رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: تاریخ اسلام و دوران دفاع مقدس سرشار از وجود افراد حقیقی همچون شهید فهمیده‌ها، سهام خیام‌ها و شهید حججی‌هاست که می‌توانند برای دانش‌آموزان به عنوان اسوه معرفی شوند.
کد خبر: ۸۹۷۸۳۳۴
|
۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳

به گزارش سرویس دانش آموزی خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار داشت: صلابت و مهابت نگاه شهید حججی، آنگاه که با دستانی بسته رو به مسلخ می‌رود، در حافظه تاریخی همه انسان‌های آزاده برای همیشه خواهد ماند.

وی ادامه داد: یکی از پیشگامان شهادت، شهید حججی است که حسرت شنیدن یک آه را بر دل جلادان دست آموز استکبار جهانی و نوکران حلقه به گوش منطقه‌ای گذاشت.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: او نرفته است، بلکه بازآمده تا ملّتی را به قیام دائم علیه ظلم و بیدادگری فراخواند و با تأسی از سرور آزادگان جهان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) هرچه داشت در طبق اخلاص تقدیم معبود خویش کند و چنین شجاعت و شهامتی باید برای دانش‌آموزان امروز و نسل‌های آینده به عنوان الگو و اسوه‌ای ارزشمند و قابل تأسی معرفی شود و جشنواره و کتاب درسی از موقعیت‌هایی است که می‌تواند در ترویج ارزش‌های اسلامی و فرهنگ ایثار، عدالت خواهی، ظلم ستیزی و شهادت طلبی ایفای نقش کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به آیه شریفه «ولکم فی رسول الله اسوه حسنه»، اضافه کرد: در اسلام رفتار پیامبران به عنوان اسوه معرفی شده که یکی از آنان ابراهیم خلیل الله(ع) است که علاوه برمشقت‌های فراوانی که در ساخت کعبه به عنوان بنیانگذار توحید متحمل شد، مأموریت می‌یابد فرزند نوجوان خود را که در دوران پیری، خداوند به وی عطا فرموده است، قربانی کند. 

وی با اشاره به قصص قرآن کریم، اضافه کرد: هدف از بیان این قصص معرفی شاخص و نمونه‌ای از رفتار مرضی حق تعالی است که به رشد و تعالی انسان‌ها منجر خواهد شد و چنین شدنی دور از ذهن نیست.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان داشت: صرف نظر از عصمت و نبوت انبیاء که آنها را از دیگر انسان‌ها ممتاز می‌کند، در بعد جسمانی پیامبران نیز از همین مردم و در میان مردم و با مردم بوده‌اند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره برخی مسائل شبهه انگیز که در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر می‌شود، افزود: آنها ادعا می‌کنند اینگونه مسائل مربوط به گذشته دور است و حالا زمانه تغییر کرده است. ما هم قبول داریم که زمانه تغییر کرده، اما همچنان ارزش‌هایی مانند حق‌طلبی، عدالت جویی، صداقت، حسن خلق و... به قوت خود باقی است و به اعتقاد ما حضرت مهدی (عج) نمونه حی و بارز جامع کمالات انبیاء و اسوه‌ای است که می‌توان از رهنمودهای ایشان بهره برد.

وی، شهیدان 8 سال دوران دفاع مقدس را مصداقی عینی از الگوگیری از سرور آزادگان جهان دانست و افزود: آنها ترک یار و دیار کردند و جان برکف اخلاص نهاده به مصاف دشمن متجاوز تا دندان مسلح مورد حمایت مستکبران عالم و مرتجعین منطقه شتافتند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: در عصر حاضر نیز هنگامی که احساس کنند کیان اسلام و اهل بیت(ع) در معرض تجاوز بیگانگان است، خالصانه و با شجاعت پا در میدان مبارزه خواهند گذاشت و شهید حججی نمونه بارزی از این رویش‌های اسلامی و انقلابی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان دفاع را حقی طبیعی، مشروع و قانونی توصیف کرد و ادامه داد: هیچکس نمی‌تواند و حق ندارد کسی را که از خانه و کاشانه خود در برابر متجاوزان دفاع می‌کند مورد ملامت قرار دهد؛ به ویژه آنکه در شرع مقدس چنین کسانی عنوان «شهید» پیدا کرده‌اند و شهید یعنی زنده و جاوید و نظاره‌گر. به دیگر سخن یعنی کسی که از مال و جان و فرزند خود و هرآنچه رنگ تعلق پذیرد آزاد کرده و به همه تعلقات مادی پشت پا زده و برای یاری حق به میدان مبارزه با متجاوزان رفته است.

وی با اشاره به وجود بنای یادبود سرباز گُمنام در بسیاری از کشورها و ساخت داستان‌های تخیلی و غیر واقع مثل «پتروس فداکار» که با فروکردن انگشت خود در سد مانع نشت آب شده، برای الگوگیری دانش‌آموزان، اضافه کرد: خوشبختانه تاریخ اسلام و دوران دفاع مقدس ما سرشار از وجود افرد واقعی و حقیقی مثل شهید فهمیده‌ها، سهام خیام‌ها و شهید حججی‌ها است که می‌توانند برای دانش‌آموزان به عنوان اسوه معرفی شوند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی متذکر شد: شهیدانی که ظلم و تجاوز به حریم اهل بیت(ع) را برنتافته و برای کوتاه کردن دست متجاوزان به آن سوی مرض‌ها می‌شتابند، اینها ارزش‌های انسانی و غرور ملی را حفظ کرده‌اند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان شناخت و معرفت نسبت به پروردگار را عاملی مهم دانست و افزود: این نه تنها دل کندن از مال و منال و خانواده و تحمل درد و رنج را آسان می‌کند که در مرتبه کمال یافته آن، فرد از موفقیت در انجام تکلیفی که به موجب فرمان حق تعالی به او واگذار شده، از درد و رنج لذت نیز می‌برد.

وی بیان داشت: شاید به همین دلیل بود که یاران امام حسین(ع) برای رفتن به میدان بر یکدیگر سبقت می‌جستند. اینها متحول شده‌اند و درد شمشیر را احساس نمی‌کنند. 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در خصوص چگونگی ارائه اینگونه مطالب گفت: زبان هنر یکی از بهترین روش‌هاست، شعر می‌تواند سنگین ترین مفاهیم را در قالبی نرم و لطیف به مخاطب منتقل کند؛ ضمن آنکه استفاده از فناوری روز به صورت کلیپ و فیلم نیز با توجه به سن دانش‌آموزان مفید خواهد بود.

 

 

ارسال نظرات