مدیر سلامت محیط کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: راه‌های پیشگیری از تاثیر سوء ریزگرد‌ها بر بدنذرات گرد و غبار، همان مه غلیظی است که در روز‌های آلوده بر فراز آسمان شهر دیده می‌شوند و برای سلامتی نیز مضر هستند.
کد خبر: ۸۹۷۸۲۵۱
|
۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷
محمدرضا قلعه گلاب افزود: با توجه به پیامد‌های ناشی از گرد و غبار و آلودگی هوا از قبیل؛ تشدید بیماری‌های قلبی، تنفسی و حساسیت‌ها باید توصیه‌های بهداشتی در زمان وقوع این پدیده جدی گرفته شوند.
وی در خصوص راه‌های پیشگیری از تاثیر سوء ریزگرد‌ها به بدن در هنگام آلودگی هوا ادامه داد: شهروندان باید در هنگام بروز پدیده گرد و غبار از فعالیت در خارج از منزل اجتناب کرده و در صورت اجبار برای خروج از منزل از ماسک‌های مخصوص استفاده کنند.
مدیر سلامت محیط کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: به همین منظور ماسک‌هایی تحت عنوان ماست فنجانی (P۲) و (P۱) طراحی و عرضه می‌شوند که استفاده از این ماسک‌ها برای خروج از منزل به افراد مبتلا به آسم، سرفه، خس خس و درد قفسه سینه توصیه می‌شود.
قلعه گلاب با بیان اینکه برخی بیماری‌های قلبی - عروقی، تنفسی و ریوی در هنگام آلودگی هوا و ایجاد ریزگرد‌ها تشدید می‌شوند افزود: معمولا میزان آسیب‌های جسمی در افراد به میزان قرار گرفتن آن‌ها در معرض مواد آلوده کننده و ریزگرد‌ها بستگی دارد.
وی ادامه داد: افزایش مصرف مایعات، میوه‌ها و سبزیجات تازه سبب افزایش دفع سموم از طریق ادرار و پیشگیری از اثرات سوء ناشی از گرد و غبار می‌شود.
مدیر سلامت محیط کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: گرد و غبار و ریزگرد‌ها به مخاط دستگاه تنفسی، حلق و حنجره آسیب جدی وارد می‌کند به طوریکه حتی فعالیت دستگاه تنفسی افراد سالم نیز در مواجهه با این گرد و غبار‌ها دچار اختلال می‌شود.
قلعه گلاب افزود: در شرایطی که افراد مجبور به حضور طولانی مدت در هوای آزاد هستند باید از ماسک‌های تنفسی و یا دستمال خیس استفاده و از ورود ریزگرد‌ها به مخاط دهان و بینی جلوگیری کنند.
وی در پایان با بیان اینکه شهروندان باید از پایین کشیدن شیشه خودرو در زمان آلودگی هوا پرهیز کنند، ادامه داد: هنگام حضور در خودرو، آهسته‌تر رانندگی کنید و سیستم تهویه مطبوع خودرو را در وضعیت چرخش مجدد هوا قرار دهید تا ورود گرد و غبار به اتومبیل کاهش یابد.
ارسال نظرات