در حالی که پیش از این وزن محموله نفت سانچی کشتی غرق شده ایرانی 136 هزار تن اعلام شده بود، اما وزارت حمل و نقل چین با تجدید نظر در آن رقم 111 هزار تن را صحیح می‌داند.
کد خبر: ۸۹۷۸۲۱۷
|
۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۰

 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، مسئولان چین اعلام می‌کنند که حجم لکه آلودگی ایجاد شده توسط تانکر نفتی ایرانی غرق شده در دریای چین سه برابر شده است.

بر اساس بیانیه دولتی این کشور در حال حاضر سه لکه بزرگ نفتی در مجموع 332 کیلومتر مربع را در این دریا مشخص کرده‌اند که نسبت به اوایل زمان غرق شدن که یکصد و یک کیلومتر مربع بود سه برابر شده است.

بر اساس این گزارش کشتی سانچی 111 هزار تن نفت از ایران به سمت کره جنوبی منتقل می‌کرد که در 6 ژانویه با کشتی کریستال حامل غلات از آمریکا به مقصد چین تصادف کرد،.

در حالی که وزن محموله کشتی سانچی 136 هزار تن اعلام شده بود وزارت حمل و نقل چین روز جمعه با تجدید نظر رقم جدید 111 هزارتن اعلام کرد.

در حال حاضر  3 کشتی ساحلی میزان لکه‌ها روی نفت را ارزیابی می‌کنند.

لیو هانگ‌بین استاد دانشگاه اوشن گفت: نوع میعانات گازی که توسط کشتی سانچی حمل می‌شد طوری نیست که لکه‌های معمولی مثل نفت خام  ایجاد کند اما با وجود این برای محیط زیست برای زندگی ماهیان و دریازیان سمی است و امکان جدا کردن آن از آب دریا هم بسیار سخت است.

در حالی که این تصادف بسیار بعید است که تاثیر زیادی بر اکولوژی ساحل داشته باشد اما بسیار سخت است که تصور کنیم بر زندگی جانوران دریایی تاثیر عمیق داشته باشد.

وزارت اقیانوس چین اعلام کرد که خیلی مهم است که مشاهدات و ارزیابی‌هایی برای فهم میزان تاثیر این لکه‌ها انجام شود. همچنین وانگ جان بینگ یک ماهیگیر چین به خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که بعید است این لکه‌های ایجاد شده تاثیر زیادی بر صنعت ماهیگیری این کشور داشته باشد. چرا که در محلی که کشتی ایرانی غرق شده خیلی ماهی برای ماهیگیری وجود نداشت.

بر اساس آمارهای وب سایت فدرال آلودگی تانکرهای بین‌المللیدر صورتی که تمام محموله کشتی سانچی وارد دریا شود این مسئله می‌توانست به بزرگترین فاجعه زیست‌محیطی در دهه اخیر تبدیل شود اما در مقایسه در حال حاضر هشتمین کشتی است که بدترین و فاجعه‌آمیزترین ورود نفت به دریا را از سال 1960 تاکنون داشته است. در سال 1972 کشتی سی استار تصادف کرد و 115 هزار تن به خلیج در دریای عمان ریخته شد.

به گزارش فارس، پیش از این مقامات ایرانی وزن محموله سوخت کشتی را 114 هزار تن اعلام کرده بودند که 3 هزار تن مربوط به سوخت کشتی و 111 هزار تن وزن محموله میعانات گازی بوده است.

ارسال نظرات