استاد حوزه و دانشگاه گفت: علما و متفکران با ارائه تصویر روشنی از مذهب شیعه به جهان اسلام می توانند نقشه وهابیت را خنثی کنند.
کد خبر: ۸۹۷۷۹۰۱
|
۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان؛حجت‌الاسلام اسماعیل واحدی در دوره آموزشی جریان‌شناسی سلفیت در جهان اسلام ویژه معلمین و مربیان پرورشی، اظهار داشت: دین، مجموعه‌ای از برنامه‌ها و آموزه‌ها برای رسیدن انسان به کمال و سعادت است، در اثر ایجاد انحراف و بدعت در دین، مذاهب شکل می‌گیرند و در داخل مذاهب نیز فرقه‌ها به‌وجود می‌آیند.

وی در ادامه افزود: در دین اسلام نیز انحراف بر سر جانشینی پیامبر اعظم (ص) موجب شکل‌گیری مذاهب تشیع و تسنن گردید و امروز دشمنان اسلام بیشترین بهره‌برداری را از این انحراف می‌کنند.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: دو دسته عمده سلفی در جهان اسلام وجود دارند، بخشی از آنها «تقابل» با تشیع و بخشی «تعامل» با تشیع را پیگیری می‌کنند، بخشی که تقابل با تشیع را پیگیری می‌کنند نیز دو دسته‌اند، یک دسته شیعه را «تکفیر» می‌کنند و یک دسته شیعه را «مشرک» می‌دانند.

واحدی در ادامه سخنان خود به پیشینه تاریخی پیدایش تفکر سلفی اشاره کرد و گفت: تفکر سلفی با ظهور اصحاب حدیث، حشویّه و دعوت احمد‌بن‌حنبل و پیروان افراطی او شکل گرفت و سلفیان با این نگاه، سه قرن اول هجری را به دلیل اینکه سلف صالح زندگی می‌کردند، بهترین عصر و فهم سلف و تصوراتی که در ذهن آنها از آیات و روایات هست را معیار مسلمانی می‌دانند.

وی در ادامه بیان‌ داشت: سلفیان از آغاز با تکیه بر عوام‌فریبی و تحریک احساسات مذهبی و هیجانات جمعی تنها نظرات خود را همسو با مذهب سلف تلقی می‌کردند.

این استاد دانشگاه تصریح‌کرد: سلفیان در راستای ایجاد دشمنی بین مسلمانان تلاش کردند و از همان آغاز که شیعیان را غیرمسلمان تلقی کردند بر دشمنی با شیعیان به‌عنوان راهبرد اصلی تاکید کردند و به‌ویژه علمای معاصر آنها این مساله را دنبال کردند.

واحدی، تثبیت رفتارهای غیرانسانی از قبیل اجبار، سلب آزادی عقیده، نفی عقاید دیگران، توسل به خشونت و تکفیر را از دیگر خطرات جریان سلفی دانست و گفت: این قبیل رفتارهای غیرانسانی را به‌طور عینی در دوره شکل‌گیری عربستان وهابی شاهد بودیم.

ارسال نظرات