه معنایی از معروف و یا ازمنکر اراده می‌شود متفاوت است.

وی خاطر نشان کرد: در این راستااگر مقصود از معروف تنها واجبات و مقصود از منکر تنها محرمات باشد،کارکرد این آموزه در پیشگیری از وقوع جرم در جامعه تنها به امور مربوط به رفتار منتهی می‌شود.

وی ادامه داد: این در حالی است که در منطق رفتار اجتماعی اسلام رفتار‌هایی وجود داردکه به مستحبات، مکروحات و حتی مباهات معروف هستند.
 
وی اظهار کرد: هنجار‌ها یاهمان معروفات به رفتار‌هایی اطلاق می‌شود که مورد قبول آحاد جامعه است و به عنوان ارزش مطرح هستند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوجستان گفت: همچنین ناهنجاری‌ها نیزکه معرف رفتاری ناپسند هستند، به عنوان منکرشناخته شده اند که می طلبد افراد به  رعایت آنها بیش از بیش مبادرت ورزند.
ارسال نظرات