خبرهای داغ:
دلایل عمده مرگ کودکان یک تا 59 ماهه بررسی شد:

ناهنجاری های ژنتیکی و سوانح و حوادث

همانند کشور، در استان قزوین نیز؛ ناهنجاری های ژنتیکی و سوانح و حوادث، دلایل عمده مرگ کودکان یک تا 59 ماهه هستند.
کد خبر: ۸۹۷۸۵۰۹
|
۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از قزوین دکتر ناهید یزدی، مدیرگروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان قزوین گفت: مقایسه شاخص های مرگ کودکان در شش ماهه نخست سال 1396 و سال قبل از آن، در بین شهرستان ها و سپس مقایسه استان با کشور، نشان از آن دارد که بروز مرگ کودکان در استان در سال 1395 بالغ بر 5.4 در هزار تولد زنده است که این رقم در کشور 6.2 است.
ایشان با بیان اینکه از 53 کودک فوت شده در شش ماهه نخست امسال، تعداد 27 کودک در بیمارستان و بقیه در منزل، در راه انتقال و یا در محل وقوع حادثه، فوت شدند؛ اظهار کرد: ناهنجاری های ژنتیکی با فوت 14 کودک، اولین علت، و مرگ در اثر سوانح و حوادث با فوت 11 کودک، دومین علت مرگ کودکان در این گروه سنی است.
مشاوره ژنتیک و غربالگری، دو راه عمده پیشگیری
دکتر یزدی گفت: با توجه به اینکه اولین علت مرگ و میر کودکان در کشور و استان، ناهنجاری های ژنتیکی است، برای پیشگیری از بروز آن باید بر مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج زوج ها و انجام غربالگری های دوران بارداری، تأکید کرد.
به گفته این مقام مسؤول، با توجه به اینکه دومین علت مرگ کودکان در کشور و استان، سوانح و حوادث ترافیکی و غیرترافیکی است، بسیاری از موارد آن با رعایت نکات ایمنی، قابل پیشگیری است.
مدیرگروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، عنوان کرد که در بررسی فوت کودکان در اثر سوانح و حوادث؛ نتایج نشان می دهد که شش کودک به دلیل حوادث ترافیکی، دو کودک به خاطر غرق شدن، یک کودک به دلیل بسته شدن راه های تنفسی و خفگی و یک کودک به خاطر سوختگی، فوت کرده اند.

کاهش مرگ و میر کودکان، شاخص مهم سنجش توسعه و سلامت
بنا به اظهار دکتر یزدی، یکی از شاخص های مهم سنجش توسعه و سلامت در کشورها، میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال است. وی ادامه داد که کودکان، آسیب پذیرترین گروه های سنی جامعه بوده و مراقبت از آنان، نیازمند توجه ویژه است.
مدیرگروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان قزوین، موضوع ضرورت کاهش مرگ کودکان را یکی از موضوعات با اهمیت در حوزه سلامت عنوان کرد و گفت: برای ارزیابی فرآیند مراقبت کودکان، کمیته های بهداشت کشوری، دانشگاهی، استانی و شهرستانی تشکیل می شود و در این نشست ها ضمن ارائه گزارش پیشرفت مصوبات نشست قبلی کمیته، آمار مرگ کودکان یک تا 59 ماهه، به تفکیک سن، جنس و مناطق شهری و روستایی، ارائه شده و به مقایسه بین آمار علل مرگ کودکان در سال های أخیر پرداخته می شود.
یادآور می شود در پایان نشست کمیته دانشگاهی استان قزوین، دکتر منوچهر مهرام، رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین، راه کارهایی برای پیشگیری از مرگ کودکان در اثر سوانح و حوادث ارائه کرد و گفت: اطلاع رسانی به مردم از طریق رسانه ها از جمله صدا و سیما، جرائد محلی، برگزاری نشست های خبری و تهیه نماهنگ های آموزشی، نقش موثری در این زمینه خواهد داشت.
این نشست با حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین و معاونان بهداشتی، درمان و آموزشی ایشان؛ رییس دانشکده بهداشت، مدیر گروه اطفال دانشگاه، متخصصان و کارشناسان مسؤول و مدیرگروه های مرکز بهداشت استان قزوین برگزار شد.
9001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار