نائب رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس قاچاقچیان و وارد کنندگان بنزین را دو گروه منتفع از نبود کارت سوخت معرفی و سه پیشنهاد برای قیمت بنزین در سال ۹۷ ارائه کرد.
کد خبر: ۸۹۷۸۷۸۱
|
۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۱

 

به گزارش  خبرگزاری بسیج،  نائب رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اما و اگرهای استفاده از کارت سوخت برای سال آینده گفت: پیشنهاد ما افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت بنزین و پیشنهاد دیگر مبنی بر دو نرخی شدن است.

هدایت الله خادمی با اشاره به قاچاق و واردات بی رویه سوخت، استفاده از کارت سوخت را توجیه کرد و افزود: «میزان مصرف واقعی کشور در سامانه کارت سوخت مشخص شد که تا قبل از آن میزان واقعی مصرف بعلاوه قاچاق بنزین لحاظ می شد».

وی قاچاقچیان و وارد کنندگان بنزین را دو گروه منتفع از نبود کارت سوخت معرفی کرد و گفت: «با افزایش قیمت بنزین این احساس بوجود آمد که قیمت باید تک نرخی شده و کارت سوخت به کناری گذاشته شود؛ گرچه مجلس کارت سوخت را تایید کرد اما در دولت اجرا نشد.»

خادمی با بیان اینکه در کمیسیون انرژی فعالیت مجدد کارت سوخت را تصویب کردیم، افزود: «در صحن علنی جوری که متوجه نشدیم کارت سوخت حذف شد و بعد از آن در کمیسیون انرژی طرح را تصویب کردیم و این بار در صحن علنی باقی ماند ولی اجرایی نشد».

این نماینده مجلس اضافه کرد: «دولت می توانست از سال 92 با شیبی ملایم قیمت حامل های انرژی را افزایش دهد، اما این چند سال را تجمیع و می خواست 60 درصد قیمت ها را افزایش دهد و ما دیدیم با این کار شوک بدی در جامعه خواهیم داشت که افزایش قیمت ده‌ها کالا را درپی دارد».

خادمی با یادآوری حذف تبصره 18 لایحه بودجه گفت: «در کمیسیون پیشنهاد شد که مجددا سهمیه بندی پیش بینی و با نرخ 1000 تومان قیمت گذاری شود و اضافه بر آن، تا 1600 تومان تعیین شود و این مبنا بر اساس بنزین دو نرخی بود.»

وی ادامه داد: «دولت اگر خواستار درآمدزایی است [می تواند از محل بنزین دو نرخی این درآمد را به‌دست آورد] اما بهتر است به سمت کاهش هزینه‌ها حرکت کند تا این درآمدزایی جبران شود. پیشنهاد اول ما این است که افزایش قیمت بنزین صورت نگیرد و دولت اشتباه کرد که با شیب ملایم افزایش قیمت نداد».

خادمی پیشنهاد دوم را مبنی بر افزایش 10 تا 15 درصدی بنزین و پیشنهاد سوم را مبنی بر دو نرخی شدن عنوان کرد.

ارسال نظرات