سخنگوی شرکت ملی نفتکش در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:
سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران گفت: طبق گفته مسئول دریانوردی پاناما،رمز گشایی از جعبه سیاه سانچی،حداقل سه ماه و حتی ممکن است به سال هم بیانجامد.
کد خبر: ۸۹۷۷۶۱۵
|
۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶

به گزارش سرویس بسیج مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج،  کاپیتان محسن بهرامی سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران در گفت‌وگو با خبرنگاراقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره رمزگشایی جعبه سیاه نفتکش غرق شده سانچی اظهار کرد: طبق آخرین اطلاعات به‌دست آمده، جعبه سیاه سانچی که در داخل اتاقکی پلمب و درب آن اتاقک نیز با برچسب‌های خاصی مُهر و موم شده  است،  دوشنبه هفته آینده در شهر شانگهای از این وضع خارج خواهد شد.

 وی با بیان اینکه به هنگام خروج جعبه سیاه از پلمب، ذینفعان ماجرا حضور خواهند داشت،گفت:نماینده سازمان بنادر دولت جمهوری اسلامی ایران، کشور صاحب پرچم یعنی پاناما و دولت چین در این مراسم حاضر خواهند شد.

بهرامی ادامه داد: البته بحث‌هایی برای حضور نماینده کشتی مقابل در این حادثه(کشتی فله بر چینی) برای خروج جعبه سیاه از پلمب  مطرح است ، برخی مدعی لزوم حضور آن و برخی دیگر نیز ضرورتی برای شرکت  آن در این مراسم نمی‌بینند. دلیل  آن نیز این است که به تازگی مسأله ای مطرح شده مبنی بر اینکه جعبه سیاه طرف مقابل ممکن است در برابر اطلاعاتی که ما گرفته‌ایم آسیب دیده باشد و یا هیچ اطلاعاتی در آن موجود نباشد.

سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران افزود:به همین دلیل در سطوح بالای تصمیم گیری، صحبت‌هایی مبنی بر حضور نیافتن کشتی طرف مقابل به هنگام خروج جعبه سیاه از پلمب مطرح شده است، البته این مسأله هنوز نهایی نشده است.

وی با بیان اینکه  تمامی ذینفعان فوق در جلسه رمز گشایی جعبه سیاه سانچی حضور خواهند داشت ،گفت:‌نماینده سازنده جعبه سیاه نیز از دیگر حاضران در این جلسه است. چرا که برای استخراج اطلاعات جعبه سیاه نیازمند تجهیزات و ادواتی هستیم که تنها در اختیار شرکت‌های خاص سازنده این جعبه  قرار دارد.

 جعبه سیاه حاوی چه اطلاعاتی است؟

 بهرامی بیان کرد: جعبه سیاه شامل مسیر حرکت ،‌سرعت و موقعیت کشتی ،‌نقاط عبوری،‌مختصات جغرافیایی و تصویری از صفحه رادار است که هر از گاهی یک بار تصاویر مربوط به آنها را گرفته و  در خود ذخیره می‌کند.

سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران ادامه داد: همچنین وضعیت موتور کشتی، دور موتور،‌کمک ناوبری‌ها و ... از جمله مواردی هستند که در جعبه سیاه ذخیره شده  و می‌توانند گره‌گشای علت رخداد این حادثه باشند.

 وی تصریح کرد: مهم تر از همه موارد فوق، صحبت‌های رد وبدل شده تمام کشتی‌ها در پل فرماندهی ، در جعبه سیاه ذخیره می‌شود.به عبارتی در پل فرماندهی تعدادی میکروفون‌  وجود دارد که جهت سکان و صحبت‌های ناو‌بری  انجام شده در آنجا در جعبه سیاه  ذخیره می‌شود.

بهرامی  بیان کرد: هر یک از موارد فوق به شکل یک کانال و خط دیتا در جعبه سیاه ذخیره شده‌اند، این موارد به وسیله کارشناسان کنار هم چیده شده و با قرار دادن زمان آنها کنار هم مشخص می‌شود که هر صحبت مربوط به کدام حرکت سکان و موقعیت است تا در نهایت، واقعه بازسازی شود.

سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران تاکید کرد: جعبه سیاه مانند یک فیلم تلویزیونی نیست که تمامی وقایع و حوادث کشتی را از ابتدا تا پایان ضبط کند بلکه تنها بخش‌های مختلفی از وقایع کشتی را جمع‌آوری  و در خود ذخیره می‌کند.

وی گفت: البته باید اذعان کرد که کنار هم قرار دادن اطلاعات جعبه سیاه ،یک کار تخصصی و زمان بری است.

  آیا  احتمال آسیب دیدگی جعبه سیاه سانچی وجود دارد؟

 بهرامی گفت: در حوادث هوایی هم شاهد این قبیل از مسائل بوده‌ایم ،جعبه سیاه برای یکسری شرایط خاصی طراحی می‌شود، برای مثال این جعبه تنها می‌تواند دمای خاصی را برای مدت زمان خاصی تحمل می‌کند و یا تنها در برابر یک شدت از ضربه و شوک تحمل پذیر است.

سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران ادامه داد: اکنون نمی‌دانیم که جعبه سیاه تحمل فضای حاکم بر حادثه سانچی را داشته است یا خیر؟ سانچی به مدت یک هفته در آتش سوخت و نمی‌دانیم که جعبه سیاه چه مدت و در معرض چه درجه حرارتی قرار گرفته است.

 وی گفت:اما طبق گزارش‌های بدست آمده،به نظر می‌رسد جعبه سیاه سانچی وضعیت خوبی دارد.

 بهرامی گفت: امیدوارم جعبه سیاه سانچی دچار مشکل خاصی نشده باشد، چرا که این اتفاق به لحاظ وسعت، اولین حادثه رخ داده در شرکت ملی نفتکش است و متاسفانه هیچ یک از نفرات کشتی زنده نمانده‌اند تا به شرح واقعه بپردازند.

 سیاست ایران در برابر جعبه سیاه چه خواهد بود؟

 سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران گفت: ابعاد حادثه به قدری بالا بوده که به یک دغدغه و مسأله جهانی تبدیل شده است.بنابراین برای محدود کردن چیزی در اختیار نداریم.

 وی بیان کرد: از آنجایی که بیمه‌گرها،‌دول صاحب پرچم ،‌دولتهای متضاد و متقابل ذینفع در این حادثه حضور دارند.شرکت ملی نفتکش به عنوان یک شرکت کوچک در مقایسه با موارد فوق نمی‌تواند تاثیر گذاری چندانی در ماجرا داشته باشد.

بهرامی تصریح کرد:در سطح کلان هم فکر نمی‌کنم که کسی بتواند به مخفی کردن ابعادی از حادثه بپردازد.

 سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران اظهار کرد:‌این موضوع در سطح سه دولت؛ ایران،‌چین و پاناما پیگیری می‌شود و در پایان نتیجه رسانه‌ای خواهد شد.

  آیا جزئیات  اطلاعات جعبه سیاه رسانه‌ای می‌شود؟

 وی گفت: این حادثه در سطح سازمان بین‌المللی دریانوردی در حال پیگیری است و می‌تواند بالغ بر 90 درصد موجب جابجایی در قوانین و حتی ایجاد قوانین جدید شود.

 بهرامی بیان کرد: همه می‌خواهند علت حادثه را در یابند تا به موجب آن قوانینی  وضع کنند که در اثر آن از بروز چنین حوادثی جلوگیری شود.

سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران گفت : شرکت ملی نفتکش کمترین نفوذ را دارد و از آنجایی که مسأله در حد بسیار کلان در حال پیگیری است ،بنابراین نمی‌توان چیزی را مخفی کرد.

وی گفت:‌سیاست شرکت ملی نفتکش نیز از همان ابتدا انعکاس مسائل به همان شکل دریافت شده آن بوده  است. اما اگر چیزی را گفتیم و فردا  آن را تغییر دادیم به این علت بوده که اطلاعات بدست آمده درباره آن  تغییر کرد.

 بهرامی ادامه داد: برای مثال درباره ربات زیرآبی جستجوگر ابتدا به ما گفتند که این موضوع یک روزه انجام خواهد شد اما ساعاتی دیگر دریافتیم که این موضوع 3 تا 4 روز طول خواهد کشید، از اینرو بلافاصله آن را اصلاح کرده و دوباره منعکس کردیم.

 سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران بیان کرد: حادثه سانچی و پیگیری علت آن مسأله ای  ناشناخته، جدید و گسترده است.

وی ادامه داد: هر موضوعی را که دریافت کنیم به همان شکل ارائه خواهیم کرد.

بهرامی تصریح کرد: حتی در سطح کلان هم نمی‌توان موضوعی را مخفی کرد چرا که ذینفعان از ارگان‌های دولتی و بین‌المللی متفاوتی هستند.

نتیجه رمز گشایی چه مدت به طول می‌کشد؟

 سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران تصریح کرد: قطع به یقین در عرض یک هفته عملیات رمزگشایی محتوای جعبه سیاه به نتیجه نخواهد رسید. مسئولان امور دریایی پاناما با 8 هزار کشتی تحت ثبت و تجربه فراوان در این زمینه که در سال شاهد چند ده حادثه از این قبیل هستند اعلام کرده‌ اند که رمز گشایی جعبه سیاه نفتکش سه ماه طول می‌کشد اما ممکن است به سال هم بیانجامد.

وی گفت: البته به دنبال جعبه سیاه کشتی مقابل هم هستیم ولی آنها امیدواری زیادی به ما نمی‌دهند ،چرا که به احتمال زیاد اطلاعاتشان بازنویسی شده و ممکن است هیچ اطلاعاتی نداشته باشد ،البته در این زمینه برنامه بازخوانی وجود دارد و می‌توان از آن استفاده کرد.

 بهرامی افزود: به  جعبه سیاه سانچی امیدوار  هستیم.

 سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران گفت: به جامعه این اطمینان را می‌دهیم که نتیجه هر چه باشد آن را  صادقانه به هموطنان خود ارائه دهیم ،اما مردم نیز باید به این باور برسند که این موضوع زمان بر و طولانی است. قطع به یقین چیزی نیست که نه تنها من ،بلکه هیچ مقامی بالاتر از من هم نمی تواند آن را کتمان کند.

 وی در پایان گفت: این موضع در سطوح بین‌المللی و از جانب سازمان‌های بین‌المللی مختلف  از جمله سازمان بین‌المللی دریانوردی در حال پیگیری است و قطع به یقین نتیجه کار در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت.

گفتگو از پریسا مهریان

انتهای پیام/

ارسال نظرات