زیرساخت‌های بودجه‌ریزی عملیاتی در آموزش و پرورش فراهم نیست

کارشناس اقتصاد آموزش و پرورش گفت: برای اجرای بودجه‌ریزی عملیاتی در وزارت آموزش و پرورش باید زیرساخت‌هایی فراهم باشد برای مثال ابتدا باید نظام حسابداری به‌صورت تعهدی باشد اما نظام حسابداری به‌صورت نقدی است.
کد خبر: ۸۹۷۷۸۴۹
|
۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳

به گزارش سرویس دانش آموزی خبرگزاری بسیج، یوسف نوری کارشناس اقتصاد آموزش و پرورش و رئیس اسبق مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش ، در خصوص امکان بودجه‌ریزی عملیاتی برای وزارت آموزش و پرورش، اظهار داشت: بودجه کشور ما سال‌ها به صورت افزایشی برنامه‌ریزی می‌شد اما از برنامه توسعه چهارم به بعد، بودجه‌ریزی عملیاتی تکلیف شد و در قانون ششم توسعه هم تکلیف است.

وی افزود: برای اجرای بودجه‌ریزی عملیاتی در وزارت آموزش و پرورش باید زیرساخت‌هایی فراهم باشد برای مثال ابتدا باید نظام حسابداری به‌صورت تعهدی باشد در حالی که نظام حسابداری ما در آموزش و پرورش به‌صورت نقدی است.

نوری اضافه کرد: زیرساخت دیگری که باید برای بودجه‌ریزی عملیاتی مهیا باشد اما در آموزش و پرورش فعلاً فراهم نیست، داشتن برنامه‌ریزی دقیق و کامل هریک از مدارس به‌عنوان نهادهای اصلی آموزش است.

کارشناس اقتصاد آموزش و پرورش ادامه داد: در این برنامه‌ریزی باید هدف‌گذاری‌های کمی و کیفی مشخص شده باشد و تخصیص منابع یکساله دستگاه برای رسیدن به نتایج مشخص شده باشد.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد با توجه به مسائل مطرح شده، زیرساخت‌های بودجه‌ریزی عملیاتی در آموزش و پرورش فراهم نیست زیرا از سویی نظام حسابداری ما نقدی است و از دیگر سو نیروی انسانی ما برای انجام این کار آماده نیست.

نوری بر ضرورت رسیدن به شرایطی برای اجرای بودجه‌ریزی عملیاتی تأکید کرد و عنوان داشت:‌ اجرای بودجه‌ریزی عملیاتی، سیستم را از توزیع رویه‌ای به عدالت توزیعی می‌رساند بنابراین اگر معلمی بهتر تدریس کند یا مدرسه‌ای برنامه‌های بهتری اجرا کند حقوق و بودجه بیشتری می‌گیرد لذا برای بالا بردن بهره‌وری و کارایی سازمان‌ها، حتی اگر یک درصد بودجه هم به صورت عملیاتی باشد، زمینه‌ساز موفقیت و بهره‌وری خواهد شد.

کارشناس اقتصاد آموزش و پرورش، با بیان اینکه اختصاصی شدن بودجه آموزش و پرورش ایده جدیدی نیست، گفت: پیش از این در دهه هفتاد و هشتاد بودجه آموزش و پرورش اختصاصی بود اما در دهه نود این روش تغییر پیدا کرد و آموزش و پرورش را دچار مشکل کرد بنابراین دوباره تصمیم بر اختصاصی شدن بودجه آموزش و پرورش گرفته شده است.

وی در خصوص سرانه مدارس گفت:‌ 25 هزار تومان به‌عنوان سرانه هر دانش‌‌آموز کافی نیست باید بر اساس یک الگوی توزیع بهینه باشد بر اساس ضرایب توسعه‌یافتگی استان‌ها باشد و دو مرحله هم واریز شد اما با مقاومت‌هایی مواجه شدیم و نتوانستیم این کار را ادامه دهیم. 

 

 

ارسال نظرات