حاجی بابایی خبرداد

کم برآوردی ۱۳ هزار میلیارد تومان درآمد هدفمندی یارانه‌ در لایحه بودجه

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت:‌ پیش‌بینی می‌شود سال آینده از محل اجرای هدفمندی یارانه‌ها ۱۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب شود که در لایحه بودجه ۹۷ حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان کمتر برآورد شده است.
کد خبر: ۸۹۷۸۷۳۵
|
۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷

 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، حمیدرضا حاجی‌بابایی  با اشاره به درآمد هدفمندی یارانه‌ها در تبصره 14 لایحه بودجه 97 کل کشور اظهار داشت: آمارهایی که دولت در لایحه بودجه راجع به منابع هدفمندی یارانه‌ها ارائه کرده و در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده است، خدشه داشته و باید اصلاح شود.

عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس با اشاره به اینکه در تبصره 14 لایحه بودجه، درآمد صادرات گاز و فرآورده‌های دیگر به صورت کامل درج نشده است، تصریح کرد: برآوردها نشان می‌دهد، سال 97 کل دریافتی حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها معادل 100 هزار میلیارد تومان باشد که با آنچه در کمیسیون تلفیق بودجه با رقم 87 هزار و 700 میلیارد تومان مصوب شده، مغایرت دارد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: بدون آنکه قیمت حامل‌های انرژی در سال 97 افزایش یابد، از محل فروش داخلی صادرات فرآورده‌های نفتی 56 هزار و 676 میلیارد تومان و از محل فروش داخلی و صادرات گاز طبیعی 21 هزار و 540 میلیارد تومان درآمد برای دولت کسب خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین از محل فروش آب 4 هزار و 500 میلیارد تومان درآمد به دست خواهد آمد که سرجمع آنها رقم 100 هزار میلیارد تومان خواهد بود. درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها برای سال آینده کم برآورد شده است و علت آن برای ما شفاف و روشن نیست.

وی با تاکید بر اینکه به لحاظ شکلی نیز تبصره 14 لایحه بودجه و مصوبه کمیسیون تلفیق ایراد دارد، تصریح کرد: در توضیحات این تبصره رقم 37 هزار میلیارد تومان از درآمد هدفمندی یارانه در بودجه عمومی آمده و مابقی آن تا سطح 87 هزار و 700 میلیارد تومان در بودجه شرکت‌ها لحاظ شده است. همچنین یکی از ایرادات و اشکالاتی که مصوبه کمیسیون تلفیق وارد است، این بوده که گفته شده «افزایش منابع و مصارف این جدول از محل ردیف‌های این قانون مجاز است» در حالی که نهایتا تا 20 درصد جابجایی در ردیف‌های این تبصره مجاز است، اما به نظر می‌رسد که دست دولت برای جابه جایی هر میزان از منابع و مصارف و حتی افزایش آن باز است که این با شیوه بودجه‌ریزی شفاف و انضباط مالی در تضاد است.

ارسال نظرات