مدیر عامل آب منطقه‌ای استان درجلسه بررسیتخصیص ۹۰ درصد منابع آب استان به بخش کشاورزی اولویت‌های طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب استان گفت: بررسی دشت‌های استان برای جبران افت ناشی از برداشت در سال‌های گذشته، چگونگی تعدیل پروانه‌های صادر شده، و مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز آب از اهداف و اولویت‌های این طرح است.
کد خبر: ۸۹۷۸۲۵۹
|
۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۸
داوودی با بیان اینکه از مجموع حدود ۲ هزار و ۵۰۰ چاه استان قریب به هزار حلقه چاه غیر مجاز حفر و بهره برداری می‌شود افزود: با در نظر گرفتن خشکی مناطق منابع آب، در فرایندی تا پایان برنامه ششم توسعه مدیریت منابع براساس اولویت‌های این طرح تعریف می‌شوند.
مدیر عامل آب منطقه‌ای استان از تخصیص ۹۰ درصد منابع آب به بخش کشاورزی خبر داد و افزود: در صورت بروز بحران آب شرب، با طرح‌هایی مانند اصلاح الگوی کشت و تعدیل امتیاز چاه‌ها بخشی از آب شرب مورد نیازتامین می‌شود.
وی به طرح پایلوت دشت‌های جنوبی استان در سطح ۶ هزار هکتار اشاره کرد و ادامه داد: ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از این طرح در دشت حاصلخیز امامزاده جعفر است که در قالب طرح‌هایی مانند تزریق مصنوعی در مسیر آبریز‌ها منابع زیر زمینی، آب این مناطق تقویت می‌شود.
در این نشست بها ءالدینی مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان هم در گزارشی از تحت فشار بردن آب مورد نیاز ۳۵ هزار هکتار از مجموع اراضی آبی استان خبر داد و گفت: این طرح با هدف استفاده‌ی بهینه از منابع آب بیشتر از میانگین کشوری در کهگیلویه و بویر احمد اجرا شده است.
فرهادی از معاونان آب منطقه‌ای استان هم تعادل بین منابع و مصارف را با اجرای طرح‌های ویژه با رویکرد مدیریتی نو امکان پذیر دانست و افزود: با جلوگیری از تجاوز به حریم رود خانه‌ها، جلوگیری از آلودگی روان آب‌ها، فرهنگسازی برای صرفه جویی و مصرف بهینه، نصب کنتور و اصلاح الگو‌های مصرف منابع آب موجود مدیریت می‌شوند.
هاشمی مدیر کل محیط زیست استان هم از رها شدن فاضلاب شهری در رودخانه‌ها اشاره و آن را خطری جدی برای محیط زیست دانست و گفت: مراتب از طریق مجاری قضایی پیگیری می‌شود.
در این نشست فیلی معاون عمرانی استاندار هم دستگاه ها‌ی عضو را به اجرای برنامه‌های طرح‌های مدیریت آب ملزم کرد.
وی گفت: تلاش برای تحقق اهداف پیش رو تا پایان برنامه‌ی ششم ضروری است.
ارسال نظرات