بیانیه شورای مرکزی پرستاری سازمان بسيج جامعه پزشکی به مناسبت روز پرستار:
حرفه مقدس پرستاري در فرهنگ اسلامي و خصوصا در كشور ما از جايگاه و منزلت بالايي برخوردار مي باشد، چرا كه در ارتباطی ناگسستنی با شكوهمندترين جلوه آفرينش الهي يعني حيات انسان قرار دارد.
کد خبر: ۸۹۷۸۳۶۸
|
۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، بیانیه شورای مرکزی پرستاری سازمان بسيج جامعه پزشکی به مناسبت روز پرستاربه شرع ذیل می باشد:

باسمه تعالی

بي اعتنايي به شغل شريف پرستاري، بي اعتنايي به سلامت جامعه است (مقام معظم رهبري). سپهر درخشان نظام سلامت با جغرافيايي به وسعت ايران اسلامي، همواره تجلي همدلي و اتحاد يكايك عناصر خدمتگذار در عرصه بهداشت و درمان بوده، و #پرستار در اين ميان، كانون هم افزايي، نظم دهي و پيوستگي به تيم درمان است.

حرفه مقدس پرستاري در فرهنگ اسلامي و خصوصا در كشور ما از جايگاه و منزلت بالايي برخوردار مي باشد، چرا كه در ارتباطی ناگسستنی با شكوهمندترين جلوه آفرينش الهي يعني حيات انسان قرار دارد؛

و در از این رهگذر؛ است که مفهوم #پرستار_مسلمان به عنوان الگوی قابل تکثیر در قاموس سلامت اسلامی تعریف میشود،
معنای "پرستار مسلمان" محصول ذهني يك آرمان دست يافتني نيست بلکه نظام ‌معرفتی اسلامی ایرانی با اتکا به صدها سال پشتوانه تمدنی، امروزه نمونه های ناب پرستار مسلمان را در افقی بالاتر و والاتر از مفاهیم اخلاق حرفه ای و اخلاق پرستاری ،به منصه ظهور رسانده وسعت حضور آن از جای جای مراکز درمانی و بهداشتی در ایران تا مراکز کوچک امدادی در #جبهه_مقاومت گسترده است.

شوراي مركزي پرستاري سازمان #بسيج_جامعه_پزشكي همواره خود را مديون حضور پرشور و بي منت جامعه پرستاري مي داند و ضمن تبريك روز پرستار، اعلام مي كند:

1. تسریع در رسیدگی به وضعیت معیشتی پرستاران با توجه به انباشت مطالبات مالی آنها باید در اولویت کاری مراکز درمانی قرار گیرد.

2. توجه به جایگاه اخلاق پرستاری مبتنی بر اندیشه ناب اسلامی-ایرانی باید به عنوان یکی از محورهای سیاست گذاری در نظام سلامت قرار گیرد.

3. حرکت به سمت استاندارهای حرفه به ویژه رعایت نسبت پرستار به تخت نقش به سزایی در افزایش ارتقا کیفی خدمات مراقبتی، افزایش رضایت مردم و مانعی اصلی در جهت عدم فرسایش کاری پرستاران باید با نگاهی ویژه دنبال شود.

4. خاتمه دادن به بحث استفاده از ظرفیت بیمارستان ها در تربیت دانشجوی پرستاری و به تعبیر منتقدان #پرستار_بیمارستانی، همچنان یکی از مطالبات پرستاران است که جا دارد این طرح همانگونه که در دانشگاههای مطرح تهران منتفی شد، در معدود شهرهای دیگر نیز ملغی شود.

۵- ضروری است #نظام_پرداخت مبتنی بر اقتصاد دینی و با اتکا به مفهوم کار به عنوان شاخص اصلی پرداخت ها و با رعایت اصل عدالت در توزیع منابع به صورت یک اولویت در دستگاه های اجرایی نظام سلامت دنبال شود.

٧. تعامل بیشتر وزارت بهداست و درمان با سمن های صنفی جامعه پرستاری در مباحثی نظیر: #صلاحيت_حرفه اي پرستاران میتواند بیش از پیش باعث انسجام درونی فعالین نظام سلامت شود.

٨. شایسته است به توسعه نقش هاي پرستاري در جامعه نظیر: پيشگيري، توانبخشي و غيره در كنار نقش درماني توجه بیشتری گردد.

٩. قانون تعرفه گذاری پرستاري همچنان در پیچ و خم اعتبار اجرا نشده و پرستاران خواهان آن هستند که این قانون به صورتی که حقوق پرستاران به صورت عادلانه در نظر گرفته شود، مورد اجرا یا بازبینی قرار گیرند.

١٠. توجه خاص متولیان امر به صلاحيت های علمی و قانونی در موضوع مجتمع های عالي سلامت یکی از دغدغه های پرستاران به ویژه اعضا هیات علمی پرستاری است.

١١. نارسایی های حوزه آموزش پرستاري نظیر: (استانداردسازي نسبت استاد به دانشجو با جذب اعضاء هيات علمي) یکی از مسائل مهم در تربیت علمی پرستاران است که عدم توجه به آن میتواند در دراز مدت باعث مخدوش شدن اعتماد خدمت گیرندگان به جامعه پرستاری میشود.

والسلام.

"شورای مرکزی پرستاری سازمان بسیج جامعه پزشکی"

ارسال نظرات